Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 12:51

SEZONUL MOTO A ÎNCEPUT CU UN ACCIDENT MORTAL: De ce mor motocicliștii?

Autor: Liviu CIOINEAG

Publicat la 27 martie 2012

Nici n-au ieșit bine pe străzi, că motocicliștii brașoveni au înregistrat deja un eveniment tragic. Un motociclist de 29 de ani a decedat, la Bod, după ce șoferul unui automobil nu s-a asigurat când a ieșit cu spatele de pe un drum lateral

SEZONUL MOTO A ÎNCEPUT CU UN ACCIDENT MORTAL: De ce mor motocicliștii? Nici n-au ieșit bine pe străzi, că motocicliștii brașoveni au înregistrat deja un eveniment tragic. Un motociclist de 29 de ani a decedat, la Bod, după ce șoferul unui automobil nu s-a asigurat când a ieșit cu spatele de pe un drum lateral. Motociclistul se pregătea în acest an să se căsătorească. Pentru majoritatea motocicliștilor, mersul pe două roți este o pasiune. Mulți dintre ei însă plătesc cu prețul vieții această pasiune, statisticile arătând că un motociclist are de 16 ori mai multe „șanse” să moară într-un accident rutier. „Cele mai întâlnite situații care duc la accidente din cauza conducătorilor auto se întâlnesc la efectuarea manevrelor de depășire fără o asigurare corectă, ieșirea din curți sau imobile, întoarcerea și manevrele de mers înapoi”, ne-a declarat cms. Mircea Constantinescu, de la Biroul de Poliție Rutieră Brașov. Ultimul accident care s-a soldat cu funerarii a avut loc vinerea trecută. Un tânăr de 29 de ani se deplasa în Bod, la ghidonul unui Suzuki GSX-R, cel mai probabil cu viteză. Ghinionul lui fatal a fost ca o Dacie Papuc să fie scoasă, cu spatele, de pe un drum lateral. Conducătorul acesteia susține că nu l-a observat. „Piciu”, după cum îi spuneau prietenii, își programase nunta în această vară. „Invizibilitatea” Cauzele sunt multiple, însă în majoritatea cazurilor vinovații rostesc aceeași explicație: „Nu l-am văzut”. „Invizibilitatea” nu reprezintă o dotare tehnică a motocicletelor, ci reprezintă un cumul de factori care fac posibilă această „senzație” în anumite situații. În timp ce motocicliștii se plâng că șoferii nu sunt atenți și nu se asigură la schimbarea benzii sau la efectuarea manevrei de întoarcere, automobiliștii spun că motocicliștii merg cu viteză excesivă și uneori n-au timp să reacționeze. În final, rezultat este de multe ori tragic: decesul sau rănirea gravă a motoclistului. Adevărul este la mijloc, susține Karmina (foto), o brașoveancă care conduce motocicleta de 10 ani. „Aș spune că adevărul este la mijloc, dar cred că principala cauză este faptul că șoferii nu percep motocicletele ca pe vehicule care participă la trafic. Regulile de circulație sunt aceleași pentru toată lumea, deci suntem egali cu ei. Dar și de partea motocicliștilor sunt mulți care greșesc. Ei cel mai des greșesc atunci când merg cu viteză mare și când schimbă banda de mers foarte rapid. Șoferii nu au întotdeauna timp să-i vadă”, ne spune Karmina Giurgiu. O cultură în curs de maturizare Cultura moto din Brașov – și în general din România – nu a ajuns la maturitatea celei din alte țări. Sezonul scurt – 7-8 luni pe an – face ca motocicletele să răsară în fiecare primăvară pe asfaltul presărat cu gropi, pentru ca în octombrie- noiembrie să intre la iernat. Șoferii nu s-au obișnuit încă cu prezența lor în trafic, dar mai ales nu s-au educat să împartă asfaltul cu ceilalți participanți, uneori chiar și cu alte mașini. „Este vorba uneori de desconsiderație, alteori de indiferență. Dar cel mai des, e greu să nu butonezi la radio, pe gps, să nu vorbești la telefonul mobil, sau chiar să dai sms-uri. Mulți nu se uită în oglindă, darămite să mai întoarcă capul pentru a fi siguri că intră corect într-o depășire”, ne spune un alt motociclist. Motocicleta se conduce „altfel” Ar exista și o teorie – mai mult sau mai puțin științifică: fiind obișnuiți să recunoască un automobil după cele două faruri dispuse lateral, uneori automobiliștii nu percep motocicleta ca un vehicul care se deplasează cu viteză, pe o bandă și nu pe marginea ei. Tot din cauza dispunerii farului sau farurilor, este mai dificil să aproximezi distanța la care se află un motociclist sau viteza de deplasare. „Motocicletele sunt diferite mai ales la capitolul frânare, situație în care motociclistul nu trebuie doar să calce o pedală sau să strângă o manetă – el trebuie să-și păstreze aderența, direcția și, nu în ultimul rând, echilibrul. În plus, foarte mulți începători se dau în primul an pe motociclete puternice, în loc să învețe să fie temperați, să conducă prudent. Pe de altă parte, șoferii nu se asigură suficient de bine, nu percep că pe două roți demarajul este mult mai puternic ca la mașină, dar și frânarea este alta. Ei probabil că-și spun: «lasă-l, că frânează!», dar nu știu că puterea de frânare și frânarea în sine diferă față de automobil”, explică Karmina. Pe cât de vinovați sunt șoferii autoturismelor însă, pe atât de vinovați pot fi și motocicliștii. Motoarele puternice le oferă ocazia să simtă că zboară pe șosele și să se creadă invincibili. „Trebuie să-ți fie frică de motocicletă ca să nu te domine ea pe tine, ca să conduci cu responsabilitate. Să te crezi zmeu, să crezi că ești puternic, nu e o atitudine potrivită”, mai spune Karmina, mărturisind că de-a lungul timpului, a trecut de la un motor puternic la o „bicicletă cu motor”. O altă greșeală făcută de motocicliști, care îi poate costa viața, este echipamentul necorespunzător. Blugii, pantalonii de trening, ba de multe ori pantalonii scurți și șlapii reprezintă un bilet de internare în spital. 28 de accidente grave, fără vina automobiliștilor Numai anul trecut, în Brașov, 28 de accidente grave și 13 ușoare au fost provocate de motocicliști neatenți. Din ele a rezultat decesul a trei persoane, rănirea gravă a altor 27 și rănirea ușoară a 13 persoane. Polițiștii îi sfătuiesc pe motocicliști să respecte regimul de viteză, să fie echipați corespunzător, să fie prudenți și să folosească luminile de întâlnire atât pe timpul zilei cât și pe timpul nopții.
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie