Curs BNR

1 EUR = 4.9686 RON

1 USD = 4.5785 RON

1 GBP = 5.8072 RON

1 XAU = 299.7224 RON

1 AED = 1.2466 RON

1 AUD = 2.9997 RON

1 BGN = 2.5404 RON

1 BRL = 0.9193 RON

1 CAD = 3.3930 RON

1 CHF = 5.2030 RON

1 CNY = 0.6361 RON

1 CZK = 0.1963 RON

1 DKK = 0.6665 RON

1 EGP = 0.1482 RON

1 HUF = 1.2770 RON

1 INR = 0.0552 RON

1 JPY = 3.0472 RON

1 KRW = 0.3440 RON

1 MDL = 0.2559 RON

1 MXN = 0.2685 RON

1 NOK = 0.4352 RON

1 NZD = 2.8219 RON

1 PLN = 1.1515 RON

1 RSD = 0.0424 RON

1 RUB = 0.0498 RON

1 SEK = 0.4446 RON

1 TRY = 0.1470 RON

1 UAH = 0.1192 RON

1 XDR = 6.0829 RON

1 ZAR = 0.2389 RON

Editia 8132 - 29 feb 03:38

România şi Dakar

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 19 iulie 2023

România şi Dakar

Foto: Roman, în varianta de rally-raid din anii '99-'00.  

Roman: Camioanele din Braşov n-au luat startul după ce banii sponsorilor s-au dus pe datorii
În urmă cu mai bine de două decenii, Autocamioane Braşov, uzina care produce camioanele Roman, a vrut să participe la Raliul Paris-Dakar. Dar datoriile uriaşe pe care le avea uzina la acel moment au fost plătite din banii sponsorilor. Astfel că cele două camioane care ar fi trebuit să se alinieze la start nu au mai fost construite.
Nu se ştie cu exactitate clar câţi bani a primit Roman pentru a construi cele două camioane de concurs, dar presa vremii relata că cea mai mare parte a banilor din sponsorizări s-ar fi dus pe acoperirea unor datorii mai vechi ale Autocamioane Braşov. Din acest motiv, termenul de finalizare al camioanelor s-a tot amânat, iar sponsorii s-au retras rând pe rând.
În cele din urmă, muncitorii au reuşit doar să asambleze nişte camioane care n-au mai avut parte nici de componente din Kevlar, nici de motorul Caterpillar de 600+ cai putere şi nici de piloţi străini, scrie Wall-Street.
Primele exemplare, care ar fi trebuit să fie finalizate până în primăvara anului 1996, au fost finalizate 3 ani mai târziu. Din cauza acestei întârzieri, interesul celor de la Toyota şi Cagiva a dispărut. Cele două companii s-ar fi arătat interesate să achiziţioneze camioane de asistenţă Roman, conform planurilor originale. Din păcate, camioanele de raliu construite în ’99 aveau greutatea modelelor de asistenţă anunţate cu trei ani mai devreme, adică 16 tone, fiind cu şapte tone mai grele decât ar fi trebuit. În plus, aveau doar 550 de cai putere din motorul standard Caterpillar Diesel folosit de Roman în acei ani, astfel că nu aveau cum să prindă mai mult de 150 km/h.
Modelul de asistenţă cu trei punţi cântărea 26 de tone şi avea o fişă tehnică similară cu a celui de competiţie. Chiar şi aşa, echipa Roman s-a deplasat în Tunisia pentru a lua parte la rally-raidul Optic-2000 unde, în mod surprinzător, camioanele au ocupat locurile 2 şi 3 – cu echipaje româneşti – la categoria lor.
După raliul din 1999, care conta în calendarul FIA Cross Country Rally World Cup, echipa Roman a concurat şi într-un alt raliu pe ruta Paris – Istanbul, când un singur echipaj a ajuns la sosire. Se pare că autocamionul ar mai fi luat parte la cel puţin încă un concurs de profil, dar a fost vorba de unul intern, în 2003. Vehiculele au fost apoi scoase din circuit.

Foto: Unul dintre camioanele care au supravieţuit.

Urmează Dacia
Începând din 2025, Dacia se va angaja în calitate de constructor la Raliul Dakar din cadrul campionatului mondial de rally raid. Prototipul Dacia va utiliza combustibil sintetic produs de Aramco. Sinteza acestui tip de combustibil se realizează cu energie electrică regenerabilă. Pe întregul ciclu de producţie, combustibilii sintetici au o amprentă de carbon inferioară celei a carburanţilor derivaţi din petrol.
Raliul Dakar este terenul de testare ideal al acestei tehnologii pentru marca Dacia.  Considerat un veritabil test suprem de robusteţe şi rezistenţă, Dakar este, de peste 40 de ani, o aventură umană ieşită din comun, care reuneşte într-o competiţie unică peste 500 de concurenţi din 60 de ţări.
Sébastien Loeb şi Cristina Gutierrez Herrero vor fi piloţii Dacia. Cristina Gutiérrez Herrero este prima femeie pilot de raliu din Spania care a terminat raliul Dakar la categoria auto, în 2017. În vârstă de 31 de ani, ea are deja la activ 7 participări la raliul Dakar, între 2017 şi 2023. Din anul 2012, Cristina este totodată campioană de raliu tot-teren (categoria feminin) în Spania.
Pilotul francez de raliu Sébastien Loeb (49 de ani), a câştigat campionatul mondial de raliuri de 9 ori consecutiv între 2004 şi 2012. El este cel mai titrat pilot din sportul auto şi este deseori considerat drept cel mai mare pilot de raliu din toate timpurile. Sébastien Loeb participă la Dakar din 2016. În 2021 el a condus vehiculul Bahrain Raid Xtreme Hunter proiectat şi construit de preparatorul britanic Prodrive. Cooperarea dintre Sébastien Loeb şi Prodrive va continua acum la volanul unui vehicul de competiţie Dacia.

Foto: Transcarpatic Rally Raid / Dan Străuţi

+4 -2

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie