Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 19:03

Taxa pe robot şi ce-i enervează pe români la Auchan

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 08 martie 2023

Primul supermarket fără casierii, experimentat la Braşov, a dus la o „răscoală naţională”. Cine e deranjat de digitalizare/robotizare? „Vârstnicii, persoanele care nu sunt atât de familiarizate cu tehnologia, dar în principal cei care sunt pur şi simplu enervaţi de faptul că nu au opţiunea de a alege”

Taxa pe robot şi ce-i enervează pe români la Auchan

Decizia retailerului francez Auchan de a renunţa integral la casierii, primul experiment fiind făcut la Braşov, în mall-ul Coresi, a dus la apariţia unui val de nemulţumiri printre români pe reţelele de socializare. În acest context, PSD a anunţat că va propune o serie de măsuri pentru a fi discutate în coaliţie, inclusiv taxarea self-checkout. Printre propunerile luate în calcul de social-democraţi se numără o taxă pe self device, pentru aparatele de plătit din magazine, aferentă unui salariu minim (aproximativ 1.200 de lei lunar), o reducere pentru clienţii care folosesc aceste sisteme de self-checkout (în limita unei sume, procent din bon) şi obligativitatea ca la un numar de case fără casier fizic să existe un număr fix de asistenţi umani.
„Eu cred că, mai presus de taxe, sunt oamenii şi de oameni trebuie să ne ocupăm.  Şi dacă tot vorbim de oameni, eu cred că trebuie să existe posibilitatea dublă, adică să fie şi acelea case Self Pay dar să fie şi case cu angajaţi, pentru că aici vorbim de vârstnici, sau de persoane care nu se pricep şi nu se pot ajuta singure şi atunci eu cred că trebuie să existe ambele variante.  Dacă discutăm despre o taxă, eu cred că trebuie să putem gândi şi o astfel de taxă, nu este primul lucru care se întâmplă în România, avem un exemplu în Belgia care s-a şi aplicat la nivel local. Putem găsi forme şi formalităţi, dar eu cred că cei mai importanţi sunt oamenii şi către ei trebuie să ne orientăm”, a declarat Marius Budăi, ministrul Muncii (PSD).
Pe de altă parte, ministrul PNL al Digitalizării a declarat că ar susţine introducerea unei taxe aplicate caselor de marcat doar dacă banii colectaţi vor merge către formarea cetăţenilor pentru meseriile viitorului. „Nu cred că este rolul Guvernului să spună ce să facă şi ce să nu facă un comerciant, iar calitatea acestor servicii vor determina performanta acelei companii. Dacă cetăţenii nu vor prefera o asemenea soluţie sunt convins că alţi concurenţi din piaţă vor furniza servicii clasice şi piaţa se va regla singură. Ne putem uita la ceea ce se întâmplă în economii mai avansate decât noi, şi cazuri în 2023, ca această meserie să fie complet înlocuită... Sunt foarte puţine sau nu există deloc. Asta înseamnă că vorbim de alternative. Lumea merge în acea direcţie, noi nu putem nega acest lucru. Este o tendinţă de automatizare pe piaţa forţei de muncă şi sunt foarte multe studii la nivel global care ne arată că într-acolo merge lumea. Ceea ce poate să facă Guvernul este să asigure pregătirea acestor angajaţi pentru alte meserii pe termen mediu şi lung şi pregătirea tinerelor generaţii pentru acele locuri de muncă, probabil care nu s-au inventat încă. Foarte rar o taxă în plus este o soluţie pentru o economie de piaţă liberă şi chiar cred că, dacă se pune o asemenea problemă, trebuie să vedem ce se întâmplă cu aceste venituri suplimentare. Constituim un fond şi investim în educarea forţei de muncă pentru economia viitorului, poate fi o variantă”, a declarat Sebastian Burduja. În ceea ce priveşte o contribuţie la pensie sau sănătate pentru o casă de marcat, Sebastian Burduja a declarat că nu se pune o asemenea problemă.

Ce spun specialiştii
Contactaţi de presa centrală, specialiştii susţin că această acţiune nu este decât o mişcare pentru creşterea profiturilor, fiind şi o sarcină în plus pentru clienţi. „Sunt locuri de muncă ce se pierd, adică dau nişte oameni afară, şi practic eşti servit pe banii tăi. Şi oriunde în lume aceste tendinţe de a scăpa de angajaţi primesc din partea societăţii civile reacţii dure pentru că, evident, sunt nişte locuri de muncă ce dispar. Pe de altă parte, este o golănie să pui clientul să facă acest serviciu. Trecem peste faptul că este discriminatoriu, pentru că sunt oameni în vârstă care nu pot realiza acest lucru, adică vor avea dificultăţi majore. Nu e altceva decât o reducere a locurilor de muncă pentru creşterea profiturilor. Nu există alt argument“, susţine sociologul Alfred Bulai.
La rândul său, Dan Petre, sociolog şi conferenţiar universitar, a transmis că principala problemă a acestui tip de situaţie este faptul că nu oferă consumatorilor opţiuni. „De regulă, lucrurile acestea se construiesc pornind de la principii ale ştiinţelor comportamentale. Cel mai important lucru este ca oamenii/consumatorii să aibă opţiuni sau măcar iluzia opţiunii. În opinia mea, în acest moment, principala problemă a acestui tip de acţiune este faptul că nu le oferă consumatorilor opţiuni. Ei sunt siliţi să meargă pe un singur drum, iar lucrurile acestea întotdeauna deranjează. Întotdeauna inovaţia este întâmpinată cu rezistenţă de anumite segmente. Ce cred eu acum este că se adaugă segmentul acelor oameni care sunt obişnuiţi, de către toate celelalte branduri, la a avea opţiuni, la a avea posibilitatea de a alege între mai multe soluţii. Şi dacă ne uităm la competiţia Auchan, celelalte magazine oferă consumatorilor posibilitatea de a alege. Cu certitudine, anumite categorii de consumatori sunt mai impactate sau au o rezistenţă mai mare la această mişcare. Vârstnicii, persoanele care nu sunt atât de familiarizate cu tehnologia, dar în principal cei care sunt pur şi simplu enervaţi de faptul că nu au opţiunea de a alege. De asemenea, lucrurile acestea mai trebuie puse într-un context important, şi anume al acţiunilor pe care le fac celelalte supermarketuri. Pentru că dacă oamenii nu-şi pot exercita opţiunea în interiorul magazinelor la care merg de obicei, ei pot merge la altul. Poate dacă întreaga industrie ar fi adoptat această măsură simultan, probabil lucrurile ar fi stat altfel. Dar în momentul în care unul singur face lucrul acesta, presiunea asupra acelui magazine este mai mare şi eu cred că un număr destul de relevant de consumatori se va orienta către alte magazine“, a transmis Dan Petre.

Ce spun clienţii puşi la muncă
Auchan a făcut anunţul şi pe pagina de Facebook, acolo unde mulţi clienţi şi-au exprimat nemulţumirea. Printre ei, şi poliţistul braşovean Marian Godină, cunoscut în mediul online. „Nu ştiu ce s-a întâmplat cu acele doamne care lucrau la case, nu ştiu dacă au fost disponibilizate, dar sigur prin metoda asta magazinul face economie. Economie care, cel mai probabil, se traduce în profit, cel puţin eu aşa o văd. Adică dăm afară casierii şi îi punem pe clienţi să fie casieri pentru noi, gratis. Măcar de erau produsele mai ieftine, dar sunt la fel ca înainte“, a scris Marian Godină pe Facebook.
Cu miile au curs reacţiile pe internet, s-au lansat inclusiv petiţii de boicot. Oamenii par a fi împărţIţI în două tabere: una a celor care arată cu degetul către „românii înapoiaţi” şi una a celor enervaţi că sunt puşi să muncească gratis pentru Auchan.

Cum răspunde Auchan
La nemulţumirile clienţilor legate de desfiinţarea casierilor, Auchan a precizat că „toţi angajaţii din zona caselor de marcat evoluează spre o nouă meserie, cea de consilier, noul lor rol fiind acela de a acorda consultanţă şi suport clienţilor“. Unul dintre motivele care au stat la baza deciziei, potrivit retailerului, este că „peste 60% din încasările cumpărăturilor se realizează la casele rapide self check-out, acest comportament fiind accentuat cu precădere în ultimii doi ani“.

Comentarii

'Bruno '

2023-03-08 14:30:23


'Evitati magazinul si cumparti unde exista casieri'

'Bibicu'

2023-03-08 10:47:07


'Dragi elevi, care obosiți de stat in bănci câte 6-7 ore, vă odihniți apoi pe scaune în autobuze unde abia mai aveți timp să vedeți ultimele noutăți pe TikTok, in timp ce batrânii iau loc in picioare pentru întărirea mușchiilor, luați aminte: dacă nu învățați, nici servicii de genul : consilier vânzări, casier, frânar, nu ve-ți mai prinde ! Cu tehnologia și AI nu te pui !'

'Barbu Gh.'

2023-03-08 08:48:56


'Când nu ai minte și pregătire iei de bun tot ce ți se servește de guvernanți și străini. Asta este când ești un produs al școlii din vremurile noi, din democrație. Nu ești în stare nici să-ți găsești un nume, darămite să analizezi situația cum trebuie. Pentru a riposta, pentru a te opune împotriva măsurilor care îți sunt dăunătoare îți trebuie neuroni. Majoritatea nu are așa ceva în dotare. Justificare? Tot ceea ce se întâmplă din 2020 încoace.'

'Cineva'

2023-03-08 08:24:14


'Pana acum toti stim ce trebuie sa faca statul. Acum stim si ce trebuie sa faca si firmele private, ca este plin de desteptii si expertii lui peste din Romania. Acum o saptamana \"toata Romania\" s-a inflamat ca Ikea angajeaza cu salariul minim - nenorocitii - iar cand Auchan elimina pozitiile cu salarii minime - alti nenorociti, iarasi nu ne convine. Este numai inceptul stimati expertii lui peste. Atata timp cat invatamantul nostru este in stare sa educe persoane care sa produca mai mult decat salariului minim si munci repetitive sa nu ne mire ca robotii ne vor inlocui din ce in ce mai mult.\nP.S. Si pentru marii romani patrioti si suveranisti marea majoritate a salariilor minime sunt platite de patroni romani si mai putin de patroni...'

' Ancu C'

2023-03-08 06:47:04


' Situatia este si la Electrica , Engie, Apa . Obligativitatea transmiterii contoarelor nu este suportata de furnizori. Intra in beneficii ? In detrimentul consumatorilor ?'

'Bigbrader'

2023-03-08 06:39:34


'Si toate taxele sunt in pretul produsului! Unde e câștigul clientului? Discontul e o poveste frumoasa! Avem politicieni sa pun a taxa! Profitul retailerilor francezei se face in afara Franței.\n'

'Barbu Gh.'

2023-03-08 05:14:21


'Populimea tot va merge la Auchan. Pentru că e populime. Așa s-a și lăsat injectată...'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie