Curs BNR

1 EUR = 4.9759 RON

1 USD = 4.5755 RON

1 GBP = 5.8440 RON

1 XAU = 344.9545 RON

1 AED = 1.2457 RON

1 AUD = 3.0463 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.8845 RON

1 CAD = 3.3581 RON

1 CHF = 5.0224 RON

1 CNY = 0.6314 RON

1 CZK = 0.2017 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0965 RON

1 HUF = 1.2956 RON

1 INR = 0.0550 RON

1 JPY = 2.9154 RON

1 KRW = 0.3365 RON

1 MDL = 0.2582 RON

1 MXN = 0.2743 RON

1 NOK = 0.4361 RON

1 NZD = 2.8183 RON

1 PLN = 1.1704 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0519 RON

1 SEK = 0.4335 RON

1 TRY = 0.1421 RON

1 UAH = 0.1132 RON

1 XDR = 6.0641 RON

1 ZAR = 0.2484 RON

Editia 8189 - 29 mai 20:11

Roman-ul, doar „de paradă”

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 19 august 2022

Acesta e 22.290 DFAEG, nou camion militar produs într-un singur exemplar, la Braşov, pentru expoziţii militare

Roman-ul, doar „de paradă”

Dacă în perioada de glorie avea peste 20.000 de angajaţi, acum în fabrica de camioane „Steagul Roşu” din Braşov, rebotezată Roman după Revoluţie, mai lucrează vreo 100. Încearcă să revină, însă, în prim plan, cu un camion militar extrem, 6×6 – Roman 22.290 DFAEG.
„Da, acest camion e cel mai nou şi mai recent fabricat dintre cele produse la Braşov, iar acum, în anul 2022, e camionul de demonstraţii şi prezentări al fabricii din România”, scrius cei de la Piaţa Auto, care au publicat, în premieră, imaginile cu noul camion. Am vrea să spunem că e vorba de un ultim model modernizat, lansat într-o adevărată producţie de serie şi livrat în cantităţi decente, dar, de fapt, e vorba deocamdată de un singur exemplar construit de Roman, 22.290 DFAEG modernizat, pe care fabrica din Braşov îl foloseşte pentru filmări şi l-a adus şi la o expoziţie de armament din mai 2022, în încercarea de a câştiga noi contracte.
Ingineria acestui camion, la nivel de şasiu şi punţi îşi trage originea încă de acum 40 de ani. Şi asta nu e neapărat o problemă, pentru că asemenea camioane militare pot fi perfecţionate în continuu, iar ciclul lor de viaţă e întotdeauna mai lung. Cabina pare şi ea a fi una derivată din familia de camioane MAN F7, licenţiată cândva de fabrica din Braşov. Şi, la aspect exterior camionul despre care vorbim azi nu diferă de modelul cu acelaşi nume, prezentat şi-n anii trecuţi la câteva târguri internaţionale şi expediat acum câţiva ani şi-n Orientul Mijlociu pentru teste în eventualitatea unor achiziţii de către armatele de acolo.
Totuşi, acum cei de la fabrica Braşov menţionează că acest exemplar, din imaginile acestui articol, e versiunea modernizată a lui 22.290 DFAEG. Iar în lista de elemente ce fac parte din modernizări, fabrica din Braşov menţionează un sistem de umflare din mers a roţilor, existent ca principiu de funcţionare de multe decenii încoace pe camioanele militare din toată lumea. De asemenea, noul camion a primit troliu hidraulic cu acces faţă şi spate, şi direcţii şi suspensii mai eficiente, fără a se specifica mai exact ce înseamnă asta. Pe lângă asta, vopseaua ar fi nedetectabilă de senzorii infraroşu.
Camionul are tracţiune pe toate 3 punţi, punţile fiind de tip PT13, PS13 şi PF7 în faţă. Există diferenţiale blocabile pe punţi şi între punţi, deci capacităţile de înaintare ale camionului rămân cele de cândva. Motorul e unul diesel, turbospirat cu intercooler, de origine MAN, cu numele de cod MAN 0836, cu 6 cilindri în linie şi o cilindree totală de 6,87 litri. Dezvoltă 290 CP şi 1.150 Nm pe acest camion şi se conformează standardelor Euro 5.
Cutia de viteze e una de origine ZF, manuală, şi are 9 trepte. Camionul poate atinge 90 km/h, are o gardă la sol de 385 mm şi o masă totală, cu tot cu sarcină, de 22,3 tone.
Este adus la standard NATO, folosind inclusiv combustibilul standardizat al alianţei. Atunci când l-au adus la expoziţia de armament Black Sea Defense & Aerospace 2022, cei de la Roman au menţionat că un interes sporit pentru acest camion, inclusiv din partea unor ţări din Africa, în care fabrica din Braşov obişnuia cândva să exporte camioane de asemenea talie, dar şi din partea unor producători mai mari de vehicule militare din Europa, în eventualitatea folosirii acestui camion drept bază pentru produse mai complexe. (în domeniul militar, în care camioanele făcute la Braşov erau destul de apreciate acum 30-40 de ani, mai ales în Orientul Mijlociu, Africa şi Asia).
„De o lună încoace, încercăm să contactăm direct fabrica de camioane din Braşov, prin e-mail-uri, telefoane directe, dar, din păcate, nimeni nu răspunde, iar fabrica pare un organism neînţeles de închis. Vrem să le aflăm situaţia de azi, după ce în noiembrie 2021 s-a anunţat că aceştia ies din faliment. Vrem să vedem camioanele produse în prezent, dacă acestea se produc în număr mai mare de 5, câte s-au fabricat în 2020, vrem să scriem despre ingineria lor, despre eventuale planuri, despre ceea ce ar merita să ştim cu toţii! Din păcate, încă n-am reuşit să auzim un răspuns din cealaltă parte, însă am fi mai mult decât bucuroşi să găsim deschidere. Dacă nu de la vreun comunicator sau administrator, măcar de la ingineri şi oameni care muncesc direct acolo. Am fi bucuroşi să nu scriem doar despre exemple din alte ţări, de renaştere a unor fabrici, ci şi despre ceea ce e lângă noi, în Braşov, în România”, e mesajul adus în atenţia celor de la Roman Braşov de jurnaliştii de la Piaţa Auto.  

+8 -1

Comentarii

'Cineva'

2022-08-19 08:42:20


'Cred ca sunt foarte ocupati pentru ca nu raspund...'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie