Curs BNR

1 EUR = 4.9755 RON

1 USD = 4.6275 RON

1 GBP = 5.9683 RON

1 XAU = 404.7692 RON

1 AED = 1.2599 RON

1 AUD = 3.0472 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8046 RON

1 CAD = 3.3318 RON

1 CHF = 5.2861 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1963 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0940 RON

1 HUF = 1.2103 RON

1 INR = 0.0549 RON

1 JPY = 3.0056 RON

1 KRW = 0.3309 RON

1 MDL = 0.2556 RON

1 MXN = 0.2242 RON

1 NOK = 0.4186 RON

1 NZD = 2.7620 RON

1 PLN = 1.1393 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0471 RON

1 SEK = 0.4277 RON

1 TRY = 0.1351 RON

1 UAH = 0.1116 RON

1 XDR = 6.1321 RON

1 ZAR = 0.2620 RON

Editia 8302 - 08 noi 04:53

PUG-ul Braşovului: Cum răspund arhitecţii criticilor primarului George Scripcaru

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 28 octombrie 2024

„Sunt mai degrabă ecoul natural al unei viziuni politice în reconfigurare decât lipsa noastră de responsabilitate tehnică”

PUG-ul Braşovului: Cum răspund arhitecţii criticilor primarului George Scripcaru

După ce primarul Braşovului, George Scripcaru, a enumerat în conferinţa de presă din 23 octombrie o serie de neconcordanţe ale proiectului Planului Urbanistic General al oraşului,  reprezentanţii  firmei care realizează documentaţia urbanistică a oraşului (Asocierea SC Synergetics SA – SC Quattro Design SRL) au transmis o serie de clarificări.
Reprezentanţii firmei de consultanţă au explicat faptul că direcţiile şi priorităţile de dezvoltare sunt stabilite de autorităţile locale, iar rolul arhitecţilor este să transpună viziunea administrativă în planuri tehnice, „fără a redefini conţinutul politic”.
„Criticile recente ale domnului Scripcaru sunt mai degrabă ecoul natural al unei viziuni politice în reconfigurare decât lipsa noastră de responsabilitate tehnică. Iar dacă ar fi să răspund în logica discursului domnului primar, aş putea spune că am învăţat să elaborăm PUG-uri văzând tutoriale pe Youtube, am înţeles problemele de trafic de la Waze şi toată echipa abia aşteaptă să-şi posteze poze cu dumnealui pe Instagram. Din fericire sau, în acest caz, din păcate, Google nu ştie să elaboreze Planuri Urbanistice Generale”, a declarat reprezentantul consultantului, Adrian Ilie.
Acesta a menţionat că observaţiile primarului Braşovului, George Scripcaru, făcute în conferinţa de presă din 23 octombrie, „includ aspecte care depăşesc scopul unui Plan Urbanistic General (PUG), care este, prin definiţie, un instrument de reglementare urbanistică. Rolul PUG-ului este să stabilească principii şi direcţii de dezvoltare la nivel macro, nu să testeze fezabilitatea unor investiţii specifice, să facă analize punctuale de trafic la nivelul intersecţiilor, sau aprofundări de tip PUZ şi PUD. Un PUG oferă un cadru urbanistic general, bazat pe direcţii strategice, iar detaliile specifice aferente anumitor anumite politici publice sau proiectelor punctuale sunt abordate în studii de fezabilitate distincte şi în documentaţii ulterioare”.

„Responsabilitatea colectării şi furnizării datelor revine, prin definiţie, autorităţilor locale”
Una dintre criticile aduse de primarul Braşovului a fost că firma care realizează PUG-ul nu a folosit date reale şi actualizate, că a preluat date vechi, din anul 2018, valabile pe Google şi nu a ţinut cont de o serie de investiţii aflate în curs de derulare sau care urmează a fi începute.
„În primul rând, responsabilitatea colectării şi furnizării datelor revine, prin definiţie, autorităţilor locale, iar integrarea acestor informaţii în Planul Urbanistic General (PUG) reprezintă un element-cheie pentru asigurarea unui dialog deschis şi autentic cu cetăţenii. Braşovul este un sistem complex şi integrat, unde datele joacă un rol central în dezvoltarea strategică. Informaţiile trebuie să fie în continuă actualizare şi revizuire, deoarece ele au o «durată de viaţă limitată» şi sunt adesea încărcate de contextul politic şi de valori specifice. În acest sens, orice proiect de planificare urbană trebuie să aibă o infrastructură solidă de colectare şi gestionare a datelor pentru a înţelege «realităţile trăite» ale populaţiei dintr-o zonă. Preocuparea pentru informaţii exacte nu este doar binevenită; sperăm că este semnul unei administratii care înţelege că fără date precise, nu poate exista un orizont urban autentic”, a continuat Adrian Ilie.
De altfel, într-un punct de vedere emis anterior, reprezentanţii asocierii care lucrează la noul PUG al Braşovului au menţionat, de exemplu,  că „Autorizaţia de Construire a acestei grădiniţe a fost emisă abia pe 15.10.2024, mult după predarea documentaţiei noastre. Mai mult, amplasamentul indicat de primărie pentru o astfel de funcţiune ne-a fost prezentat într-o zonă complet diferită”.

Finanţarea abia acoperă cerinţele de bază, spun consultanţii
Firma de consultanţă a atins şi problema bugetului şi a sumelor încasate de la Primăria Braşov pentru documentaţiile realizate până acum. „Finanţarea actuală pentru PUG (3.400.000 lei fără TVA, din care suma de 1.657.568 lei a fost achitată până în prezent) abia acoperă cerinţele de bază, iar acest aspect evidenţiază o limitare semnificativă în dezvoltarea urbană funcţională. Într-o piaţă dinamică şi sănătoasă, planificarea urbană ar trebui să atragă resurse suficiente şi expertiză avansată, însă finanţarea restrânsă lasă multe aspecte subdezvoltate. De aici apare inclusiv confuzia frecventă între obiectivele PUG-ului şi cele ale altor strategii necesare: pe lângă documentul general, oraşul are nevoie de analize complexe precum cele de mobilitate, de mediu sau de utilităţi, esenţiale pentru a completa viziunea integrată de dezvoltare”, a explicat sursa citată.
Acesta a ţinut să sublinieze şi faptul că „PUG-ul oferă cadrul de reglementare al terenurilor şi orientarea urbană pe termen lung, dar strategiile complementare (cum sunt, de exemplu, Strategia de Dezvoltare Urbană sau Planul de Mobilitate Urbană) sunt cele care adresează aspectele dinamice ale vieţii urbane: de la transportul public şi infrastructura pentru biciclete, la gestionarea poluării sau proiectele de turism şi locu ire. Fără o alocare suficientă de fonduri, toate aceste direcţii rămân, de fapt, intenţii nerealizabile, un paradox într-o viziune de dezvoltare urbană ce aspiră la standarde europene”.

PUG-ul nu rezolvă toate problemele
Un singur Plan Urbanistic General (PUG) nu poate răspunde în mod exhaustiv dinamicii complexe şi imprevizibile a unui oraş în continuă schimbare, dar îşi poate consolida eficacitatea prin integrarea unui spectru divers de tipuri de urbanism şi prin adaptabilitatea continuă a datelor şi reglementărilor, au mai spus reprezentanţii consultantului.
„În planificarea urbană, deosebim între urbanismul de proiectare, respectiv obiectul contractului Synergetics (focalizat pe structurarea spaţială iniţială şi pe reglementările de bază cum este elaborarea PUG) şi urbanismul operaţional, care e reprezentat de activitatea arhitectului-şef şi a aparatului de specialitate al primarului. De exemplu, pe măsură ce oraşul se schimbă, apar ajustări necesare în timp real, de la emiterea unui Certificat de Urbanism/a unei Autorizaţii de Construire până la formularea unor politici şi reglementări  exprimate prin PUZ-uri iniţiate de primărie de regenerare urbană, de revitalizare a unor zone degradate sau subutilizate, intervenţiile în infrastructură, reconfigurările de trafic, modernizările de servicii publice. Complementar celor de mai sus, putem aminti de urbanismul ecologic prin care se promovează biodiversitatea şi utilizarea sustenabilă a resurselor urbane, de strategiile de urbanism cultural, adesea integrate pentru a revitaliza cartierele istorice şi a stimula turismul, de urbanismul digital - element central al conceptului de Smart City, prin utilizarea tehnologiilor avansate pentru colectarea şi analiza datelor în timp real sau de urbanismul rezilient care contribuie la creare unui sistem urban capabil sa reziste la riscuri şi să se recupereze rapid după diverse tipuri de crize”,  continuat Adrian Ilie.

„Este interesant de observat cum marii proprietari şi dezvoltatorii se poziţionează adesea mai vocal în aceste procese”
Reprezentanţii consultantului care se ocupă de elaborarea PUG-ului Braşovului au menţionat şi faptul că un astfel de document, bine conceput, trebuie să fie legitim şi să obţină sprijinul atât al autorităţilor, cât şi al comunităţii, inclusiv al proprietarilor sau dezvoltatorilor şi al cetăţenilor. „Acest echilibru delicat dintre interesul public şi cel privat este esenţial pentru ca un PUG să fie implementat fără contestaţii majore. Este interesant de observat cum marii proprietari şi dezvoltatorii se poziţionează adesea mai vocal în aceste procese, pentru că au un interes economic direct şi sunt, de multe ori, mai bine pregătiţi pentru a gestiona complexitatea planificării urbane. PUG-ul, însă, nu este doar un document administrativ, ci un angajament de a construi o viziune comună asupra oraşului”, a afirmat Adrian Ilie.
El a continuat, afirmând că un PUG „ar trebui să asigure transparenţă, stabilitate şi claritate în reglementări, oferind investitorilor un cadru sigur, dar impunând, în acelaşi timp, măsuri clare de protecţie pentru comunitate. Din punct de vedere juridic, un plan urbanistic implică limitări rezonabile asupra utilizării terenului privat, justificate prin necesitatea protejării interesului general. În doctrină, această «servitute publică» este văzută ca un mecanism vital pentru garantarea unei dezvoltări echilibrate şi sustenabile”.
Totodată, Adrian Ilie precizat că planificarea urbană „nu este doar o problemă de reglementare tehnică”, ci şi o „poveste a economiei locale şi a oamenilor care trăiesc aici” şi a spus că oraşele cu viziune globală, precum Copenhaga şi Amsterdam, „demonstrează că integrarea tehnologiei şi a economiei locale poate crea un ecosistem atrăgător pentru cetăţeni şi investitori deopotrivă”. În acest sens, în opinia lui, „Braşovul ar putea deveni o poveste de succes dacă PUG-ul său ar sprijini atât interesele economice, cât şi binele comun, care să fie nu doar o idee abstractă, ci un reper concret al viziunii urbane”.

Poate deveni Braşovul un „oraş smart”?
Consultanţii care lucrează la Planul Urbanistic General al Braşovului au ridicat şi problema unui „oraş smart”.
„Un oraş inteligent nu se reduce la aplicaţii şi senzori, ci la capacitatea de a deveni un organism viu, unde datele, infrastructura şi valorile culturale se contopesc în beneficiul oamenilor. Braşovul are toate resursele şi ritmul necesar pentru a reuşi această transformare, însă va fi nevoie de o viziune publică limpede, un management care să pună progresul în serviciul vieţii urbane şi o infrastructură digitală pe măsura ambiţiilor oraşului. Este important ca această modernizare să fie condusă de ideea că tehnologia, oricât de avansată, nu este un scop în sine, ci un mijloc pentru a susţine un oraş mai bine organizat, unde locuitorii să poată trăi şi interacţiona într-un mod mai armonios. Iar acest lucru cere un angajament ferm, pentru că un pol de creştere «inteligent» este un oraş în care tehnologia sprijină dezvoltarea socială, economică şi culturală, unde deciziile sunt fundamentate pe date reale şi viziunea este pe termen lung”, este opinia reprezentanţilor asocierii care elaborează PUG-ul Braşovului.

„Cum ar trebui să arate oraşul nostru dacă nu ne-ar fi frică să visăm un pic mai mult?”: Consultarea publică trebuie să fie mai mult decât o formalitate, îi invităm pe braşoveni să devină co-autori ai viitorului Braşovului
Nu în ultimul rând, arhitecţii care lucrează la Planul Urbanistic General al Braşovului au ridicat şi problema consultării publice.
„Consultarea publică ar trebui să fie mai mult decât o formalitate; ea trebuie să ofere cetăţenilor o platformă reală prin care aceştia să participe în mod informat şi activ la deciziile ce influenţează dezvoltarea oraşului lor. Noi îi invităm pe braşoveni să devină co-autori ai viitorului Braşovului, să nu rămână simpli observatori, ci actori responsabili punându-şi întrebarea capitală: «Cum ar trebui să arate oraşul nostru dacă nu ne-ar fi frică să visăm un pic mai mult?»  În calitate de partener tehnic, Synergetics îşi doreşte ca alături de primărie să participe la modelarea unui Braşov care nu doar se dezvoltă, ci creşte în sensul adevărat al cuvântului, hrănindu-se din valorile, ideile şi îndrăzneala fiecărui cetăţean”, au încheiat spus reprezentanţii Asocierii SC Synergetics SA – SC Quattro Design SRL.  
Amintim că în 22 octombrie, Primăria Braşov a anunţat că etapa consultării publice (inclusiv dezbaterea anunţată pentru data de 31 octombrie) este suspendată, până la remedierea neconcordanţelor din PUG. Ulterior, în 23 octombrie, primarul Braşovului, George Scripcaru, a anunţat că va solicita firmei de consultanţă să îşi stabilească un punct de lucru la Braşov, şi că vor urma discuţii cu o serie de instituţii, cu primarii localităţilor învecinate, dar şi cu conducerea Consiliului Judeţean, astfel încât PUG-ul municipiului să fie corelat cu strategia tendinţele de dezvoltare ale Zonei Metropolitane.

+8 -5

Comentarii

'Willy'

2024-10-28 19:35:19


'Iata mai sunt si cetateni precum @Observator, cetateni fara respect de sine, chiar o rusine pentru Brasov. Pentru ei e frumoasa buda aia de Bukales, e mare, etc. Nu fiti ca @Observator.'

'Observator '

2024-10-28 10:45:40


'Buda aia de oras e a sasea capitala din Uniunea Europeana ca populatie si suprafata din 27,si este de vreo zece ori mai mare decat Brasovul ca suprafata si populatie ; haideti sa nu mai persiflam aiurea un oras care este gigantic si incomparabil cu Brasovul din nici un punct de vedere ;'

'Bebeto'

2024-10-28 07:55:52


'Acest răspuns ne arată cât de competenți sunt cei care au realizat acest PUG.Caută doar scuze și aruncă responsabilitatea în cârca altora, nu au verificat ceea ce au livrat și nici nu sunt în stare să formuleze un răspuns fără să apeleze la chat GPT. Aceștia sunt partenerii vechii conduceri a Brașovului!'

'Willy'

2024-10-28 02:10:43


'Aia din Bucuresti sa isi puna la punct buda aia a lor de asa zis oras. Aici in Ardeal ne descurcam si fara ei.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie

banner promotionalbanner promotionalbanner promotionalbanner promotional