Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 18:07

Schimbare majoră la RCA în 2016: Nu vrei asigurare, depui plăcuţa de înmatriculare!

Autor:

Publicat la 12 ianuarie 2016

Asiguratorii vor să acceseze baza de date a Poliţiei şi să calculeze costul poliţei RCA pe baza istoricului de risc în trafic al şoferului. De asemenea, am putea să ne reparăm maşina pe propriul RCA, în cazul unui accident.

Schimbare majoră la RCA în 2016: Nu vrei asigurare, depui plăcuţa de înmatriculare!
În acest an un nou proiect de lege va scumpi, pentru unii şoferi, poliţa RCA. Deocamdată, propunerile sunt în dezbatere, însă există o listă scurtă agreată de părţile care au participat la negocierile demarate în decembrie 2015, după protestul transportatorilor. „ASF a demarat deja procesul de constituire a grupurilor de lucru şi îşi doreşte ca toate propunerile de modificări ale legislaţiei primare să poată fi formulate într-un timp cât mai scurt, în prima parte a anului 2016“, au declarat pentru Capital, oficialii ASF, ca răspuns la o solicitare. Dezbaterile pe modificarea Normei RCA încep, în acest an, pe 25 ianuarie, în Parlament.
La ultima întâlnire din Senat, de anul trecut, părţile implicate au agreat că RCA nu se va scumpi în funcţie de vârsta şoferului. Se ia însă  în calcul o schimbare a algoritmului de calcul al poliţei RCA prin introducerea de coeficienţi relevanti profilului de risc al consumatorului. Scumpirile vor fi doar în cazul unor categorii de şoferi, spun oficialii ASF. „Apreciem că demersurile iniţiate vor determina o evaluare mai corectă a riscului, astfel încât fiecare consumator să plătească un preţ cât mai apropiat de nivelul riscului preluat de societatea de asigurare, ceea ce înseamnă că tarifele pot avea evoluţii diferite în funcţie de particularităţile fiecărui segment de clienţi“, potrivit ASF.
 
Preţul RCA, calculat cu CNP-ul şoferului
Poliţa RCA va fi calculată în baza a 2 parametri importanţi: CNP-ul şoferului şi performanţele tehnice ale autovehiculului. Asta înseamnă că preţul poliţei RCA va oscila în funcţie de cazierul de accidente al şoferului şi de dotările tehnice ale maşinii. Mai exact, RCA va fi mai scump dacă şoferii au amenzi pentru  viteză excesivă, trecere pe culoarea roşie a semaforului sau depăşire pe contrasens. Asiguratorii ar urma să aibă acces la baza de date a Poliţiei. Iar acest lucru a fost negociat de către Autoritatea pentru Supravegherea Financiară. „În anul 2015 au fost purtate mai multe discuţii cu reprezentanţi ai DRPCIV, concluzionându-se asupra necesităţii introducerii unor modificări de ordin legislativ pentru a se putea asigura accesul asigurătorilor la informaţii privind istoricul şoferilor. De asemenea, există şi anumite limitări tehnice (bazele de date ale Poliţei nu sunt adaptate pentru a prezenta informaţii complete privind şoferul, vehiculul şi proprietarul vehiculului), dar şi limitări din perspectiva asigurării confidenţialităţii unor informaţii cu caracter personal (restricţii impuse de legislaţia în vigoare)“, au explicat oficialii ASF, în urma solicitării Capital.
De asemenea, maşinile cu mulţi cai putere sunt mai predispuse la accidente, prin urmare ar trebui să fie asigurate mai scump. Pe de altă parte, maşinile cu multe dotări care uşurează frânarea sau redresarea maşinii în cazul în care şoferul pierde controlul, vor avea un RCA mai ieftin.
 
Dauna, plătită de propriul asigurator 
Una dintre modificările aflate pe lista scurtă este şi posibilitatea reparării maşinii pe propriul RCA. „Decontarea directă poate fi  una din soluţiile importante de creştere a calităţii serviciilor pe piaţa asigurărilor, ce poate fi implementată într-un climat de stabilitate a pieţei.  Sperăm ca în anul acesta să se facă paşi importanţi în această direcţie, în principal în ceea ce priveşte problemele privind regresele între societăţi“, au declarat oficialii ASF.
„La dezbaterile din decembrie din Parlament, s-a discutat despre posibilitatea reparării unui autovehicul în baza propriului RCA, urmând ca asiguratorul RCA al persoanei nevinovate să îşi recupereze despăgubirea de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate. Pentru a se putea realiza acest lucru, va fi necesară crearea unei Case de compensări la care fiecare asigurator RCA va fi obligat să contribuie o sumă proporţională în funcţie de cota de piaţă în segmentul RCA. Acea Casă de compensări va opera acele plăţi între societăţile de asigurări participante în segmentul RCA“, a declarat pentru Capital, Cristian Muntean, preşedintele ASSAI. Această variantă este una foarte plauzibilă, spus oficialii ASF. „În ceea ce priveşte posibilitatea introducerii decontării directe, sunt analizate alte exemple de la nivel european, necesitatea înfiinţării unei case de compensări fiind extrem de plauzibilă. Deocamdată nu vă putem oferi alte cifre“, au conchis aceştia.
Potrivit lui Cristian Muntean, în acest fel, se vor schimba criteriile de selecţie a unui asigurator RCA. Dacă în prezent, criteriul de bază este „preţul cel mai scăzut”, prin noul sistem, un asigurat RCA va deveni mai responsabil în alegerea societăţii de asigurări, având ca şi criteriu „seriozitatea societăţii de asigurări” care îl va despăgubi în caz de daună.
 
RCA pe ce perioadă vrei
O altă modificare luată în calcul de Autoritatea pentru Supravegherea Financiară este posibilitatea fragmentării poliţei RCA pentru o perioadă de timp determinată de consumator, în funcţie de necesităţile existente. Astăzi, poliţa de asigurare obligatorie poate fi doar cumpărată pentru o perioadă de 6 luni sau un an (excepţie făcând autovehiculele aflate în etapa premergătoare înmatriculării, când poliţa RCA este pentru o lună).
Modificarea va permite unui şofer să îşi facă asigurare RCA şi pentru o perioadă de o lună şi jumătate sau 4 luni şi 10 zile, de exemplu. În ceea ce priveşte posibilitatea întreruperii asigurării RCA, se ia în calcul ca acest lucru să se facă printr-o simplă notificare către Asigurator sau Broker pentru perioada în care autovehiculul nu este utilizat.
 
Fără asigurare dacă nu foloseşti maşina 
De asemenea, şoferii au cerut să încheie asigurări pentru perioadele în care maşinile nu sunt folosite. Ei bine, transportatorii ar putea fi păsuiţi de plata RCA, atunci când maşinile nu sunt folosite. Aceştia ar putea depune plăcuţele de înmatriculare, la asigurator, pentru perioada în care nu circulă cu maşina. Întreruperea s-ar putea face, însă, pentru nu mai puţin de o lună.
 
Preţ de referinţă emis de ASF
O altă concluzie a discuţiilor avute cu ASF, transportatori, service-uri şi asiguratori este emiterea unui preţ de referinţă pentru poliţa RCA după care să se ghideze asiguratorii. Acest lucru ar urma să fie făcut de ASF periodic, pe criterii de vârstă pentru maşinile aflate în proprietatea persoanelor fizice iar pentru persoanele juridice, în funcţie de tonajul maşinii. 
O nouă modificare ar putea fi eliminarea riscului aferent Cărţii Verzi (pentru daune ce au loc în afara ţării) doar pentru autovehiculele de transport persoane care îşi desfăşoară activitatea doar în România. În prezent, spre exemplu, pentru autobuzele RAT se plăteşte în poliţa RCA, ca şi cum acel autovehicul ar putea avea accidente în afara ţării.
+1 -5

Comentarii

Duta Fg BV

2016-02-10 05:58:52


Arfi foarte bine sa putem cumpara rca si pe 10 zile si pe o luna

Amon

2016-01-13 00:33:41


articol fara autor

Amon

2016-01-12 11:18:04


Am si eu o intrebare pentru cei care voteaza articolul: voi dati "dislike" pentru stire sau pentru cum a fost scris articolul? Pentru ca butoanele de vot sunt pentru cum a fost scris articolul, nu pentru a arata daca sunteti de acord sau nu cu deciziile comunicate in articol! Voi faceti parte din categoria celor care "ucid mesagerul", se pare.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie