Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 18:55

Ţeapa ţepelor: Bechtel

Autor: Octavian ANDRONIC

Publicat la 14 iunie 2014

Statul român are o lungă tradiţie de ţepe în materie de lucrări publice. De drumuri, în general. De fier, în special. De la “afacerea Stroussborg” din secolul 19, de pe timpul primului rege, s-au consumat nenumărate alte afaceri necurate, de calibre importante. Nici una n-a putut însă să egaleze “ţeapa secolelor”: contractul Bechtel. Cu costuri de un miliard şi jumătate pentru vreo 50 de kilometri – impracticabili – de autostradă, acesta va rămâne în anale ca o culme a prostiei şi incompetenţei guvernanţilor care au gestionat-o.
Acest contract istoric a fost semnat în timpul guvernului Năstase, ca un semn de bunăvoinţă pentru admiterea noastră în NATO, ratată la Madrid de Constantinescu. N-ar trebui să ne mirăm, precum făcea inocentul Băsescu în prima sa campanie prezidenţială, când îi acuza pe demnitarii străini care veneau la Bucureşti să-şi ia “tainul”. Tainul s-a luat, slavă Domnului, şi în timpul mandatelor sale. Pentru că lobby-ul pentru interesele economice face parte din strategia marilor puteri şi nimeni nu se jenează să sugereze sau să transmită direct care este “preţul” unei decizii politice. Privind lucrurile din perspectiva actuală, contractul era unul aproape onest, costul a peste 350 kilometri de autostradă ce ar fi legat Coridorul IV Paneuropean, fiind de dimensiunea celui plătit doar pentru a şaptea parte din traseu, iar termenul de execuţie fiind de doar patru ani. În condiţii “normale”, până la finele deceniului ar fi trebuit să beneficiem de o legătură rapidă între Borş şi Braşov, conectându-ne la rutele europene care ajunseseră de mult în Ungaria.
De ce nu s-a întâmplat aşa? Pentru că în 2004 guvernul semnatar a fost înlocuit de unul compus din cel mai mare număr de miniştrii incompetenţi din câţi am avut în ultimii 20 de ani. Iar cei mai troglodiţi dintre aceştia au fost furnizaţi chiar de noul preşedinte Băsescu (cel cu teoria că România n-are nevoie de autostrăzi) din “rezerva de cadre” a Primăriei, avându-l ca vârf de atac pe acel Dobre care îşi aştepta liniştit pensia numărând tramvaiele de la ITB. Acest om sufocat de pălăria care-l acoperea cu totul a comis gestul de mare curaj de a suspenda contractul, considerându-se apt să-l renegocieze în condiţii mai avantajoase. O nădejde stupidă, pentru cine nu cunoaşte forţa juridică a marilor companii şi rezistenţa de beton armat a contractelor lor.
Lucrările vor fi stopate, reluate câte puţin când următoarele guverne mai găseau ceva bani, compania fiind însă în perpetuu câştig de pe urma penalizărilor prevăzute. La un moment dat, Bechtel câştiga mai mult stând decât lucrând! S-a ajuns în anul de graţie 2012 când, cu aproape aceeaşi naivitate (ca să nu-i spun altfel), guvernul Ponta credea că va rezolva definitiv problema reziliind contractul. Însă, la suma uriaşă deja plătită, se adăugă noi şi noi penalizări pe care inexperimentatul ministru Şova va continua să le contabilizeze. Cu mandatul său incert şi lipsit de experienţă într-un domeniu în care şi un individ uns cu toate alifiile ca Berceanu dăduse chix, Şova ne-a ameţit cu declaraţii contradictorii din care reiese că habar n-are când şi cum se va sfârşi această sinistră poveste….
P.S. Cum naiba, aceeaşi companie reuşeşte să facă în Kossovo autostrăzi cu 15 milioane pe kilometru, care la noi costau 50?   

+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading