Curs BNR

1 EUR = 4.9737 RON

1 USD = 4.5689 RON

1 GBP = 5.9158 RON

1 XAU = 353.2067 RON

1 AED = 1.2439 RON

1 AUD = 3.0952 RON

1 BGN = 2.5430 RON

1 BRL = 0.8399 RON

1 CAD = 3.3553 RON

1 CHF = 5.0989 RON

1 CNY = 0.6298 RON

1 CZK = 0.1961 RON

1 DKK = 0.6666 RON

1 EGP = 0.0952 RON

1 HUF = 1.2665 RON

1 INR = 0.0547 RON

1 JPY = 2.8711 RON

1 KRW = 0.3319 RON

1 MDL = 0.2578 RON

1 MXN = 0.2577 RON

1 NOK = 0.4267 RON

1 NZD = 2.7907 RON

1 PLN = 1.1680 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0521 RON

1 SEK = 0.4334 RON

1 TRY = 0.1390 RON

1 UAH = 0.1114 RON

1 XDR = 6.0575 RON

1 ZAR = 0.2541 RON

Editia 8221 - 16 iul 05:58

Veşti bune de la Ormeniş: ambele „cârtiţe” sunt la treabă. Au mai venit două, din iulie începe „frontul Homorod”

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 30 mai 2024

Veşti bune de la Ormeniş: ambele „cârtiţe” sunt la treabă. Au mai venit două, din iulie începe „frontul Homorod”

Constructorul AKTOR (Grecia) a început forajul celui de-al doilea tunel de la Ormeniş, pe Magistrala CFR Braşov-Sighişoara, pe lotul Apaţa - Caţa din judeţul Braşov urmând să fie construite cele mai lungi tuneluri feroviare din România (Ormeniş şi Homorod, 12 km. galerie dublă).
Lotul Apaţa-Caţa, unde Aktor este lider de proiect, are o lungime de 28 km şi este unul dintre cele mai mari contracte CFR, cu o valoare de 3 miliarde lei.
Pasajele Ormeniş/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanţa dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă şi este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare şi 70 m lângă zona cu suprasarcină mare. Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptuşelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri (tunnel boring machine), construite de compania Herreknecht.
Primele două TBM-uri sosite la Ormeniş, Eleni şi Varvara, au o lungime remarcabilă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri. Un utilaj TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, şase zile pe săptămână şi o zi de întreţinere, conform unui comunicat AKTOR. Pe 5 martie 2024, prima „cârtiţă”, botezată „Eleni” a început lucrările la Ormeniş şi a forat până acum 102 metri.
„Compania AKTOR a pornit cel de-al doilea utilaj TBM, denumit Varvara, pentru săparea tunelurilor gemene de la Ormeniş, în muntele de lângă Racoş, pe traseul viitoarei căi ferate Braşov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunăre, secţiunea Braşov – Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa. Varvara (numită după Sf. Varvara, protectoarea minerilor) va săpa alături de Eleni, primul utilaj TBM care a pornit pe 5 martie 2024. Cele două TBM-uri vor fora în munte tunelurile gemene Ormeniş, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoş şi Ormeniş, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va străpunge dealurile din zonă. Între timp, până la sfârşitul săptămânii trecute, Eleni a săpat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) în interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat după faza de teste şi calibrări complexe necesare pentru a seta o astfel de maşină uriaşă în direcţia şi la înclinaţia corecte. Echipa AKTOR va aplica aceleaşi proceduri de accelerare a forajului cu Varvara ca şi cu primul TBM, Eleni: întâi faza de testare, iar apoi treptat, frontul de foraj va câştiga viteză. Există şi aspectul privind structura solului prin care sapă Eleni, acelaşi căruia va trebui să îi facă faţă şi Varvara. Potrivit lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apaţa-Caţa, şantierul Lotului 2, litologia actuală pe care echipa AKTOR o exploatează poate fi clasificată drept argilă. Compoziţia solului este unul dintre elementele care dictează abordarea de forare”, se arată în informarea transmisă de constructor.
AKTOR mai menţionează că, în această vară (iulie) vor începe lucrările şi la tunelul de 10 km de la Homorod: „O a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoş şi Homorod, iar începerea lucrărilor acestora este programată pentru această vară. TBM-urile 3 şi 4 au fost livrate 100% şi sunt în proces de asamblare în diferite etape. Conform planului de execuţie, acestea sunt programate să înceapă în iulie, respectiv, august, urmând să foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decât Ormeniş”.
Loturile Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara unde lucrează RailWorks (Alstom lider de proiect) sunt la 29% execuţie.
Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei (suplimentat la 2,9 miliarde) cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi cele patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură.


 

+5 -0

Comentarii

'Lazar'

2024-05-30 07:31:37


'Cand ajunge Varvara la Brasov ? Cand vor fi modernizate garile Brasov si Predeal ?.'

'Willy'

2024-05-30 02:54:22


'Cool!'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie