Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.8074 RON

1 GBP = 5.8878 RON

1 XAU = 420.3419 RON

1 AED = 1.3089 RON

1 AUD = 2.9923 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.7970 RON

1 CAD = 3.3305 RON

1 CHF = 5.2778 RON

1 CNY = 0.6600 RON

1 CZK = 0.1977 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0956 RON

1 HUF = 1.2089 RON

1 INR = 0.0555 RON

1 JPY = 3.0818 RON

1 KRW = 0.3335 RON

1 MDL = 0.2575 RON

1 MXN = 0.2314 RON

1 NOK = 0.4215 RON

1 NZD = 2.7049 RON

1 PLN = 1.1702 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0481 RON

1 SEK = 0.4337 RON

1 TRY = 0.1348 RON

1 UAH = 0.1140 RON

1 XDR = 6.2558 RON

1 ZAR = 0.2577 RON

Editia 8345 - 23 ian 05:26

România intră total în Schengen de la 1 ianuarie 2025. Cum vor fi controalele la frontiere

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 13 decembrie 2024

România intră total în Schengen de la 1 ianuarie 2025. Cum vor fi controalele la frontiere

Consiliul Justiţie şi Afaceri Interne (JAI) a decis joi dimineaţă, la Bruxelles, ca România şi Bulgaria să intre complet în spaţiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Vor fi ridicate şi barierele terestre, pentru că, pe frontierele aeriene şi navale, aderarea s-a făcut de la 31 martie anul acesta.
„Am avut permanent în gândul nostru cozile interminabile de la frontieră, transportatorii care suferă pierderi, momentele de tensiune, de dezamăgire uneori pe care cetăţenii români le-au încercat. Am invocat de multe ori în discuţiile noastre aceste lucruri importante şi sunt absolut convins că ele au avut efect în dezbaterile pe care le-am avut”, a declarat ministrul român de interne Cătălin Predoiu. La rândul său, preşedintele Klaus Iohannis a declarat că România a înfruntat obstacole, fiind „de mult timp pregătită tehnic” pentru aderarea completă la spaţiul de liberă circulaţie europeană. „Decizia de azi este o confirmare clară a unei realităţi - locul României este în spaţiul Schengen în baza performanţelor şi angajamentului nostru”, a arătat el.

6 luni de tranziţie
Chiar dacă ţara noastră aderă cu drepturi depline de la 1 ianuarie, controalele la frontierele terestre dintre Ungaria şi România şi dintre România şi Bulgaria vor fi menţinute pentru o perioadă iniţială de cel puţin şase luni, potrivit unei declaraţii comune semnate de Austria, România, Bulgaria şi de preşedinţia ungară a Consiliului UE, în luna noiembrie a acestui an. Acest lucru a fost convenit „pentru a atenua potenţială schimbare a tiparelor migratorii ce ar putea surveni ca o consecinţă imediată a eliminării controalelor la frontierele terestre şi pentru a preveni orice ameninţare gravă la adresa ordinii publice sau a securităţii interne”.

Timp şi bani
De la 1 ianuarie 2025, vor disparea timpii de aşteptare din punctele de trecere a frontierei terestre cu Ungaria şi Bulgaria, dar şi cu Grecia, iar şoferii de TIR vor scăpa de cozile de la graniţă. Mărfurile vor circula liber, ceea ce înseamnă economie de timp şi de bani pentru operatorii economici.
În perspectivă, la frontierele terestre infrastructura punctelor de trecere a frontierei va fi desfiinţată, astfel că trecerea frontierelor interne va fi asemănătoare unei călătorii în interiorul ţării. Astfel, trecerea frontierei va putea fi realizată indiferent de ora şi prin orice loc, iar cetăţenii statelor membre care călătoresc în spaţiul Schengen trebuie să aibă asupra lor, un document de identitate valabil.
„Călătoriile noastre spre destinaţiile de vacanţă vor fi mai scurte. Drumul înapoi spre casă din ţările unde lucrăm sau studiem va fi mai uşor”, mai explică eurodeputatul PNL Siegfried Mureşan, într-o postare pe Facebook. „Vorbim de peste 25 de milioane de călători şi peste 11 milioane de automobile care au trecut, anul trecut, graniţele României cu Bulgaria şi Ungaria şi care, de anul viitor, nu vor mai pierde timp la vamă”, a adăugat liberalul.

Cum vor fi controalele la frontiere. Explicaţiile ministrului de Interne
„Controalele care se mai fac în Uniunea Europeană se fac doar aleatoriu, şi la graniţa noastră va fi la fel, pe bază de risc, acolo unde se impune, transporturi care aveau probleme din punct de vedere legal şi, în mod firesc, aceste cozi la vamă vor dispărea”, a explicat ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu cu privire la procedură după aderarea României la Schengen, cu drepturi depline de la 1 ianuarie, într-o intervenţie telefonică la Digi24. „În ceea ce priveşte procedura, lucrurile sunt simple, controalele nu se mai fac aşa cum se făceau până astăzi, deci practic sunt eliminate”, a adăugat el.
Ministrul Predoiu a explicat că decizia privind aderarea României la Schengen aduce foarte multe miliarde de euro, anual, în ţară, cât şi un confort sporit pentru cetăţenii care traversează frontiera. România şi Bulgaria şi-au asumat aceste controale aleatorii, ca parte a negocierilor cu Austria. Aceste controale aleatorii vor fi exact cum sunt aplicate în prezent între Ungaria şi Austria ori între Germania şi Austria.

Ce este spaţiul Schengen
Spaţiul Schengen este una dintre cele mai importante realizări ale proiectului european, potrivit site-ului Consiliului UE. Acesta a început în 1985 ca proiect interguvernamental între cinci ţări ale UE – Franţa, Germania, Belgia, Țările de Jos şi Luxemburg – şi s-a extins treptat pentru a deveni cel mai mare spaţiu de liberă circulaţie din lume. Schengen este numele unui mic sat din Luxemburg, situat la frontiera cu Germania şi Franţa, unde s-au semnat Acordul Schengen şi Convenţia Schengen în 1985 şi, respectiv, în 1990. Apartenenţa la un spaţiu fără controale la frontierele interne înseamnă că ţările: nu efectuează verificări la frontierele lor interne, cu excepţia cazurilor unor ameninţări specifice efectuează controale armonizate la frontierele lor externe, pe baza unor criterii clar definite.

+6 -1

Comentarii

'Cineva'

2024-12-13 08:33:48


'Nu cred ca problema principala a fost acea jumatatate sau o ore petrecuta la vama de cei care doreau neaparat sa iasa in tara pe autostrada o data sau de doua ori pe an. Eu am iesit numai pe la Turnu sau Varsand si aproape nu stateam deloc in vama. Avantajul principal intr-adevar este pentru firmele de transport si logistica. Scad timpii de livrare in anumite situatii chiar si cu o zi in perioadele aglomerate, prin urmare si costurile.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotional