Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 18:38

„Stop Goriţa”, de la 15.000 de semnături în 2018, la 57 de implicaţi în 2021

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 22 octombrie 2021

Consultările publice pentru drumurile forestiere, un fiasco pentru Primăria Braşov. 25 de cetăţeni la dezbaterea online, 57 de răspunsuri la chestionar

„Stop Goriţa”, de la 15.000 de semnături în 2018, la 57 de implicaţi în 2021

Chestionarul online, prin care braşovenii puteau spune dacă sunt sau nu de acord cu realizarea unor drumuri forestiere în pădurile aparţinând municipiului Braşov (în locul drumului forestier Goriţa, care a fost scos de Primăria Braşov dintr-un proiect cu finanţare europeană) nu a avut mare succes printre cetăţeni, la fel cum s-a întâmplat şi cu dezbaterea online pe aceeaşi temă.  
Prin acest chestionar, oamenii au fost invitaţi să răspundă întrebării: „Alegeţi dintre cele şase variante, unul sau mai multe drumuri forestiere, propuse pentru a fi realizate”. Pe listă erau drumurile „Prelungire Susai”, „Drum legătură Timişul Sec Mare-Timişul Sec Mic”, „Răcădău-Noua”, „Pârâul Cheii”, „Carierei-Warthe”, „Legătura Troainer-Crucur”, iar răspunsul poate fi multiplu (se poate alege una sau mai multe variante). La aceeaşi întrebare era şi opţiunea „Niciunul”.
Toate cele 6 drumuri forestiere sunt incluse în amenajamentele silvice, însă nu au documentaţii tehnice detaliate, din care să rezulte traseul exact sau valoarea investiţiei.  

64,9% - nu
Conform datelor centralizate de Primăria Braşov, chestionarul a fost completat de 57 de persoane, multe dintre ele pasionate de drumeţii montane sau de mountainbike. „64,9% dintre cei care au completat formularul (37 de persoane – n.r.) au afirmat că nu este necesar niciun alt drum forestier”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei Braşov, Sorin Toarcea. Acesta a menţionat că printre motivele invocate de cei care au spus „nu” oricărui drum forestier au fost: „Orice drum forestier în Parcul Natural Braşovia este în contradicţie cu conceptul de parc natural”, „Am citit despre ele, nu le văd utilitatea” sau „se pot amenaja poteci pentru ciclo-turism sau drumeţii montane cu impact mai mic asupra zonei”.

17% - da
Ceilalţi respondenţi au avut răspunsuri „pro drumuri”. Mai exact, 17% dintre au răspuns că sunt de acord cu amenajarea drumului forestier Răcădău – Noua. Printre argumentele invocate de cetăţeni în favoarea acestei investiţii, au fost că un astfel de drum reprezintă o variantă de drumeţii montane sau de plimbări cu bicicleta, aşa cum este cazul Drumului Crucur.
„14 % dintre cei care au fost de acord cu realizarea de drumuri forestiere au optat pentru drumul Carierei-Warthe, iar alţi 3,5% pentru drumul de legătură Timişul Sec Mare şi Timişul Sec Mic. Niciun braşovean care a răspuns întrebărilor nu a bifat toate cele şase drumuri”, a mai spus Toarcea.

Municipalitatea nu a stabilit ce va face mai departe
Deocamdată, reprezentanţii Primăriei Braşov nu au menţionat ce se va întâmpla cu proiectul drumurilor forestiere.
Primăria Braşov a luat decizia de a le cere braşovenilor să completeze chestionarul online după ce la dezbaterea online din 22 septembrie prezenţa a fost extrem de redusă. Mai exact, potrivit datelor purtătorului de cuvânt al Primăriei Braşov, „la dezbaterea online au fost 25 de participanţi cetăţeni. La momentul respectiv au fost exprimate păreri pro şi contra realizării drumurilor forestiere şi a fost luată decizia derulării unei consultări prin care braşovenii să îşi exprime în scris părerea”. Formularele online, disponibile pe site-ul Primăriei Braşov, au putut fi completate în perioada 28 septembrie - 7 octombrie.

O „revoluţie” civică, înainte de alegeri
Reamintim că, în 15 decembrie 2017, Municipiul Braşov a semnat un contract de finanţare cu Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, având ca obiect finanţarea proiectului „Investiţii pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii silvice în fondul forestier proprietate publică a municipiului Braşov”. Valoarea contractului de finanţare este de 6.670.115 lei, reprezentând 100% din valoarea totală eligibilă a proiectului. În momentul semnării contractului, durata de execuţie era de 36 de luni, respectiv până la data de 15 decembrie 2020, termen care a fost prelungit.
Proiectul îşi propunea dezvoltarea reţelei de drumuri forestiere din fondul forestier al Municipiului Braşov, obiectivele sale fiind construcţia Drumului Goriţa şi reabilitarea a încă patru drumuri forestiere existente - Baer – 3,167 km ( zona Săcele), Pârâul Cailor – 2,631 km ( zona Săcele), Roşca – 2,600 km (zona Săcele) şi Valea Căldării -1,243 km (zona Cristian).
În luna noiembrie 2018 a fost semnat contractul pentru realizarea proiectului tehnic, iar în luna septembrie 2019 s-a făcut marcarea arborilor care trebuiau tăiaţi (aproximativ 8.000). Ulterior, în Braşov au fost strânse semnături împotriva acestui proiect (aproximativ 15.000 prin campania „Stopt Goriţa”) şi a fost organizat un protest. În luna noiembrie a anului 2019, primarul de atunci al Braşovului, George Scripcaru, a anunţat că implementarea proiectului este suspendată.
Apoi, în şedinţa de Consiliu Local din 3 decembrie 2021, Consiliul Local l-a mandatat pe primarul Braşovului, Allen Coliban, să renegocieze cu AFIR contractul de finanţare, deoarece municipalitatea nu mai este de acord cu amenajarea drumului forestier Goriţa.  Printre altele, primarul Braşovului trebuia să transmită agenţiei o alternativă pentru drumul Goriţa, iar una dintre condiţiile impuse de AFIR a fost ca aceasta să fie stabilită şi în urma unor dezbateri publice. Dacă nu prezintă alternativa pentru drumul forestier eliminat din proiectul iniţial, Primăria Braşov va pierde finanţarea şi va trebui să restituie suma plătită pentru proiectul tehnic (aproximativ 134.000 lei).

Foto arhivă: 4 noiembrie 2019

 

+8 -0

Comentarii

'STOP GORITA'

2021-10-22 21:28:09


'Pentru unii poate a fost doar o problema politica. Pentru multi dintre noi a insemnat salvarea unor poteci deosebit de frumoase care s-ar fi transformat in sosele in interesul unor dezvoltatori imobiliari.\n'

'Cetatenii, experti in drumuri silvice'

2021-10-22 11:10:24


'Adevarul e ca nimanui nu-i pasa de cate drumuri forestiere avem in municipiu... \nSingurii care au mai participat la sondaje si dezbateri au fost cei care in 2018 au fost in lumina reflectoarelor (si au impresia ca au facut mai mult decat un joc politic). \nE foarte usor sa vii in fata oamenilor sa le ceri o semnatura pentru \"a nu taia 8.000 arbori\", mai greu sa-i convingi sa se implice, pentru ca o data ce se apropie de miezul problemei, inteleg ca singura problema e una politica :) \nPacat ca ducem razboaie seci in loc sa preocupam cu dezvoltarea facuta cu cap. Da chiar asa, un sondaj despre lungimea lantului la drjuba pe cand? Poate vreau sa-mi dau si eu cu parerea... \n'

'Popular'

2021-10-22 07:41:34


'Interesul pentru acest sondaj reflecta fix popularitatea de care se mai bucura Coliban. A reusit performanta ca la un an dupa alegeri sa devina o foarte mare dezamagire. '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie