Curs BNR

1 EUR = 4.9759 RON

1 USD = 4.8284 RON

1 GBP = 5.8939 RON

1 XAU = 419.8038 RON

1 AED = 1.3146 RON

1 AUD = 2.9955 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.7980 RON

1 CAD = 3.3512 RON

1 CHF = 5.2980 RON

1 CNY = 0.6588 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2045 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0999 RON

1 KRW = 0.3313 RON

1 MDL = 0.2573 RON

1 MXN = 0.2317 RON

1 NOK = 0.4242 RON

1 NZD = 2.7036 RON

1 PLN = 1.1673 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0471 RON

1 SEK = 0.4329 RON

1 TRY = 0.1358 RON

1 UAH = 0.1146 RON

1 XDR = 6.2693 RON

1 ZAR = 0.2579 RON

Editia 8341 - 17 ian 05:18

Turnul virtual al Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav, „în orb” câteva ore

Autor: Radu COLȚEA

Publicat la 20 august 2024

Duminică, operatorii de la Arad nu au putut vedea ce se întâmplă la Ghimbav şi au anulat două curse

Turnul virtual al Aeroportului Internaţional Braşov - Ghimbav, „în orb” câteva ore

Sistemul REMOTE, care permite dirijarea de la distanţă a traficului aerian de pe Aeroportul Internaţional Braşov - Ghimbav s-a defectat duminică, 18 august. Potrivit anunţului ROMATSA, care dirijează traficul aerian din România, defecţiunea s-a produs la ora 19.22, iar serviciile ATS (serviciile de trafic aerian) pentru Aeroportul Braşov au fost suspendate temporar.
„După aplicarea procedurilor necesare şi colaborarea cu producătorul echipamentului, situaţia a fost remediată în jurul orei 22.30 LT. În acest moment, serviciile ATS au fost restabilite”, au precizat duminică seara, reprezentanţii ROMATSA, pe pagina de Facebook a instituţiei.
Mai multe detalii nu au fost oferite nici luni de companie, nici pe reţelele de socializare, nici pe site-ul oficial al instituţiei, unde au fost publicate câteva rânduri: „ROMATSA a lucrat împreună cu SAAB (unul dintre furnizorii de echipamente de navigaţie, alături de compania Thales), pentru restabilirea funcţionării turnului virtual de control al traficului aerian pe Aeroportul Braşov – Ghimbav. Prin urmare, va informam ca zborurile programate pentru luni, 19.08.2024, nu vor fi afectate. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat pasagerilor şi îi asigurăm că prioritara va fi întotdeauna siguranţa zborurilor”.


Mai „vorbăreţi” au fost reprezentanţii companiei Fly Lili
Din cauza suspendării serviciilor de trafic aerian, cursele Fly Lili de duminică seara spre şi dinspre Salonic au fost reprogramate. „Zborurile FL1015/1016 Braşov-Salonic-Braşov, programate iniţial pentru 18 august şi afectate de această situaţie, au fost reprogramate pentru luni, 19 august. Pasagerii au fost deja informaţi cu privire la noile detalii”, a anunţat operatorul aerian.
De asemenea, reprezentanţii companiei au ţinut să precizeze că „această problemă nu a fost cauzată de Fly Lili sau aeronavele noastre”. Ba mai mult, reprezentanţii companiei au explicat şi ce s-a întâmplat: „Defecţiunea a fost rezultatul unei întreruperi la ROMATSA Arad, care nu mai primea fluxul video de la camerele din turnul de control al aeroportului Braşov”.
Acesta este primul incident legat de dirijarea traficului de la distanţă de la Aeroportul Braşov.

Braşovul, singurul aeroport de pe care traficul aerian este dirijat de la distanţă
Aeroportul Internaţional Braşov - Ghimbav este singurul din România care beneficiază de dirijarea traficului aerian de la distanţă, din centrul regional al ROMATSA de la Arad.  
În momentul în care a fost anunţată implementarea „sistemului REMOTE” (turnul virtual), atât reprezentanţii Consiliului Judeţean Braşov (care a amenajat şi dotat clădirea de contingenţă a Aeroportului Internaţional Braşov şi a finanţat dotarea centrului de la Arad), cât şi cei ai ROMATSA (care asigură dirijarea traficului aerian) au dat asigurări că noua tehnologie este una revoluţionară. Ba mai mult, ei au precizat că furnizorii de echipamente, respectiv SAAB din Suedia şi Thales din Italia sunt lideri mondiali în domeniu.
   
Cum funcţionează „turnul virtual”
Sistemul REMOTE este format din 16 camere de luat vederi, amplasate la Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav, dar şi dintr-o serie de senzori. Datele şi imaginile preluate de aceste echipamente sunt transmise către Centrul Regional de Dirijare a Traficului de la Arad, unde sunt proiectate pe monitoare de mari dimensiuni. De la acest centru, în baza datelor şi imaginilor primite de la Braşov, operatorii care ghidează aeronavele care decolează sau aterizează. Pentru aceste date sunt folosite mai multe canale de comunicaţii, pentru a se evita întreruperea transmisiei.  
 
Disputa turn virtual vs turn clasic, din nou de actualitate
Încă din momentul în care a fost anunţat faptul că traficul aerian de la Braşov va fi dirijat dintr-un turn virtual au fost păreri pro şi contra. Cei care nu erau de acord spuneau că tehnologia este mult prea nouă şi că nu este cea mai bună soluţie pentru un aeroport ce ar urma să aibă un trafic mare de persoane şi mărfuri. Apărătorii sistemului spuneau atunci că echipamentele sunt de înaltă precizie şi, mai mult, cel puţin în cazul imaginilor sunt capabile să ofere cele mai mici detalii.
Tema a revenit in discuţie după ce Aeroportul Braşov a anunţat incidentul de duminică, printr-o postare pe pagina de Facebook. Au apărut şi comentariile. „Trebuia de la început construit un turn clasic şi doar mai apoi un eventual virtual. Factorul decizional din CJ probabil a fost «răsplătit» mărinimos de firma care a livrat produsul. Am fost mulţi care am contestat «soluţia» virtuală şi inovatoare în România”, se arată într-un comentariu.
„Milioane de euro s-au băgat în aeroportul ăla... şi la un an distanţă de când s-a deschis, ba reparaţi pista, ba nu merge sistemul, ba nu sunteţi în stare să atrageţi companii... treaba românească... va luaţi salariile cât merge...”, „Şi din această cauza, turnul de control virtual nu este o soluţie pe care să te poţi baza”, „La orice aeroport se pot întâmpla defecţiuni tehnice, întrebarea e dacă există sistem de backup? Dacă da de ce nu merge? Dacă nu e clar ca trebuie găsit unul. Sunt sigur ca tehnicienii lucrează 24/7 să rezolve problema dar asta e numai 50% din soluţie..”, au scris alţi comentatori.
Au fost şi susţinători ai turnului virtual, care au amintit că astfel de sisteme sunt implementate şi la alte aeroporturi din Europa.
Cum era de aşteptat, au apărut şi mesajele ironice: „Am un router acasă de la TP Link , dacă e ceva îl donez”, „Codreanu v-ar da lecţii”, „Şi eu care mă pregăteam să văd o aterizare nocturnă la Braşov”.

+3 -9

Comentarii

'stercalau'

2024-08-20 07:21:40


'daca aveti arhivate comentariile mele inca de acu 3 ani am spus ca turnul virtual este ceva provizoriu si ca trebuie construit si utilat unu clasic'

'Din Brasov'

2024-08-20 05:37:43


'Chestia cu ,,turn virtual,, este o păcăleala …..veți vedea pe parcurs '

'Rammstein'

2024-08-19 10:54:20


'Izmene pe călător...vai de capul vostru...'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotional