Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 10:27

Roman-ul, doar „de paradă”

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 19 august 2022

Acesta e 22.290 DFAEG, nou camion militar produs într-un singur exemplar, la Braşov, pentru expoziţii militare

Roman-ul, doar „de paradă”

Dacă în perioada de glorie avea peste 20.000 de angajaţi, acum în fabrica de camioane „Steagul Roşu” din Braşov, rebotezată Roman după Revoluţie, mai lucrează vreo 100. Încearcă să revină, însă, în prim plan, cu un camion militar extrem, 6×6 – Roman 22.290 DFAEG.
„Da, acest camion e cel mai nou şi mai recent fabricat dintre cele produse la Braşov, iar acum, în anul 2022, e camionul de demonstraţii şi prezentări al fabricii din România”, scrius cei de la Piaţa Auto, care au publicat, în premieră, imaginile cu noul camion. Am vrea să spunem că e vorba de un ultim model modernizat, lansat într-o adevărată producţie de serie şi livrat în cantităţi decente, dar, de fapt, e vorba deocamdată de un singur exemplar construit de Roman, 22.290 DFAEG modernizat, pe care fabrica din Braşov îl foloseşte pentru filmări şi l-a adus şi la o expoziţie de armament din mai 2022, în încercarea de a câştiga noi contracte.
Ingineria acestui camion, la nivel de şasiu şi punţi îşi trage originea încă de acum 40 de ani. Şi asta nu e neapărat o problemă, pentru că asemenea camioane militare pot fi perfecţionate în continuu, iar ciclul lor de viaţă e întotdeauna mai lung. Cabina pare şi ea a fi una derivată din familia de camioane MAN F7, licenţiată cândva de fabrica din Braşov. Şi, la aspect exterior camionul despre care vorbim azi nu diferă de modelul cu acelaşi nume, prezentat şi-n anii trecuţi la câteva târguri internaţionale şi expediat acum câţiva ani şi-n Orientul Mijlociu pentru teste în eventualitatea unor achiziţii de către armatele de acolo.
Totuşi, acum cei de la fabrica Braşov menţionează că acest exemplar, din imaginile acestui articol, e versiunea modernizată a lui 22.290 DFAEG. Iar în lista de elemente ce fac parte din modernizări, fabrica din Braşov menţionează un sistem de umflare din mers a roţilor, existent ca principiu de funcţionare de multe decenii încoace pe camioanele militare din toată lumea. De asemenea, noul camion a primit troliu hidraulic cu acces faţă şi spate, şi direcţii şi suspensii mai eficiente, fără a se specifica mai exact ce înseamnă asta. Pe lângă asta, vopseaua ar fi nedetectabilă de senzorii infraroşu.
Camionul are tracţiune pe toate 3 punţi, punţile fiind de tip PT13, PS13 şi PF7 în faţă. Există diferenţiale blocabile pe punţi şi între punţi, deci capacităţile de înaintare ale camionului rămân cele de cândva. Motorul e unul diesel, turbospirat cu intercooler, de origine MAN, cu numele de cod MAN 0836, cu 6 cilindri în linie şi o cilindree totală de 6,87 litri. Dezvoltă 290 CP şi 1.150 Nm pe acest camion şi se conformează standardelor Euro 5.
Cutia de viteze e una de origine ZF, manuală, şi are 9 trepte. Camionul poate atinge 90 km/h, are o gardă la sol de 385 mm şi o masă totală, cu tot cu sarcină, de 22,3 tone.
Este adus la standard NATO, folosind inclusiv combustibilul standardizat al alianţei. Atunci când l-au adus la expoziţia de armament Black Sea Defense & Aerospace 2022, cei de la Roman au menţionat că un interes sporit pentru acest camion, inclusiv din partea unor ţări din Africa, în care fabrica din Braşov obişnuia cândva să exporte camioane de asemenea talie, dar şi din partea unor producători mai mari de vehicule militare din Europa, în eventualitatea folosirii acestui camion drept bază pentru produse mai complexe. (în domeniul militar, în care camioanele făcute la Braşov erau destul de apreciate acum 30-40 de ani, mai ales în Orientul Mijlociu, Africa şi Asia).
„De o lună încoace, încercăm să contactăm direct fabrica de camioane din Braşov, prin e-mail-uri, telefoane directe, dar, din păcate, nimeni nu răspunde, iar fabrica pare un organism neînţeles de închis. Vrem să le aflăm situaţia de azi, după ce în noiembrie 2021 s-a anunţat că aceştia ies din faliment. Vrem să vedem camioanele produse în prezent, dacă acestea se produc în număr mai mare de 5, câte s-au fabricat în 2020, vrem să scriem despre ingineria lor, despre eventuale planuri, despre ceea ce ar merita să ştim cu toţii! Din păcate, încă n-am reuşit să auzim un răspuns din cealaltă parte, însă am fi mai mult decât bucuroşi să găsim deschidere. Dacă nu de la vreun comunicator sau administrator, măcar de la ingineri şi oameni care muncesc direct acolo. Am fi bucuroşi să nu scriem doar despre exemple din alte ţări, de renaştere a unor fabrici, ci şi despre ceea ce e lângă noi, în Braşov, în România”, e mesajul adus în atenţia celor de la Roman Braşov de jurnaliştii de la Piaţa Auto.  

+8 -1

Comentarii

'Cineva'

2022-08-19 08:42:20


'Cred ca sunt foarte ocupati pentru ca nu raspund...'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie