Curs BNR

1 EUR = 4.9490 RON

1 USD = 5.0469 RON

1 GBP = 5.6367 RON

1 XAU = 270.7253 RON

1 AED = 1.3740 RON

1 AUD = 3.2777 RON

1 BGN = 2.5304 RON

1 BRL = 0.9350 RON

1 CAD = 3.6857 RON

1 CHF = 5.1652 RON

1 CNY = 0.7102 RON

1 CZK = 0.2013 RON

1 DKK = 0.6655 RON

1 EGP = 0.2583 RON

1 HUF = 1.1728 RON

1 INR = 0.0620 RON

1 JPY = 3.4963 RON

1 KRW = 0.3519 RON

1 MDL = 0.2606 RON

1 MXN = 0.2512 RON

1 NOK = 0.4692 RON

1 NZD = 2.8802 RON

1 PLN = 1.0127 RON

1 RSD = 0.0422 RON

1 RUB = 0.0863 RON

1 SEK = 0.4532 RON

1 TRY = 0.2721 RON

1 UAH = 0.1369 RON

1 XDR = 6.4745 RON

1 ZAR = 0.2810 RON

Editia 7792 - 03 oct 04:05

Triada pentru Aeroport

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 16 iulie 2021

Consiliul Judeţean Braşov, ROMATSA şi Autoritatea Aeronautică Română au încheiat parteneriatul pentru aeroport. Primul zbor de la Braşov ar putea fi anul viitor, în august

Triada pentru Aeroport

Consiliul Judeţean Braşov, ROMATSA şi Autoritatea Aeronautică Română au semnat joi, 15 iulie, un protocol de colaborare pentru implementarea proiectului Aeroportului Internaţional Braşov şi operaţionalizarea acestuia. În baza acestui acord, ROMATSA va asigura asistenţă în ceea ce priveşte implementarea componentelor ce ţin de serviciile de navigaţie aeriană, începând de la procedurile de atribuire, până la asigurarea resursei umane pentru dirijarea traficului aerian. De asemenea, tot în baza acestui document, Autoritatea Aeronautică va începe procedurile de certificare a diferitelor componente ale aeroportului, astfel încât acesta să fie pus în funcţiune cât mai repede posibil.
De asemenea, prin acest parteneriat, reprezentanţii celor trei instituţii au stabilit că vor avea o comunicare formală o dată la două săptămâni.
Detaliile legate de acest acord, explicaţiile referitoare la turn remote, dar şi alte detalii referitoare la aeroport au fost oferite joi de reprezentanţii Consiliului Judeţean Braşov, ai ROMATSA şi ai Autorităţii Aeronautice Române.
„În ultimii ani am avut numeroase întâlniri cu reprezentanţii ROMATSA şi cu cei ai autorităţii aeronautice Române, iar acum am intrat în linie dreaptă în ceea ce înseamnă acest proiect. Astăzi, la Braşov, am avut o discuţie, pentru a semna un acord între Consiliul Judeţean Braşov, ROMATSA şi Autoritatea Aeronautică Română”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea.
De altfel, în timpul conferinţei de presă, directorul general al ROMATSA, Adrian Cojoc, a amintit că aeroportul din Braşov va fi primul din România în care traficul aerian este dirijat printr-un turn tip remote. „Aceasta este cea mai avansată soluţie tehnică pentru dirijarea traficului aerian. Această soluţie permite utilizarea flexibilă a personalului şi, în plus, se reduc semnificativ costurile. Din punct de vedere al tehnologiei, oferă o securitate sporită, inclusiv în ceea ce priveşte vizibilitatea”, a declarat Adrian Cojoc.
La rândul său, directorul Autorităţii Aeronautice Române, Nicolae Stoica, a declarat că „vom încerca să scurtăm timpii necesari autorizării şi certificării. Vrem ca această investiţie să fie finalizată cât mai repede”.

Adaptarea specialiştilor la soluţia remote durează două zile
Traficul aerian de pe Aeroportul Internaţional Braşov va fi dirijat în sistem remote, din Centrul Zonal de la Arad al ROMATSA. De altfel, reprezentanţii ROMATSA au dat asigurări că din punct de vedere al siguranţei traficului, diferenţa între un turn remote şi unul clasic nu există. Ba mai mult, ei au menţionat că în ceea ce priveşte supravegherea, soluţia remote poate fi mai eficientă, pentru că această soluţie presupune folosirea unor camere speciale. „În zona Braşovului sunt perioade lungi în care este ceaţă, iar vizibilitatea poate fi mai mică de 300 m. În aceste condiţii, este greu, poate chiar imposibil, de observat o aeronavă care este la capătul pistei, la peste 2.000 m. În schimb, prin soluţia remote, aeronava poate fi observată, pentru că se folosesc inclusiv camere cu termoviziune”, a declarat unul dintre specialiştii ROMATSA, prezent la conferinţă.
Directorul operaţional al ROMATSA, Adrian Florea, a declarat că dirijarea traficului aerian prin soluţia remote reprezintă, în realitate, o „transpunere” în realitate a condiţiilor dintr-un simulator. „Şi acum, antrenamentul controlorilor de trafic se face într-un sistem de simulator de turn, care foloseşte mijloacele folosite la sistemul remote tower, cu proiectarea imaginilor. Singura diferenţă a fost că această imagine nu a fost folosită pentru dirijarea traficului real. Acum, trecem la următorul pas, vom folosi această informaţie pentru dirijarea traficului în condiţii reale”, a declarat Florea.

Cum e cu turnul virtual de control? Nu mai e nevoie de binoclu, pentru a vedea un iepure
Pe de altă parte, directorul Centrului Regional de Dirijare a Traficului din Arad, Florin Manta, a explicat exact în ce constă un turn remote. Echipamentele specifice de dirijare, respectiv turnul remote, care are două componente. „Va fi un stâlp cu 14 camere, care asigură o vizibilitate de 360 de grade. Sunt nişte camere speciale, care asigură o vizibilitate de înaltă calitate. Nu există aşa ceva pe piaţă. Ele asigură şi facilităţi suplimentare, pentru că sunt senzori de mişcare. Controlorii vor putea să vadă viaţa sălbatică înainte să o vadă avionul. Vă închipuiţi că nu poate să cineva să vadă cineva cu ochiul liber, dintr-un turn de control, un iepure care este la 2 kilometri distanţă. Aici, nu va fi cazul, pentru că sistemul detectează înainte. De asemenea, sunt camere cu infraroşu. De asemenea, mai sunt două camere care asigură zoomul. Este înlocuitorul binoclului clasic, dintr-un turn de control. Toate sunt bază şi rezervă. Acele camere cu zoom au facilităţi suplimentare. În cazul în care se strică una dintre cele 14 camere, sau chiar două, până la remedierea problemei, pentru asigurarea vizibilităţii poate fi folosită una dintre cele două camere zoom, care sunt mobile”, a declarat Manta.

Diferenţe minime între monitoare şi ferestrele unui turn clasic
Imaginile furnizate de sistemul de supraveghere sunt comprimate şi transmise în timp real la Centrul de la Arad. Linia de date este triplată, astfel că este exclusă apariţia unor lacune. „În centrul de dirijare, informaţia este dezarhivată şi apare pe pupitrul de dirijare, care are ecrane de 55 de inci, aproape cât o fereastră dintr-un turn clasic. Ba mai mult, rezoluţia monitoarelor este reglată astfel încât imaginea văzută pe ecran să fie identică cu cea văzută pe fereastră. Sistemul corectează toate diferenţele, tocmai pentru a nu exista discrepanţe”, a mai spus Manta. În plus, a continuat el, echipamentele vor fi monitorizate atât de personalul de pe Aeroportul Braşov, cât şi de cel de la Arad.
„A interveni de la distanţă nu este o noutate. La ROMARTA facem asta în mod curent. Transmisii de date de mare capacitate folosim. Din punctul nostru de vedere, acestea nu sunt noutăţi. Singurul element de noutate este, într-adevăr, sistemul de dirijare pe nişte monitoare, comparativ cu nişte ferestre. Din experienţa colegilor din alte ţări, trecerea de la sistemul clasic la cel de tip remote, ca şi obişnuinţă a ochiului şi a folosirii echipamentului durează două zile”, a mai spus Manta.

Urmează o nouă licitaţie pentru aeroport
În timpul conferinţei de presă, şeful Direcţiei de Implementare Aeroport Braşov, Alexandru Anghel, anunţat un termen pe care l-a considerat realist în ceea ce priveşte operaţionalizarea aeroportului.
„Sfârşitul lunii august a anului 2022 cred că este un termen realist, dar sub rezerva modului în care se finalizează procedurile de atribuire”, a declarat Anghel.
Totodată, Anghel a amintit în ce stadiu este proiectul aeroportului. „Proiectul aeroportului include două componente, cea de infrastructură şi cea de navigaţie aeriană. Cea de infrastructură, cea mai vizibilă, este într-un stadiu avansat. Unele obiecte sunt recepţionate, altele sunt aproape gata. Cel mai probabil, săptămâna viitoare vor mai începe lucrările la alte patru componente, respectiv gard, drum perimetral, sistemul TV cu circuit închis şi lucrările la Beselcin. De asemenea, acum se actualizează unele documentaţii tehnice şi urmează să fie reluate lucrările uzina electrică, rezerva de apă, cabina de la poartă, drumul de acces din drumul judeţean şi vor fi realizate racordurile la reţelele de electrice, de alimentare cu gaze şi cele de apă. În ceea ce priveşte serviciile de navigaţie aeriană, Anghel a amintit că a fost lansată licitaţia pentru clădirea terminalului şi echipamentele de radionavigaţie. Urmează să se publice licitaţia pentru spaţiul aerian şi proceduri de zbor, o achiziţie estimată la 1,128 milioane lei”, a declarat Anghel.
Pe de altă parte, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov a amintit că realizarea unui aeroport este extrem de complexă şi nu depinde numai de o singură instituie publică sau procedură de atribuire. „Am avut situaţii plăcute sau mai puţin plăcute cu cei care au câştigat procedurile de atribuire, pe care le-am derulat în conformitate cu legislaţia românească”, a declarat Veştea. Acesta a amintit că au fost anulate contractele cu firma care ar fi trebuit să elaboreze studiul de fezabilitate pentru serviciile de navigaţie şi cu cea care a obţinut contractul de lucrări pentru cele nouă obiecte.

+9 -9

Comentarii

'Siieu'

2021-07-20 14:50:11


' Viteza melcului :(.\nMai avem alte preferinte?\nDaca luam exemplul aeroportului Panama City Beach ( iata code : ECP) de la faza de idee la aterizarea primului avion a trecut 3 ani. La noi mai trece un an numai ca cineva nu era in strare sa angajeze un Project Manager care sa si verifice si evalueze strea lucrurilor si sa faca pasi necesari ca lucrurile sa curga normal. Aici nu iau in calcul alti factori Chiar pt un aeroport regional ne ia atati ani?? Si mai si mandrim???? '

'Willy'

2021-07-17 15:08:30


'In loc de turn ce nu pune niste cetateni pe dealuri sa faca din stegulete indicatii? Patru puncte cardinale, ori 3 pe schimb + cate unul pentru libere si concedii egal 16 locuri de munca. Fiind servici la stat se mai incaseaza si cate o spaguta la angajare. '

'Ron'

2021-07-16 15:08:26


'Cu tehnologia de astazi, turnul virtual este foarte OK. Ce este extrem de prost facut e programarea proiectului. Dece s-a terminat terminalul de pasajeri cu 16 luni inainte de a pune in functiune aeroportul. De ce consilul judetean n-a putut sa liciteze in paralel lucrarile mentionate in acest articol? Oare incompetenta sau lipsa de bani? Pe de alta parte, este OK sa chieltuiesti bani inutili pentru intretinerarea cladirii fara niciun venit, neutilizat?\n'

'Barbu Gh.'

2021-07-16 11:12:46


'@krausse,\nDacă ai fi sas adevărat ai ști că orice ai face trebuie să faci de calitate. Ce zici? În Germania așa se face? Repede și prost? Nu ajunge „virtualul”?'

'Eulescu'

2021-07-16 10:03:02


'Ni se dau tot felul de detalii, ok. Totuși, cum poți avea un obiectiv de investiții fără un termen ferm de finalizare ? Incredibil cât poate dura să faci un aerort mic, pe care orice privat îl făcea într-un an, complet.'

'Krauss Gerhard'

2021-07-16 09:17:33


'Primul zbor la ar putea fi,anul viitor in august......dece oare? iar au aparut franari, ce o sa mai nascoceasca pe parcurs....?\n'

'Lazar'

2021-07-16 06:57:07


'Gardul,drumul perimetral silucrarile la Beselcin au fost incepute de firma Gotic al marelui politician inculpat pesedist Dinita. Ne poate spune cineva cat s-a cheltuit pana in prezent pentru Beselcin ?.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

  • Nu prea mai este loc pentru „viaţa de apoi” în Braşov

    Nu prea mai este loc pentru „viaţa de apoi” în Braşov

    Cimitirul Municipal a ajuns la capacitate maximă. Primăria a respins o posibilă extindere şi altă soluţie nu se întrevede, deocamdată

    2022-09-30 citeste mai mult
  • Eliberat

    Eliberat

    Liviu Dragnea a ieşit din închisoare, joi, în contextul în care Tribunalul Giurgiu a admis cererea de eliberare condiţionată din Penitenciarul Rahova, unde îşi ispăşea condamnarea[...]

    2021-07-16 citeste mai mult
  • Nici mort nu scapi

    Situaţie incredibilă în Alba. Un bărbat a fost condamnat la închisoare cu executare, deşi decedase în urmă cu aproximativ o lună. Sentinţa a fost dată de Judecătoria Câmpeni.[...]

    2021-07-16 citeste mai mult
  • 50 de bani, tot anul

    Premierul Nicolae Ciucă a declarat joi că guvernul prelungeşte prin ordonanţă de urgenţă măsura compensării cu 50 de bani pe litru până la finalul anului atât la benzină, cât[...]

    2022-09-30 citeste mai mult
  • 10, 11 sau 15%

    Pensiile vor creşte cu cel puţin 10% de la 1 ianuarie 2023, a anunţat ministrul Muncii, Marius Budăi, joi, la Antena 3. „Important este că ne-am înţeles, în coaliţie suntem cu[...]

    2022-09-30 citeste mai mult
banner promotionalbanner promotionalbanner promotionalbanner promotionalbanner promotional