Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6687 RON

1 GBP = 5.8125 RON

1 XAU = 357.7647 RON

1 AED = 1.2712 RON

1 AUD = 2.9982 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8906 RON

1 CAD = 3.3943 RON

1 CHF = 5.1404 RON

1 CNY = 0.6447 RON

1 CZK = 0.1970 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0966 RON

1 HUF = 1.2610 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0228 RON

1 KRW = 0.3383 RON

1 MDL = 0.2591 RON

1 MXN = 0.2704 RON

1 NOK = 0.4231 RON

1 NZD = 2.7527 RON

1 PLN = 1.1514 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4259 RON

1 TRY = 0.1438 RON

1 UAH = 0.1172 RON

1 XDR = 6.1447 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8166 - 19 apr 18:53

PLANURILE PRIMĂRIEI PENTRU UN AER CURAT ÎN BRAŞOV:

Vestea bună: tren metropolitan. Cea rea îi vizează pe proprietarii de apartamente cu centrale termice

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 05 noiembrie 2018

Vestea bună: tren metropolitan. Cea rea îi vizează pe proprietarii de apartamente cu centrale termice

Primăria Braşov a anunţat măsurile pe care le ia în calcul pentru a reduce emisiile de dioxid de azot şi particule în suspensie, multe dintre ele fiind prevăzute în planul de măsuri pentru îmbunătăţirea calităţii aerului. Conform declaraţiei purtătorului de cuvânt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea, măsurile incluse în acest plan au fost avizate de Agenţia Pentru Protecţia Mediului Braşov, iar, în ultima şedinţă de plen, au fost aprobate de Consiliul Local Braşov.
„Perioada de implementare a planului este 2018 - 2023. În document sunt incluse 20 de măsuri care vor duce la reducerea emisiilor de dioxid de azot şi particule în suspensie. Unele dintre măsuri sunt deja în implementare”, a explicat sursa citată.

Biciclete şi autobuze RATBV în locul autoturismelor personale    
Având în vedere că o sursă principală de poluare a oraşului o constituie traficul rutier, edilii au în plan susţinerea transportului în comun, astfel încât braşovenii să reducă deplasările cu maşinile individuale. Pentru a atinge acest obiectiv, a fost semnat contractul de achiziţie a 105 autobuze cu motorizare Diesel Euro 6, iar pentru achiziţia de troleibuze, autobuze electrice sau hibrid sunt în  diferite faze proiecte cu finanţare europeană sau guvernamentală.
Tot pentru creşterea atractivităţii transportului în comun, Primăria Braşov are în plan dezvoltarea sistemului de informare a călătorilor, asta după ce vor fi rezolvate problemele actuale. Totodată, pentru a reduce timpii de deplasare a mijloacelor de transport în comun, municipalitatea a început deja demersurile pentru amenajarea de benzi dedicate transportului public pe traseul Terminal Poienelor - Calea Bucureşti - str. Toamnei - Bulevardul M. Kogălniceanu - Bulevardul Victoriei - str. Iuliu Maniu - str. N. Iorga - str. Lungă - Calea Făgăraşului - Terminalul Stadion Municipal - str. Lungă - B-dul Eroilor - Bulevardul 15 Noiembrie - Calea Bucureşti şi Bulevardul Victoriei - Terminal Gară.
O altă modalitate prin care municipalitatea braşoveană vrea să îi convingă pe braşoveni să renunţe la autoturismele personale este amenajarea unor piste pentru biciclişti. „În această perioadă se pregătesc deja documentaţiile pentru amenajarea a două trasee pentru biciclete, respectiv tronsonul Valea Cetăţii - Terminal RATBV Poienelor şi Terminal RATBV Poienelor - Gara Braşov - Centrul Civic.  

Tren metropolitan pentru noile zone rezidenţiale
Pe lângă RATBV-ul metropolitan, Primăria Braşov are în plan şi dezvoltarea unor curse pe calea ferată.  Astfel, în planul de îmbunătăţire a calităţii aerului este prevăzută înfiinţarea unor trenuri metropolitane pe mai multe rute, respectiv Triaj Hărman - Gara Braşov - Stupini; Triaj Hărman - Gara Braşov - Bartolomeu - Lustic, Triaj Hărman - Cartier Florilor - Dârste.
 Unele din aceste curse, cum este cazul rutei  Hărman - Gara Braşov - Stupini, ar urma să deservească inclusiv noile zone rezidenţiale ale oraşului.
- continuare în pagina 2-
Condiţii mai stricte pentru maşinile cu motorizări non-euro  
Pentru a reduce emisiile de noxe, în planul de îmbunătăţire a calităţii aerului este prevăzută şi posibilitatea interzicerea circulaţiei  autovehiculelor dotate cu motor diesel încadrate în clasa de poluare Euro1, Euro2 şi Euro3 sau a celor dotate cu motoare pe benzină, încadrate în clasa de poluare Euro1, dacă se depăşesc valorile maxime privind emisiile de dioxid de azot.  

Staţionarea autovehiculelor cu motorul pornit, posibil interzisă
De asemenea, este luată în calcul şi posibilitatea interzicerii circulaţiei maşinilor de marfă în tot oraşul, dacă acestea nu au permise de liberă trecere.
Nu în ultimul rând, în plan este prevăzută şi posibilitatea interzicerii staţionării autovehiculelor cu motorul pornit.

Din nou parcare în spatele Hotelului Aro, dar acum subterană
Conform planului de îmbunătăţire a calităţii aerului, lipsa parcărilor în zonele centrale din Braşov este una dintre cauzele poluării, pentru că şoferii sunt puşi în situaţia de a parcurge distanţe mari pentru a găsi un loc în care să îşi lase maşina. Pentru a rezolva această problemă, în planul de îmbunătăţire a calităţii aerului sunt este prevăzută construirea unor parcări, unele subterane. Astfel, este prevăzută o parcare subterană (Parcul Titulescu), una în spatele Facultăţii de Silvicultură, dar şi una în spatele Hotelului Aro, sub Piaţa Sfântul Ioan, unde, până în urmă cu doi ani a fost o parcare terană. Pe lângă parcările subterane sunt prevăzute şi locuri „la suprafaţă”, în afara carosabilului, între strada Lungă şi strada Mihai Eminescu.  Totodată, în plan este prevăzută implementarea unui sistem de orientare electronică, care să le permită şoferilor să ajungă mai repede la un loc de parcare (în special în Poiana Braşov şi centrul vechi al oraşului), dar şi majorarea tarifului pentru parcare în zona centrală a Braşovului.  
Tot în ceea ce priveşte parcările, în plan sunt amintite şi amenajările de tip „Park & Ride” în zona de vest a oraşului, care vor prelua fluxul de navetişti din Zărneşti, Râşnov, Cristian, Vulcan, Codlea, Ghimbav.

Rebranşare gratuită pentru braşovenii din Florilor - Craiter, Est Zizin şi Centrul Nou?
O altă sursă importantă de poluare o constituie sistemele de încălzire, mai exact centralele termice. Pentru a reduce emisiile produse de aceste sisteme, în planul de îmbunătăţire a calităţii aerului se menţionează că este nevoie de încurajarea braşovenilor să revină la sistemul centralizat de încălzire, o măsură în acest sens fiind „decontarea de către municipalitate a costurilor de branşare. Aplicarea măsurii este prevăzută a se implementa la nivelul cartierelor Florilor - Craiter, Est Zizin şi Centrul Nou”.

Apartamentele cu centrale individuale: impozitare diferenţiată pentru cele existente,  interzise prin viitorul Plan Urbanistic General?
Pe lângă această facilitate, în plan sunt prevăzute şi mai multe condiţionări. Astfel, în plan este prevăzută impozitarea diferenţiată în cazul deţinătorilor de centrale termice de apartament, excepţie făcând sistemele pe curent, pompe de căldură şi energie regenerabilă. O altă măsură luată în calcul de municipalitate este interzicerea sistemelor de încălzire care folosesc lemnul în zonele în care există reţele de gaze naturale sau sistem centralizat.
De asemenea, municipalitatea braşoveană are în plan ca în noul Plan Urbanistic General să fie prevăzută obligativitatea ca în cazul locuinţelor colective sau ansambluri imobiliare, acestea să fie deservite de centrale de bloc sau de cvartal.  

Mai puţini măturători pe stradă?
În planul de îmbunătăţire a calităţii aerului sunt prevăzute şi măsuri pentru reducerea cantităţii de particule în suspensie. „Pentru a nu mai fi reantrenate particulele în atmosferă se propune aspirarea carosabilului şi spălarea acestuia mai ales în perioada caldă; de a se evita pe cât posibil maturarea acestora cu măturători stradali. Aplicarea măsurii este prevăzută a se implementa la nivelul  tuturor cartierelor din municipiul Braşov”, se arată în planul amintit.
De asemenea, în document este prevăzută „creşterea suprafeţelor şi a spaţiilor verzi şi gestiunea corespunzătoare a celor existente, inclusiv terase şi faţade verzi. Aplicarea măsurii este prevăzută a se implementa la nivelul  tuturor cartierelor din municipiul Braşov”.


 

+8 -9

Comentarii

Vasile

2018-12-03 08:49:45


1.Debrasarea si rebransarea la sistemul centralizat trebuie sa fie o obtiune individuala functie de calitate/pret a seviciului centralizat 2.suprataxarea=o mega prostie din toate pdv Asa cum Primaria deconteaza cheltuielile de debransare,sa deconteze partial inlocuirea centralelor clasice cu cele in condensatie 3.Lipsa de idei=lipsa profesionalism=promovarea personalului pe criteri de competenta si nu....

Carmem

2018-11-05 18:43:19


Unele propuneri sunt in regula, nu stiu cat de usor vor fi puse in practica. Masurile vad ca nu se refera si la emisiile de praf si fum din zona Bartolomeu- Carierei si Caramidariei. Fumul si praful emise in zona se vad de departe, se vad cu ochiul liber, nu e nevoie de nimic altceva decat sa se aplice unitar masurile impotriva celor care polueaza! Depunerile de particule in aceasta zona nu le monitorizeaza nimeni?

Brasovul jefuit

2018-11-05 17:19:19


Se revine la cea ce a fost distrus: incalzire centralizata, trolee so tramvaie si troleibuze, spatii verzi etc. Bleah! O nou sursa de venit pt cateva portofele atent selectionate??? Adica eu, cu centrala proprie, sa fiu suprataxat, iar cei de la "centralizat" sa primeasca in continuare agent termic subventionat din bani publici, adica din impozitele si taxele platite de catre fraieri? Cred ca cineva va pierde sigur la alegerile locale. :)

rammstein

2018-11-05 11:40:08


pe cand gazarea in masa la centralele de cartier??...poate asa scapati de amaratii astia de locuitori...si nu vor mai polua in veci...amin!!!...

Elena Doval

2018-11-05 10:12:33


Este un plan relativ bun, dar trebuie o consultare serioasa si indelungata cu cetatenii, pana in momentul in care se aduna fondurile necesare. De asemenea, trebuie anuntate din timp prioritatile. O solutie pentru decongestionarea traficului si reducerea poluarii este dotarea RAT cu microbuze si autobuze cu motor electric. Personal nu sunt de acord cu discriminarea posesorilor de centrale termice de apartament din multe motive.

Rammstein

2018-11-05 09:54:38


De ce nu introduce autobuze școlare?..că în west... și atunci nu mai vin mamele cu locomotivele la școală...

Radu

2018-11-05 08:59:46


Centralele de apartament polueaza dar CET nu? Uite cum gasesc scuza sa ii obkige pe oameni sa revina la vechile sisteme de incalzire care sa mai scoata niste furtisaguri pe fata. Vreau sa vad un studiu comparativ de poluare, vreau sa vad in loc de impozitare sisteme de filtrare daca tot sunt asa de poluante centralele de apartament si se gandesc la calitatea aerului si nu la buzunarele proprii. Vreau sa vad masini electrice la pretul, anduranta si dimensiunile celor cu combustibil lichid. Vreau sa vad o testare in trafic cu aparat mobil a unui autobuz nou diesel si apoi sa deschida gura.

Costea Ion

2018-11-05 08:50:39


Unele idei nu ar fi rele.

AUREL AMALINEI

2018-11-05 08:08:01


Toate aceste masuri ce se vor a fi luate de primarie in marea lor majoritate Brasovenii le-au avut numai ca primaria a contribuit din plin la inlaturarea lor.Sistemul centralizat cu implicarea primariei a fost distrus,linile de tranvai si trolebuze tot primariea le-a distrus, spatile verzi au fost distruse s au facut parcari,bicicleta nu pote fi folosita in acest oras din cauza pistelor pentru biciclisti care lipsesc sau unde sunt nu se pote cicule pe ele ca sunt pre inguste sau sunt ocupate de autovehicole.

Ionescu A

2018-11-05 07:50:13


Sunt atâtea aberații în planul ăsta de măsuri, că nu știu dacă e făcut la mișto sau e făcut de cineva care habar n-are de problemă. Ca să zic numai de ultima, „creşterea suprafeţelor şi a spaţiilor verzi ": e clar o glumă, într-un oraș în care s-au asfaltat suprafețe mari de zone verzi pentru a face parcări și benzi de circulație pentru mașini, s-au tăiat masiv copacii de pe marginea străzilor, s-au dat autorizații de construire pe toate dealurile din jurul orașului și unde se intenționează și distrugerea Parcului central, tot în favoarea mașinilor.

Maria

2018-11-05 07:35:53


nota 10* pentru primărie, centralele termice trebuiesc stârpite complet, și vara și iarna este ca și când aș locui în gară cu 60 de ani în urmă. În 1995- 1996 vânzătorii de cazane murale s-au dus mai întîi în Ungaria de unde au fost alungați, și așa au ajuns în România.

Ophelia

2018-11-05 06:20:13


Inainte de a face pistele de biciclete,cei vizati sa faca o vizita in Copenhaga sa ia exemplu de acolo.Este ceva cu totul deosebit.Sunt mult mai multe biciclete decat masini.Un adevarat spectacol!

ducu mihai

2018-11-05 05:16:32


Deci vor sa ne bage iarasi mana in buzunar cu incalzirea centralizata!! Mie unuia n-o sa reuseasca,inca nu am ajuns(cu toata scumpirea gazului) sa platesc pe luna peste 50% din cat plateam CET-ului(sau lui Scripcaru mai bine zis).

Solutii inteligente

2018-11-05 03:18:34


Masuri bune pentru a intra si noi in sfera populatiei civilizate. Felicitari!

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie