Curs BNR

1 EUR = 4.9758 RON

1 USD = 4.6712 RON

1 GBP = 5.7677 RON

1 XAU = 354.4765 RON

1 AED = 1.2719 RON

1 AUD = 3.0068 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.4040 RON

1 CHF = 5.1247 RON

1 CNY = 0.6449 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2603 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0182 RON

1 KRW = 0.3387 RON

1 MDL = 0.2597 RON

1 MXN = 0.2740 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7592 RON

1 PLN = 1.1519 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1433 RON

1 UAH = 0.1174 RON

1 XDR = 6.1419 RON

1 ZAR = 0.2447 RON

Editia 8169 - 24 apr 03:12

Roman 1982 şi Toyota 2021

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 16 martie 2021

Braşov: oraşul unde Ceauşescu şi-a proiectat „camioanele gigant” cu propulsie electrică, ce utilizau o tehnologie similară cu cea întâlnită astăzi la maşinile Toyota Prius

Roman 1982 şi Toyota 2021

Pe străzile Braşovului, în ’82, a defilat pentru prima dată camionul gigant a lui Nicolae Ceauşescu. Cele 16 camioane „DAC 120 DE“ au fost proiectate la ICPAT Braşov, iar construirea lor a avut loc la uzina mecanică Mârşa Sibiu. Ceauşescu a furat modelul de la americani. Inspiraţia a fost basculanta „Lectra Haul”. Braşovenii se închinau la mastodonţii lui Ceauşescu. „Când ne vedeau camionul, oamenii îşi făceau cruce şi coborau din trolee, ţinându-se după noi cu alai”, a spus Adrian Novac, unul dintre proiectanţi.
Majoritatea produselor româneşti fabricate în perioada lui Nicolae Ceauşescu erau cunoscute pe plan internaţional. Acest lucru s-a întâmplat şi în cazul camionului „DAC 120 DE“, care a fost achiziţionat şi de către australieni. Aceştia au fost dispuşi să plătească 1,5 milioane de dolari pentru 5 camioane, costul unuia fiind de 300.000 de euro. O singură anvelopă costa 10.000 de dolari, asta deoarece erau unele dinte cele mai rezistente din acea vreme.  Patru anvelope de acest tip trebuiau să susţină cele 90 de tone pe care le cântărea camionul, cât şi cele 120 de tone pe care acesta le putea transporta. „DAC 120 DE“ putea să ruleze cu 55km/oră încărcat şi cu 70 km/oră gol. Acesta a obţinut titlul de cel mai puternic camion construit vreodată în Sud-Estul Europei. Camioanele aveau aer condiţionat, servodirecţie şi servofrână hidraulică.

Tehnologie similară cu motoarele de la Prius
Propulsia electrică de care avea parte camionul, dezvoltată la Electroputere Craiova, utiliza o tehnologie similară cu cea întâlnită azi la maşinile Toyota Prius, având amplasate în roţile de pe puntea de spate două motoare electrice ce dezvoltau 520 de cai putere fiecare, care îi permiteau camionului „DAC 120 DE” să ruleze cu 70 km/oră gol şi cu 55 km/oră încărcat. „Aveam o teamă de fiecare dată când o conduceam. La cât era de mare, era totuşi foarte maleabilă. Fiind electrică, puteai să o dai uşor înainte şi înapoi şi, ca să iei curba, nu depuneai deloc efort, că direcţia era servoasistată”, a spus inginerul proiectant.
Prin circuitele electrice ale super camionului curgeau curenţi de 1.200 volţi debitaţi de un generator diesel-electric, alimentat de la două rezervoare de 1.600 litri fiecare. Cu tancurile de motorină pline, camionul putea rula 24 de ore din 24, timp de o săptămână.
Ceauşescu a constatat în anii 80’ că şantierele se înmulţesc din ce în ce mai mult, iar în aceste condiţii, era necesar un autovehicul mai puternic. În acea perioadă, statul român a achiziţionat o basculantă „Lectra Haul“ din America. Motivul de achiziţie a acestui autovehicul, pe care l-a susţinut Ceauşescu, a fost trasportarea cretei dintr-un munte din Basarabia. „De fapt, adevăratul motiv pentru care statul român a cumpărat camionul american n-a fost să transporte pământ, pentru că în final maşina a ajuns la Roman Braşov, unde a fost demontată şi analizată. Se pregătea producţia lui DAC 120 DE”, a susţinut Adrian Novac. Astfel camionul, a fost proiectat la Braşov.
Pentru a fi testat, DAC 120 DE a funcţionat pentru prima dată pe drumul dintre Rulmentul şi Tractorul. La vederea acestei creaţii, braşovenii au început să se închine. În prezent, câteva dintre aceste camioane mai pot fi văzute în Apuseni, la mina de cupru Roşia Poieni.
Ultimul camion mamut a ieşit din fabrică în anul 1990. (BizBrasov.ro)







 

Comentarii

'Willy'

2021-03-16 15:56:08


'Hai sa bocim! Ce materiale de calitate am fost o data si ce zdremte rupte am ajuns! Sau unii: ce lupi au fost o data si ce cotarle latratoare pe moca au ajuns, nu dau nume. Vai, vai, vai! Eu am impresia ca la multi, o data cu trecerea timpului li s-au sters si urmele de zgarietura de pe creiere pe care le mai aveau. S-au facut creierele netede, precum gamalia la bold, apropo. Aratati-mi si mie un utilaj, o masina care in afara de faptul ca era facuta cu un pret si vanduta cu pret mai mic, sa si functioneze cat de cat onorabil. Nici piesele de schimb nu se potriveau intre ele. De ce trebuia sa le faci la toate rodajul? Ca sa se mai toceasca piesele intre ele sa nu se blocheze, nu? Ca nu le am eu cu astea, dar ma gandesc ca ala era rostul rodajului. Acum iti iei un lucru, direct forja! \nNostalgicilor! Pe activist il inteleg, latra pe prime atunci, dar altii?'

'Egetö Bela'

2021-03-16 11:26:09


'La prezentarea primului vehicul, Ceașescu s-a urcat pe platoul basculantei și a deschis uşa panoului electric, unde erau cablurile cu 1200 de volţi. Un mecanic auto, l-a avertizat: Nu pune măna! Nu pune măna! Ceaușescu şi-a tras repede măna..\n Mai târziu mecanicul a mărturisit că l-a avertizat din reflex şi dacă avea timp să se gândească, nu mai spunea nimic...\nP.S. Am fost unul dintre proiectanţi sistemului de frânare'

'ionut '

2021-03-16 07:33:58


'vai de capul nostru .....in ce hal ne au adus CRIMINALII CARE AU CONDUS TARA ASTA IN ASTIA 30 de ani.....suntem in plop ....si plopul in aer....'

'Barbu Gh.'

2021-03-16 06:38:53


'Acum până și boldurile le importăm. '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie