Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8171 - 26 apr 09:34

Şcoala din Gârcini, în atenţia Ministerului Educaţiei

Autor: Ana ŢÎRCĂ

Publicat la 05 aprilie 2021

Multă sărăcie, absolvenţi de nota 2,11. Care e soluţia?

Şcoala din Gârcini, în atenţia Ministerului Educaţiei

Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Maria Manea, şi directorul executiv al Teach for Romania, Iulia Pielmuş, au fost să vadă la faţa locului situaţia socială a copiilor din cele mai sărace cartiere din municipiul Săcele, judeţul Braşov. Chiar dacă puţini dintre locuitorii cartierului săcelean Gârcini se declară oficial ca fiind romi, întreaga comunitate din judeţul Braşov ştie cum stau, de fapt, lucrurile. Oamenii se tem să-şi dezvăluie în mod deschis etnia, deoarece ştiu foarte bine cum sunt priviţi ţiganii de către românii sau maghiarii din zonă. Din acest motiv, cea mai mare comunitate de romi din ţară, care numără aproape 10.000 de suflete, nu a putut beneficia de fonduri europene care ar fi putut să o ajute. Avem de-a face, astfel, cu un cerc vicios: cu cât oamenii sunt mai săraci, cu atât sunt mai predispuşi la fapte antisociale, ca să-şi câştige existenţa. Cu cât comit mai multe fapte antisociale, cu atât sunt lăsaţi mai mult la marginea societăţii.

Şi la şcoală, şi acasă
La Săcele, romii sunt la marginea societăţii şi la propriu, dar şi la figurat, deoarece cartierul lor, Gârcin, este, practic, afară din oraş. În aceste condiţii cresc cei mai mulţi copii din cartier, astfel că nu este de mirare că unul din zece elevi a renunţat la şcoală în anul şcolar 2018-2019, iar cei care au terminat clasa a VIII-a au obţinut la Evaluarea Naţională o notă medie de 2,11. Şcoala Gimnazială numărul 5 Săcele – şcoala din cartier, totodată şcoala gimnazială cu cel mai mare număr de elevi din România – a ajuns, astfel, în atenţia Ministerului Educaţiei şi Cercetării şi a Teach for Romania. Marina Manea - secretar de stat în Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi Iulia Pielmuş - director executiv Teach for Romania, au participat la orele învăţătorilor susţinuţi prin programul Teach for Romania în şcoala din cartier. Marina Manea şi Iulia Pielmuş au mers chiar în comunitate şi au stat de vorbă cu elevii, cu părinţii acestora, cu profesorii, cu directorul şcolii şi cu reprezentanţii autorităţilor locale. Unul dintre obiectivele întâlnirii a fost identificarea de bune practici pe care ministerul le poate scala şi în cele peste 1.600 de şcoli cu un număr mare de elevi cu risc de abandon. Pentru cadrele didactice este o mare provocare să predea aici şi au ajuns să fie cunoscute multe poveşti ale profesorilor de aici care şi-au dovedit devotamentul şi abnegaţia faţă de meseria pe care şi-au ales-o. Cu toate acestea, în 10% din cazuri pe an, nici măcar aceşti oameni nu pot face mai mult.

„Este momentul ca şcoala să intervină dincolo de elev”
„La nivelul Ministerului Educaţiei funcţionează, la acest moment, Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educaţie, un instrument generat în cadrul unui proiect cu finanţare directă din partea Comisiei Europene, prin Digi Reform, care presupune monitorizarea fiecărui elev din cele 467 de şcoli implicate în proiect, a comportamentului acestuia şi proiectarea unor intervenţii pe baza acestuia (dacă are mai multe absenţe, dacă are comportament schimbat etc). De asemenea, şcoala se va implica mai mult în relaţia cu familia. Este momentul ca şcoala să intervină dincolo de elev şi să lucreze mai bine alături de autorităţile locale, de alte instituţii ale statului, pentru a consolida parteneriatul cu familia, părinţii, tutorii legali. Pentru elevii unei asemenea comunităţi, şcoala are, mai ales în această perioadă de pandemie, datoria de a recupera pierderile provocate în învăţare şi dezvoltare. Pentru anul şcolar 2020-2021, programul naţional Şcoală după Şcoală comportă acest specific de a se adresa, cu precădere, elevilor din medii dezavantajate, vulnerabile. Pentru viitorul apropiat, prin pilonul 6 al Planului Naţional de Relansare şi Rezilienţă, vom atinge problema părăsirii timpurii a şcolii şi a abandonului prin scheme de granturi oferite şi gestionate de fiecare şcoală în parte, conform propriei realităţi. Şcoala, mai ales cea din medii vulnerabile, are nevoie de intervenţie personalizată, de autonomie. Avem oportunitatea ca prin PNRR şi viitoarele programe operaţionale să reuşim să le oferim copiilor din medii defavorizate acces la educaţie de calitate, nu doar acces la educaţie. Ieşind din sfera de confort propriu sau din zona de interiorizare a propriei realităţi, datoria celor antrenaţi în procesul de învăţământ este aceea de a servi nevoilor tuturor copiilor. Ne dorim cât mai multe modele de bună practică pentru a le oferi suport şcolilor în a implementa măsuri deja testate şi funcţionale. Iar profesorilor, formare, pentru a şti să se adreseze corect, remedial, prin planuri personalizate de intervenţie educaţională şi de consiliere şcolară elevilor aflaţi în acest risc”, susţine Marina Manea, secretar de stat în cadrul Ministerului Educaţiei.



Profesorii inspiraţionali aduşi de Teach for Romania în scopul ruperii cercului vicios
„Sunt 7 ani de când Teach for Romania este alături de Şcoala Gimnazială nr. 5 din Săcele prin integrarea unor profesori şi învăţători inspiraţionali, care, alături de profesorii din cancelarie, directori, părinţi şi comunitate, reuşesc să formeze o echipă pentru elevii care au cea mai mare nevoie de susţinere din toate punctele de vedere. Îngrijorarea noastră vine din faptul că şcoala din Săcele are un risc crescut de abandon şcolar. Aproximativ 10% din elevii înscrişi în anul şcolar 2018-2019 au renunţat la şcoală, iar motivele sunt cele mai multe legate de starea socio-economică a familiilor lor. În acest context, educaţia este un factor cheie al creşterii nivelului de trai în comunitate. În Teach for Romania ne propunem să aducem profesori lideri în comunităţile vulnerabile, care să reprezinte modele valoroase pentru viitorul copiilor, iar la rândul lor, copiii, să devină modele în familiile lor, astfel încât să rupă cercul lipsei de oportunităţi şi să transforme comunităţile din care fac parte”, a menţionat Iulia Pielmuş, Director Executiv Teach for Romania. Teach for Romania este alături de Şcoala Gimnazială nr. 5 din Săcele prin integrarea profesorilor inspiraţionali, care să susţină procesul de învăţare al elevilor şi să contribuie la dezvoltarea comunităţii prin oferirea opţiunilor de viaţă prin educaţie de calitate. În ultimii 7 ani au fost integraţi 43 de profesori şi învăţători prin programul Teach for Romania. Profesorii şcolii au făcut parte din proiectul From Inclusive Education to Real Scale Transfer (FIERST), proiect Erasmus+, KA3, desfăşurat pe perioada a 3 ani de către un consorţiu european format din 9 organizaţii partenere şi instituţii din 5 ţări – Bulgaria, România, Estonia, Suedia şi Anglia. Împreună cu directorul şcolar, Teach for Romania a susţinut şi facilitat mai multe investiţii în infrastructura şcolară (dezvoltarea unui spaţiu modular de învăţare adresat claselor numeroase; echipamente tehnice în perioada şcolii online pentru copii şi profesori).
Teach for Romania este o organizaţie non-guvernamentală, care de 7 ani recrutează şi pregăteşte oameni valoroşi să devină profesori şi învăţători în şcolile publice din România, pornind de la cele mai dificile comunităţi. „La Teach for Romania, noi credem că fiecare copil din România are dreptul şi poate să aibă parte de o educaţie de calitate. Fiecare copil are dreptul să-şi descopere potenţialul şi să-şi îndeplinească visul“, se descrie echipa. În anul şcolar 2020-2021, 94 de cadre didactice, participanţi în programul Teach for Romania, predau în 83 de şcoli, din 20 de judeţe. „De asemenea, ne bucurăm că, din comunitatea noastră de 136 de alumni, absolvenţi ai programului, jumătate au ales să rămână la catedră în şcoli publice din România. Împreună ajungem astăzi la aproximativ 14.000 de copii”, au precizat aceştia.

+4 -8

Comentarii

'Vladimir '

2021-04-05 10:08:33


'În Sacele nu țiganii sunt marginalizati ci românii si maghiarii. O zonă istorică a Sacelelor (Satulung-cartierul Electroprecizia) este sufocata din ce in ce mai mult de tiganii din Garcini, locuitorii din această zonă sunt îngroziți de ceea ce se întâmplă,traiul românilor și al maghiarilor tinde să devină un calvar. Un oraș plin de etnici mai este un loc unde sa ai o viata liniștită, civilizată, unde sa mai investești, sa-ti crești copiii si nepoții? Clar ca nu. Păcat că Sacelele este lăsat la mâna tiganilor care stim bine ce faima au făcut acestui municipiu, toata Romania stie asta.Sacelenii cunosc foarte bine \"binefacerile\" tiganizarii, nu mai pot să fie pacaliti de niciun deontolog despre asta.Păcat de municipiul Săcele. '

'Kemény'

2021-04-05 08:42:39


'Care e soluţia?, este o intrebare din subtitlu. In nici un caz ceea ce se intampla acum. Noi nu facem decat sa finantam saracia si mizeria. Nu intamplator cei mai mari critici la adresa Romaniei sunt scandinavii. Daca rasfoiti presa din tarile scandinave, o sa vedeti doar articole despre comunitatile sarace de la noi. Nimic despre cat de frumos este Brasovul, Clujul, Bucuresti etc. De ce? Deoarece suntem considerati direct raspunzatori de aceasta saracie. La ei saracia este ilegala, dar astea nu sunt doar vorbe. In oricare din tarile scandinave, daca nu iti poti creste copilul in conditii normale, statul il va da spre adoptie. Nu se intreaba nimeni aici de ce merg la cersit acolo fara copii? Deoarece stiu ca vor fi luati in secunda doi. Stiu ca suna dur pentru un adult, dar pentru un copil din aceste comunitati este singura sansa sa ii fie respectate drepturile. In aceasi situatie a fost si Irlanda, dar ei au aplicat aceasta metoda foarte rapid, acei copii au fost dati spre adoptie in special catre statele unite. Si au depasit momentul foarte rapid. A fost facut si un documentar pe aceasta tema- Copii pierduti ai Irlandei- Ceea ce se intampla la noi este exact invers. Se finanteaza saracia, mizeria. Aceste ONG-uri vor avea fonduri, exact ca si cu cainii comunitari. Se dau fonduri pentru ONG-uri pentru sterilizarea cainilor iar ei le dau drumul fara sa ii castreze, tocmai ca sa se poata inmulti iar ei sa poata lua fonduri la nesfarsit. Iar clasa politica, in special PSD, profita de aceste comunitati pentru a avea voturi. Vezi cazul Sacele, Codlea si multe alte localitati din tara. Al treilea factor agravant este si incompetenta functionarilor statului din acest domeniu, care nu au nici interes, nici chef sa rezolve aceasta problema. Tot datorita banilor, tot mai multi, pe care ii castiga de pe urma acestor oameni nefericiti. Prin anii 2000 a fost in Romania, insusi regele Norvegiei, incercand sa convinga autoritatile locale ca adoptia internationala este singura solutie. Au fost trimisi cativa copii la ei si atat. Statul nu a fost interesat sa rezolve cu adevarat aceasta situatie. In concluzie, sa nu ne mai abureasca nici angajatii statului si nici ONG-urile, deoarece stim ca voi nu aveti interes sa rezolvati problemele acestea. Din contra, voi le perpetuati, pentru a avea acces la bani multi, la voturi, functii etc. Voi nu aveti nici o rusine, dar problemele tot in capul nostru se sparg. '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie