Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 17:54

România fără meseriaşi: Din 61.000 de locuri la şcolile profesionale, s-au ocupat doar 32.000

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 11 iunie 2019

România fără meseriaşi: Din 61.000 de locuri la şcolile profesionale, s-au ocupat doar 32.000

În contextul deficitului de forţă de muncă cu care se confruntă mediul de business românesc, dar nu numai, învăţământul dual sau cel profesional poate fi o gură de aer proaspăt pentru companiile care au nevoie de resurse umane pentru a-şi menţine sau a creşte activitatea.
Anca Hociotă, manager vocaţional training la Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România), este de părere că mediul de afaceri românesc are nevoie de meseriaşi, argumentând că anul trecut au fost puse la dispoziţie 61.000 de locuri în învăţământul dual şi profesional din care au fost ocupate doar 32.000 de locuri, ceea ce arată că firmele active pe piaţa locală sunt interesate de absolvenţii acestor sisteme de învăţământ.
„În 2018 au fost puse la dispoziţie 61.000 de locuri pentru sistemul dual şi cel profesional, dar s-au ocupat doar 32.000. Această discrepanţă  arată că din partea mediului privat există interes, dar nu şi din partea copiilor şi a părinţilor“, a spus Anca Hociotă.
Ea a adăugat că una dintre piedicile cu care se confruntă învăţământul dual şi cel profesional este lipsa de comunicare dintre mediul educaţional şi cel antreprenorial. „Cumva toată lumea stă şi aşteaptă. Compania aşteaptă să vină şcoala la ea şi invers. În puţine cazuri se duc profesorii de la şcoală să vorbească cu reprezentanţii companiei. Am  avut întâlnire în Sibiu cu mediul de afaceri şi cu reprezentanţii şcolilor de acolo. Mediul de afaceri se plângea că i-a invitat pe profesori pentru a discuta pe tema învăţământului dual şi profesional, dar ei nu au venit, iar profesorii nu ştiau de acea invitaţie”.
De altfel, companiile se plâng de faptul că profesorii nu sunt suficient de pregătiţi sau nu cunosc ultimele tendinţe în domeniul care prezintă interes pentru ele.
„Dacă aceşti profesori ar dori să meargă să îşi actualizeze cunoştinţele, pot să beneficieze de trainingurile din cadrul companiilor, dar pentru asta trebuie să îşi ia din timpul liber.  Nu există o formă prin care profesorii să îşi poată actualiza cunoştinţele, să se formeze”.
Anca Hociotă a menţionat că un absolvent de şcoală profesională sau duală poate câştiga în primii 3-5 ani de activitate în cadrul companiei aproximativ 800 de euro (3.700 de lei) net/lună. Un proaspăt absolvent în zona de producţie este angajat mereu pe un post superior unui ope-rator, pe cel de tehnician, pentru că ei sunt buni. În medie, în primii 3-5 ani pot câştiga în jur de 800 de euro net, dacă adăugăm toate avantajele pe care le-ar avea”.
Pentru a creşte notorietatea învăţământului dual şi a celui profesional este nevoie atât de o implicare mai mare din partea companiilor, care să dezvolte şi sisteme de verificare a calităţii sistemelor de învăţământ, dar şi implicare din partea statului, care să promoveze la nivel naţional aceste sisteme.
„Atractivitatea acestor sisteme de învăţământ este extrem de deficitară şi nu a existat la nivel de ţară o campanie care să susţină aceste sisteme, iar companiile depun eforturi de a informa părinţii şi elevii. Numai prin campanie naţională poţi să atingi aceste grupuri de oameni. Pe de altă parte, mediul privat ar trebui să creeze o metodă de verificare a companiilor. Să creeze un sistem de acreditare simplu, adică să se verifice că se face practica, că sunt persoane dedicate care se ocupă de copii“, a explicat Anca Hociotă.
De altfel, ea este de părere că „nu există viitor fără aceste sisteme de învăţământ-dual şi profesional”, iar dacă statul nu se va implica în promovarea acestora, pe viitor vor exista presiuni mari din partea mediului de afaceri. „Dacă vrem să ne dezvoltăm ca ţară avem nevoie şi de această formă de învăţământ pentru a forma meseriaşi. Nu cred că există viitor fără această zonă. Cred însă că vor apărea alte meserii, nevoia de actualizare a meseriilor este foarte mare, companiile din producţie trec şi ele prin transformare mai ales cu boomul tehnologic, iar dacă sistemul educaţional nu se va schimba, va veni presiunea din partea mediului privat şi va face el până la urmă”.

+3 -0

Comentarii

Lazar

2019-06-11 07:42:08


Iata rezultatul educatiei.Distractie nu munca.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie