Curs BNR

1 EUR = 4.9748 RON

1 USD = 4.5777 RON

1 GBP = 5.8147 RON

1 XAU = 359.4834 RON

1 AED = 1.2463 RON

1 AUD = 3.0641 RON

1 BGN = 2.5435 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.3626 RON

1 CHF = 5.0370 RON

1 CNY = 0.6330 RON

1 CZK = 0.2014 RON

1 DKK = 0.6668 RON

1 EGP = 0.0977 RON

1 HUF = 1.2880 RON

1 INR = 0.0550 RON

1 JPY = 2.9408 RON

1 KRW = 0.3369 RON

1 MDL = 0.2588 RON

1 MXN = 0.2759 RON

1 NOK = 0.4288 RON

1 NZD = 2.8014 RON

1 PLN = 1.1679 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0506 RON

1 SEK = 0.4282 RON

1 TRY = 0.1422 RON

1 UAH = 0.1154 RON

1 XDR = 6.0676 RON

1 ZAR = 0.2516 RON

Editia 8183 - 21 mai 22:19

Scrisoarea cititorului: E şi mai rău în Şcheii Braşovului

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 22 aprilie 2024

Scrisoarea cititorului: E şi mai rău în Şcheii Braşovului

Silviu Leahu, un locuitor al cartierului Şchei din Braşov, ne-a remis o scrisoare deschisă pe care o redăm mai jos, fără a interpreta textul autorului (doar intertitlurile aparţin redacţiei):

Noi sensuri unice, trafic suplimentar pe străzi deja aglomerate
În luna februarie anul curent, prin Comisia de Circulaţie, Primăria Braşov a impus un nou sens unic în cartierul Şchei şi anume pe tronsonul de drum între str. Pe Tocile nr. 20 şi str. Cpt. Ilie Birt, pe sens de mers spre Pe Tocile. Lucrul acesta a fost făcut în detrimentul riveranilor, fără o dezbatere publică cu locuitorii afectaţi şi fără cunoaşterea problemelor cu care se confruntă aceştia din pricina sensurilor unice tot mai numeroase în acest cartier.
Fiecare sens unic nu face decât să ducă la prelungirea traseului parcurs de maşini, creând trafic suplimentar (şi complet artificial) pe alte artere deja aglomerate, mărind atât distanţa parcursă, cât şi timpul călătoriei. Prin acest nou sens unic, atât locuitorii străzilor Piatra Mare şi Podul lui Grid, dar şi firmele de curierat sau transport persoane (taxi, ride sharing) – care deja făceau un ocol prin str. Pe Tocile şi Căpitan Ilie Birt pentru a ajunge în Piaţa Unirii – trebuie să ocolească încă jumătate de km din pricina noii restricţii, aglomerând – şi poluând – mai mult străzile Pe Tocile şi Doctor Vasile Saftu (unde se află o staţie de autobuz precum şi două trecere de pietoni).
Motivul acestei restricţii ar fi că tronsonul – fiind o străduţă îngustă ce nu permite circulaţia în ambele sensuri – se poate bloca atunci când două maşini vin din sens opus. Lucru adevărat teoretic, însă în realitate acest lucru se întâmplă foarte rar. Dimineaţa, traficul principal este de pe Piatra Mare şi Podul lui Grid spre Cpt. Ilie Birt, când lumea merge la serviciu, iar în sensul celălalt – dinspre Ilie Birt spre Tocile – traficul este după-amiaza, când se întorc oamenii acasă. Iar în puţinele situaţii în care au fost maşini care s-au întâlnit pe aceea străduţă, situaţia s-a rezolvat amical prin mersul înapoi al maşinii care a intrat ultima.
Acesta nu este însă singurul exemplu de legiferare din confortul unui birou al primăriei în opoziţie totală faţă de necesităţile de pe teren. Acum ceva timp a mai fost o astfel de încercare de impunere a unui sens unic al străzilor Gen. Traian Moşoiu (urcare) şi Piatra Mare (coborâre) – restricţii ce au fost în cele din urmă ridicate în urma plângerilor (pe bună dreptate) a locuitorilor din zonă.

„A încercat cineva dintre decidenţii primăriei să meargă 4 km cu 30 km/h?”
Dar ce să mai spunem de împânzirea cartierului Şchei şi a oraşului vechi (Braşovul Vechi) cu restricţia de viteză de 30km/h pe principalele străzi? Care este motivul acestei restricţii? Ca şoferii care rulau după o anumită oră (şi încă o fac) cu 70-80 km/h (pe str. Mureşenilor, Cpt. Ilie Birt, Prundului, Poarta Şchei sau Învăţătorilor) să conducă mai încet? Dacă ei nu respectau limita de 50km/h, o vor face cu noile indicatoare? Sau este pentru şoferii disciplinaţi care acum se văd nevoiţi să conducă cu viteza melcului? Şi cine a mai pomenit limita de 30 km/h la aproape 2 cartiere întregi? Normal, această limită este impusă pe porţiuni scurte, în apropierea trecerilor de pietoni, pentru a preveni accidentele. Dar să ai 2 cartiere cu o astfel de restricţie este nemaiîntâlnit. A încercat cineva dintre decidenţii primăriei să meargă 4 km (lungimea aprox. a Şcheiului şi oraşului vechi) cu 30 km/h? În practică se poate vedea că niciun echipaj de Poliţie Locală sau MAI, niciun autobuz nu merge cu 30 km/h în aceste zone pe toată lungimea traseului, deoarece nu se poate conduce astfel pe o asemenea distanţă.

Turiştii blochează Şcheiul în weekend-uri: „Copiii pot să înveţe judeţele ţării doar uitându-se la plăcuţele de înmatriculare”
Din nefericire, problemele de transport ale şcheienilor nu se opresc doar la aceste două aspecte, existând multe altele – sistemice. Să vorbim şi despre traficul infernal şi blocajele din weekend din cauza maşinilor turiştilor (copiii pot să înveţe judeţele ţării doar uitându-se la plăcuţele de înmatriculare) care vin să şi le parcheze pe o bucată de trotuar din Şchei pentru a vizita apoi centrul vechi (sunt atâtea maşini uneori, încât amândouă sensurile giratorii de la parcul Şaguna se blochează complet, iar, de câteva ori, coada de maşini a fost de la str. Vasile Saftu până la Poarta Şchei); sau despre parcarea din faţa Maternităţii care atrage traficul în fosta cetate (în loc sa îl ţină in afara zonei aglomerate, cum este rostul unei parcări în zonele turistice), despre pensiunile apărute „ca ciupercile după ploaie” atât în Şchei, cât şi în oraşul vechi – pensiuni ce atrag şi mai mult trafic (o casa cu trei camere transformată în pensiune, poate atrage 3 maşini în loc de una – cât ar fi avut o familie care locuia acolo).

Lista de măsuri neinspirate e lungă
Să vorbim despre blocurile nou construite într-un cartier vechi cu străzi înguste, despre autobuzele şcolare care aduc copiii şi tinerii dimineaţa la şcolile din Şchei/Braşovul Vechi (o idee excelentă, de altfel) – autobuze care pleacă însă goale, absolut goale (complet de neînţeles!), ca şi cum în Şchei nu ar fi copii şi tineri care învaţă la alte şcoli/licee din Braşov, obligându-i, în schimb, să stea în ambuteiaje dimineaţa la ieşirea din cartier; sau despre începerea ridicării maşinilor riveranilor parcate pe străzile din Şchei când circulaţia nu este încurcată (unde să parcheze locuitorii din zonă? Ce opţiuni au?).
Să spunem şi despre zonele pietonale care se înmulţesc în oraşul vechi (cum este str. Hirscher, iar în pregătire bvd. Eroilor, porţiunea din faţa Liceului Unirea) care redirectează traficul şi aglomerează şi mai mult celelalte străzi, cu impact direct asupra mobilităţii din Şchei. Şi asta deoarece, datorită poziţionării geografice, accesul în Şchei nu se poate face decât prin vechea cetate, iar orice restricţie de acolo se propagă imediat în traficul din/în Şchei.
Pentru toate acestea – de ce nu se fac studii de impact, dezbateri publice, consultări cu riveranii? De ce astfel de decizii se iau în birourile primăriei în dezacord cu nevoile locuitorilor din zonă?

Morala
O legendă spune că, în trecut, românii din Şchei, sătui de nedreptăţile şi de restricţiile impuse de cei din Cetatea Braşovului, au defilat călare („Coborârea în Cetate”) pentru a protesta paşnic şi pentru a-şi afirma drepturile. Ne apropiem de sărbătoarea de Paşte şi de o nouă aniversare a acestei parade a Junilor în Duminica Tomii, dar, din nefericire, suntem din nou nevoiţi, în realitatea secolului XXI, să ne cerem drepturile în faţa nepăsării Primăriei Braşov privind calitatea vieţii locuitorilor din Şchei. Un fost primar spunea: cui nu-i convine ce se întâmplă în Braşov, nu are decât să se mute în altă parte. Iată că actuala administraţie nu se dovedeşte mai brează.




 

Comentarii

'Ioan rusu'

2024-04-22 18:27:50


'Soluții: \"jude primar\" scripcaru, să reia ce a lăsat , turiștii să lase mașinile la marginea kronstadt, parcări amenajate, regulile casei, respectate, orașul sufocat de diesel gates, stop, afaceriștii venetici fără autorizarea construcții după cum vor mușchii lor! La școală cu transport local , sau \" fitness, relax , aerobic, \"per pedes \"! Aleșii noștri în slujba brașovenilor! Etc,etc '

'Dan Drumeagul'

2024-04-22 17:58:34


'Bai trocari în majoritatea orașelor din UE cartier de genul Scheiului mașinile au fost interzise.Dar când sau construit blocuri unde a-ti fost când sa amplasat un bloc în Piața Uniri unde a-ti fost si alte construcții Hoteluri pana în vârful Tampei.Lasam cele comuniste ca nu se putea? Faca nimic dar cele de dupa de ce nu a-ti coborat CAND AVEATI ACEST DREPT.Coliban ce sa facă sa le dărâme?'

'Willy'

2024-04-22 12:13:06


'@Fosta gagică Sa stii ca e mai frumos la lac la Noua decat in Schei. Lumea cam tot ca aia din Schei. De toate neamurile.'

'Willy'

2024-04-22 12:01:21


'Nu cumva placutele alea de inmatriculare dupa care pot invata copii judetele tarii apartin rudelor venite in vizita la noii locuitori din Schei? A intrebat cineva? Ca mai nou nu mai are nimeni voie in Schei? Precum moldovenii care isi luau bataie en-gros si en-detail cand indrazneau sa intre in Schei? Acuma multi locuiesc acolo, nu mai zice nimeni nimic?'

'Fosta gagică'

2024-04-22 11:46:12


'Willy, să-ți fie jenă pentru defăimarea locuitorilor din Șchei. De azi ciocul mic, locul tău e la Noua, un loc liniștit cu multă verdeață și soare, nu ca la Pietrele lui Solomon !'

'Willy'

2024-04-22 10:51:59


'@Victor Ia spune nene, poate exista in Schei vreo istorie paralela precum istoria Romaniei predata in scoli: sunt sau nu sunt scheienii bulgari la origine? Intrau sa nu intrau scheienii in Cetate doar cu aprobare? Ca nu intra oricine, oricand in Cetate in caz ca nu stii. Vor sau nu vor scheienii sa fie interzis accesul auto in Schei a celor din afara Scheiului in anumite zile din saptamana? De ce ei sa zburde in voie si altii sa aiba restrictii? Eu duminica am liber ca nu sunt bugetar, vreau poate sa merg cu masina la Pietrele lui Solomon ca de aia platesc taxe si impozite auto de ma rupe sa folosesc masina, nu sa ma inghesui in RAT sau sa imi rup coloana pe trotineta. Asa cum scheianul are liber duminica si vrea si el sa mearga la Dedeman sau Metro sau la bazin. Corect? Unde era o casuta cu o familie, porci si gaini acum e sau nu e bloculet? Unde era curte cu pamant si gradina e curte betonata si pavata si vine apa pana la Patria? Nu stiu nene unde stai, eu nu stau in Schei dar cunosc comuna aia ca pe propriul buzunar, am facut scoala acolo, am prieteni acolo, primele gagici acolo le-am avut. Asa ca las-o jos ca macane. Problemele din scrisoarea deschisa sunt identice in tot Brasovul, in toate cartierele. Si la noi face omul zece ture in plus pana gaseste un loc sa lase cazanul caci locurile de parcare sunt blocate cu fiare si ladite. Si Locala da amenzi si ridica dar pe ala cu blocator nu il amendeaza conform HCL. Etc.'

'Victor sarbu'

2024-04-22 10:19:53


'Absolut de acord cu scrisoarea deschisa! Bai willy, asa se adreseaza taranii, nu?, mi-e lehamite sa-ti comentez comentariul, dar pot sa-ti sugerez sa mai citesti si daca se poate carti scrise de autori credibili. In legatura cu defaimarea scheienilor ce pot sa zic? Sa-ti fie rusine!'

'Willy'

2024-04-22 09:55:32


'Daca se interzice circulatia in Schei a celor care nu sunt din Schei, in acelasi interval de zile sa le interzica si scheienilor iesirea cu auto din Schei. De ce ei sa zburde in voie cu masinile iar altii nu? Ca asta e visul umed al scheienilor sa isi faca un fel de privat pe acolo. Cand si-au vandut locurile ca sa se faca blocuri nu s-au ganditt la poluare? Fac ca aia de la tara (in fapt si scheienii tot tarani sunt, nu romani ci bulgari la origine) care si-au vandut tarlalele si acum se plang ca se muta veneticii la bloc la ei in comune. #hehehe'

'ChatGPT și Gogu'

2024-04-22 09:26:57


'Gogu\nCare este viteză optimă de circulație pentru automobile într-o zonă din oraș cu străzi înguste și aglomerate ?\n\nChatGPT:\nÎn general, în astfel de zone, o viteză mai redusă, în jur de 20-30 km/h, este considerată optimă pentru siguranță și pentru a permite manevrarea în condiții de trafic dens și străzi înguste.'

'Costa'

2024-04-22 08:05:25


'Tot din cauza celor care foloseau trecerea din Pe Tocile în Ilie Birt a fost schimbat sensul , uităm că au fost nenumărate accidente inclusiv cu victime pentru că nu se asigurau și oglinda era doar de decor pentru ,, unii\'\' ???? '

'Monica'

2024-04-22 08:05:02


'Corect tot ce s-a scris în aceasta scrisoare.\nMai mult decât atât. Am văzut poza care a stat la baza hotărârii sensului unic. Poza de la circulație este semnalizata exact invers, dar \nAvizul este greșit!!!!Am vorbit la Primărie, dar degeaba!\n'

'Sorin'

2024-04-22 05:57:51


'Pai nu l-ați votat voi pe scheianul Coliban , a lăsat in urma lui numai proiecte de acest gen . '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie