Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 13:18

Terminalul intermodal de la Feldioara ar putea fi construit cu bani privaţi

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 27 mai 2020

„Nu cred că ar mai trebui să luăm în calcul implicarea CFR într-un astfel de proiect”

Terminalul intermodal de la Feldioara ar putea fi construit cu bani privaţi

Vehiculată de mai bine de zece ani, construcţia unui centru intermodal la Feldioara (sau la Bod, o altă variantă luată în calcul de autorităţi), va mai avea ceva de aşteptat. Ani de zile s-a sperat că Societatea Naţională CFR SA îşi va trece pe lista investiţiilor prioritare fie construirea unui nou centru intermodal la Feldioara, fie modernizarea celui existent în cartierul Triaj din Braşov. Niciuna din variante nu a fost accesată de responsabilii CFR, iar autorităţile locale nu mai speră ca acest lucru să se întâmple. „Sperăm ca intermodalul să fie construit de un investitor privat. Nu cred că ar mai trebui să luăm în calcul implicarea CFR într-un astfel de proiect”, ne-a declarat primarul George Scripcaru.
Varianta atragerii unui investitor privat pentru construirea centrului intermodal a mai fost vehiculată şi în anii trecuţi, dar autorităţile judeţene au marşat întotdeauna pe ideea atragerii de fonduri europene pentru construcţia acestuia.
Și sumele necesare investiţiei s-au schimbat de la un an la altul. Dacă în urmă cu zece ani se vorbea de 20 de milioane de euro, Ministerul Transporturilor anunţa câţiva ani mai târziu o investiţie necesară de peste 34 de milioane de euro, pentru ca în perioada mai recentă să se vorbească de sume ceva mai omeneşti – 12 milioane de euro.
Odată cu finalizarea aeroportului de la Ghimbav şi cu darea în folosinţă a petecului de autostradă Râşnov – Cristian, precum şi cu pregătirea prelungirii acestuia până la Bucureşti, coroborat şi cu demararea lucrărilor la Autostrada Braşov – Bacău, Braşovul ar urma să devină un nod intermodal important în România. Ceea ce ar face ca recuperarea investiţiei în acest obiectiv să fie uşor de realizat într-o perioadă relativ decentă de timp, iar investitorii privaţi din domeniul transporturilor ar putea să privească acest business ca pe un chilipir.

Ce este un terminal intermodal?
Practic, un terminal pentru transportul intermodal este locul în care se manipulează, se depozitează şi se încarcă marfa pe un alt mijloc de transport. Transferând un transport de marfă de pe rutier pe calea ferată, se protejează infrastructura rutieră, se face economie de timp şi sunt generate costuri mai mici de personal.
Transportul intermodal este avantajos, astfel, pentru mărfuri transportate pe distanţe de 500-600 km. Totodată, costurile pe calea ferată s-ar putea reduce cu până la 20%, deoarece sunt mai puţini angajaţi implicaţi în proces. Un alt avantaj ar fi gradul de poluare mult redus, dar şi diminuarea numărului de accidente, cauzate în prezent de maşinile cu tonaj greu. Uniunea Europeană recomandă promovarea transportului intermodal, iar toate ţările europene au strategii pentru dezvoltarea acestuia. Potrivit specialiştilor, ponderea transportului intermodal în România este mult redusă, sub 5% din total transport mărfuri, în timp ce în ţări precum Germania, Anglia sau Franţa ponderea este de aproximativ 35%.

+1 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie