Curs BNR

1 EUR = 4.9771 RON

1 USD = 4.6576 RON

1 GBP = 5.9174 RON

1 XAU = 347.5083 RON

1 AED = 1.2680 RON

1 AUD = 3.0788 RON

1 BGN = 2.5447 RON

1 BRL = 0.8685 RON

1 CAD = 3.3854 RON

1 CHF = 5.2114 RON

1 CNY = 0.6419 RON

1 CZK = 0.2011 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0976 RON

1 HUF = 1.2500 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9651 RON

1 KRW = 0.3364 RON

1 MDL = 0.2589 RON

1 MXN = 0.2503 RON

1 NOK = 0.4360 RON

1 NZD = 2.8549 RON

1 PLN = 1.1388 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0522 RON

1 SEK = 0.4422 RON

1 TRY = 0.1434 RON

1 UAH = 0.1145 RON

1 XDR = 6.1360 RON

1 ZAR = 0.2532 RON

Editia 8201 - 14 iun 22:27

Unde mi-e cartea de muncă?

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 15 noiembrie 2021

Proiect de lege pentru o problemă pe care o au mii de foşti angajaţi care pierd bani la pensie: firmele care au arhivat cărţi de muncă, obligate să pună pe site-ul lor întreprinderile de la care le-au preluat

Unde mi-e cartea de muncă?

Fostul ministru al Muncii Violeta Alexandru a propus un proiect de act normativ prin care firmele private care au arhivat cărţile de muncă ale angajaţilor să fie obligate să menţioneze pe site-ul lor întreprinderile ce vin în ajutorul angajaţilor cărora li s-a pierdut vechimea în muncă din cauza falimentului unor firme.
Astfel, firmele care au arhivat cărţi de muncă vor fi obligate să pună pe site întreprinderile pe care le-au avut în portofoliu. Fostul ministru al Muncii a găsit soluţia pentru ca oricine să îşi poată găsi documentele necesare pentru recalcularea pensiilor, dar şi pentru alte nevoi personale.
Într-o postare pe pagina personală de Facebook, Violeta Alexandru anunţă că se bucură de un alt rezultat de etapă pe un subiect de care era interesată de mult, mai exact, accesul oamenilor la documente privind munca lor.
Fostul ministru al Muncii susţine că a primit nenumărate mesaje în acest sens, subliniind faptul că foarte multe persoane au ajuns să fie disperate pentru că nu îşi găseau actele necesare. În acest context, Violeta Alexandru îşi doreşte ca oricine să poată avea acces la documentele privind activitatea sa.
Redăm textul postării fostului ministru al Muncii:
„Încă un rezultat de etapă. Pe un subiect care mă interesează mult – accesul oamenilor la documente privind munca lor. Am primit sute de mesaje pe această temă, am trăit disperarea oamenilor care îşi caută actele. Îmi dă un sentiment de utilitate când se văd rezultate în urma mea. Cu cât mai direct legate de viaţa oamenilor, cu atât mai mare mulţumirea.
Una dintre temele în care am investit multă energie ţine de accesul oamenilor la documentele privind munca lor, documente aflate în arhive (gestionate de firme private, în general). E un aspect pe care îl doresc pus la punct. Eu nu îmi pun un tablou pe un perete cu tencuiala căzută. Curăţ mai întâi peretele.
Aşa şi în domeniul arhivelor. Are omul documentele necesare aferente întregii perioade de activitate, atunci de acolo se poate face orice politică publică serioasă privind creşterea predictibilă a pensiilor. Nu le are, din cauze neimputabile lui, atunci nu i se poate face dreptatea cuvenită. Înainte de orice recalculare, de orice altceva, mi se pare crucial ca oamenii să aibă acces la documentele lor de muncă. Până în 2013 –  când, prin lege, arhivatorii privaţi au putut prelua în administrare documentele întreprinderilor desfiinţate – statul eşuase în acest domeniu. Oamenii nu îşi găseau documentele, li se spunea că nu se găsesc, documentele nu erau păstrate corespunzator din cauză că nu se alocau resurse pentru acest lucru. Nu se rezolva nimic. Ori, avem nevoie să se rezolve lucrurile, nu să ne preocupe să ţinem statul în braţe atunci când este incapabil să rezolve lucrurile.
Am fost astăzi în Comisia de muncă din Senat ca să îmi susţin propunerea legislativă pentru sprijinirea oamenilor să acceseze documentele de muncă aflate în arhive în urma desfiinţării unor întreprinderi (e vorba de documente din perioada anilor 1980-2001). Pentru această problemă, m-am dus pe teren, am făcut interviuri şi am stat de vorbă cu oamenii simpli şi cu reprezentanţi ai diferitelor entităţi implicate. Comisia a dat raport de aprobare. Mulţumesc.
Mă ocup, cu seriozitate, de această problemă de ceva timp. Fără să trag de timp, trecând peste toate piedicile, am venit cu o soluţie:
1. Toate societăţile care au preluat arhive să menţioneze pe site de la ce întreprinderi au preluat documentele ca să le fie uşor oamenilor să le găsească. Eu astăzi încerc să ajut, cât pot (prin colaborarea cu oameni care doresc să ajute, la rândul lor) dar nu aşa facem ordine în România. O ordine care să dureze.
2. Trebuie să existe un termen limită pentru eliberarea adeverinţelor (indiferent că e vorba de adeverinţa de grupă/ de sporuri/ de venituri brute).
3. Casele de pensii trebuie să ofere consiliere/sprijin pensionarilor pentru a solicita arhivatorilor informaţiile necesare. Un om care solicită, de exemplu, adeverinţă pentru sporuri în acord global trebuie să ştie că nu îi foloseşte să ceară aceste informaţii decât pentru o anumită perioadă de timp în care au putut fi valorificate. Oamenii plătesc bani, cer tot ce se poate şi, în final, nu le folosesc toate informaţiile. Au plătit degeaba. Aşa ceva nu este normal.
4. Nu este vina omului că societatea la care a lucrat (mai ales, în perioada 1980-2001) a dat faliment. Este dreptul lui să îşi recupereze şi să valorifice documentele de muncă. Am prevăzut ca sumele plătite arhivatorilor pentru eliberarea adeverinţelor să fie decontate de casele de pensii. Credeţi-mă că am avut mai multe variante de lucru. Sigur că am ascultat toate ideile şi am optat pentru o soluţie funcţională astăzi. Am documentat atât de mult în acest domeniu, încât fac faţă oricărui contraargument.
Pe mine mă interesează să depăşim #nusepoate şi să îi ajutăm pe oameni să intre în posesia documentelor care reflectă perioade importante din viaţa lor activă şi să obţină o pensie corectă în raport cu cât au muncit.
Nu am încă o soluţie pentru cei care au lucrat la întreprinderile care au dat faliment şi care nu au predat arhiva (mă gândesc, poate că o echivalare ar putea, totuşi, funcţiona). Momentan, am decis să propun o soluţie pentru acces facil la documentele întreprinderilor care au dat faliment şi care au predat, totuşi, arhiva, aşa cum era ea. De regulă, în cea mai proastă stare. Bine că au predat, totuşI”.

Foto: Violeta Alexandru: „Nu e vina omului că au dat faliment”
 

+9 -0

Comentarii

'Stancu Constantin '

2024-02-20 14:11:08


'Am pierdut carnetul de munca am72 de ani și nu beneficiez de pensie de unde as putea lua un duplicat al cărții de munca'

'Ilies Irina '

2024-01-30 13:19:21


'Am lucrat la Sere Codlea , în anul 2000 am intrat în prenatal după aceasta perioadă am plecat din țară ,și după o perioadă de timp Sere Codlea. a dat faliment .unde aș putea găsi cartea mea de muncă ?'

'BUTOI NINA GABRIELA'

2023-11-15 09:02:39


'Bună ziua! Mă nunesc Butoi Nina Gabriela, nume anterior Ilie, iar in perioada August 1979 iunie 1980 am lucrat la Sectia Utilaj Transport din Tulcea, ca impegat mișcare. Aș dori o adeverință care să ateste perioada lucrată. Nu știu unde este arhiva din aceasta perioada.Aștept răspunsul dumneavoastră! vĂ MULȚUMESC FRUMOS!'

'Ziegler Friedrich'

2023-07-12 10:56:20


'In anul1990 am parasit Tara.Sotie ia fost retinuta Cartea de Munca.\nNumele Sotie este Ziegler Sofia iar numele de Fata Depner Sofia.\nUnde putem solicita Cartea de Munca.\nSotia a lucrat la Intreprinderea Comerciala de Stat Mixta Fagaras\n\n\n\n'

'Ziegler Friedrich'

2023-07-12 08:32:35


'Sotie are nevoie de cartea munca pentru pensie.'

'Ziegler Friedrich'

2023-06-12 13:52:29


'In anul 1990 am parasit Tara. Sotie ia fost retinuta Cartea de Munca.\nNumele Sotie este Ziegler Sofia iar Numele de Fata Depner Sofia.\nUnde putem solicita Cartea de Munca de la Intreprinderea Comerciala de Stat\nMixta Fagaras.'

'Jiman mihail'

2023-05-31 11:42:33


'Am lucrat la SC TUNELE BRAȘOV din 1986 16 03 și la CFR Marfă Brașov. M-am mutat la Alba de15 ani unde aș putea să sun'

'Gheorghe Bordei'

2023-02-17 08:49:58


'În perioada 1982 1988 am lucrat la ICS Motru județul Gorj și nu am putut să îmi recuperez cartea de muncă pentru că eu am plecat din țară.... Acum unde aș putea să găsesc această carte de muncă'

'Torrent Linte ioana '

2022-12-05 16:04:34


'Buna ziua\nMa numesc Linte ioana \nAm lucrat la combinatul de aluminu Tulcea in période anului 1978 pina pe 15martie 1982 si imediat miam luat transferul catre firma coop construct Baia mare unde avea sedul firmei si unde am fost angajata dar lucrative firmei se desfasura in Portul Constanta in cadrul curatare si vopsitorie vapoare.Dupa intrerupera acestei activité tient nu miam-miam luat cartea de munca de la acesata firma.Actualmente am incercat sa intru in legatura cu acesta firma pentru à récupéra carte de munca si nu pot sa dau de ea.Va rog daca puteti sa ma ajutati in aceasta privinta.Avind nr de dosar de transfert din Tulcea spre Baia Mare Nr 2049/9 martie 1982.Astept respuns de la Dv daca puteti sa ma ajutati.Va multumesc '

'Aturluesa savu puiu '

2022-06-29 14:29:23


'Am lucrat la turol sa din oltenita in anul 1985 până în anul 1988 cand am plecat militar iar după aceea încă un an doi ca,nu mai retin \nTurolul nu mai exista si nu stiu unde se află arhiva si cum trebuie să procedez sa-mi iau cartea de munca anii arăți cat sunt \nVa rog sa ma ajutati \nVa multumesc '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie