Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 00:06

Proiect: Şoferii de autobuz şi troleibuz s-ar putea pensiona mai devreme

Autor:

Publicat la 14 ianuarie 2020

Proiect: Şoferii de autobuz şi troleibuz s-ar putea pensiona mai devreme

Reducerea vârstei de pensionare pentru şoferii de autobuz, troleibuz şi vatmani până la 55 de ani, cel puţin 24 de zile lucătoare pe an concediu de odihnă şi zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale pentru aceste categorii de angajaţi sunt câteva dintre prevederile unui proiect de lege depus de mai mulţi parlamentari USR şi unul de la PSD.
Proiectul de act normativ prevede că personalul din transportul public regulat urban şi metropolitan beneficiază de protecţia legii, a organizaţiilor profesionale şi/sau sindicale şi a autorităţii de stat în transportul public regulat urban şi metropolitan în cazul: insultelor, calomniilor, ameninţărilor, loviturilor sau al oricăror acte de violenţă care au legătură cu îndeplinirea atribuţiilor de serviciu; desfăşurării de anchete sau cercetări administrative sau penale, ca urmare a unor fapte săvârşite în timpul serviciului, scrie Mediafax.
De asemenea, proiectul prevede ca angajaţii unităţilor de transport public să beneficieze, printre altele, de:
- concediu de odihnă anual, de cel puţin 24 de zile lucrătoare;
- asistenţă şi servicii medicale şi psihologice, în caz de boală sau de accidente
- proteze sau alte dispozitive medicale, precum şi de medicamente;
- indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă determinată de boală sau de accident de muncă;
- materiale igienico-sanitare în mod gratuit;
- ajutoare materiale de Paşte şi Crăciun şi de Ziua Transportatorilor;
- tichete de masă, tichete cadou, tichete de creşă sau alte tipuri de tichete de valoare acordate potrivit legii;
- asigurare gratuită de viaţă, de sănătate, precum şi pentru pagubele produse în cazul accidentelor şi incidentelor rutiere;
- zile libere plătite cu ocazia unor evenimente familiale, stabilite prin Contractul colectiv de muncă.
Angajatul va beneficia, conform proiectului, de ajutoare materiale la naşterea copilului/adopţia unui copil minor şi la căsătorie. În cazul în care angajatul decedează, familia va primi ajutoare materiale. Totodată, în cazul decesului unui membru al familiei, angajatul va primi ajutoare materiale.
În cazul concedierilor colective, personalul beneficiază de o sumă compensatorie al cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul a de cinci ori câştigul salarial mediu brut folosit la fundamentarea bugetului de stat.
De asemenea, potrivit proiectului, personalul din transportul public beneficiază, o dată pe an, de decontarea a 50% din cheltuielile efectuate în concediul de odihnă. Suma decontată nu va putea depăşi nivelul a de trei ori salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
O altă prevedere introdusă este ca angajatul să beneficieze de tratament medical în străinătate pentru afecţiuni din timpul serviciului, în situaţia în care acestea nu pot fi tratate în ţară.
Proiectul de lege prevede că membrii familiei beneficiază gratuit de: asistenţă medicală şi medicamente în cadrul sistemului de asigurări de sănătate; legitimaţii de călătorie gratuite pe transport public regulat urban şi metropolitan.
De asemenea, copiii angajatului decedat ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, beneficiază de plata de către angajator a taxei de şcolarizare de până la finalizarea studiilor, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 23 de ani.
Proiectul de lege vine cu obligaţii pentru angajator. Acesta are astfel datoria, printre altele:
- să pună la dispoziţia angajaţilor, potrivit specificului muncii şi sarcinilor de serviciu, instalaţiile, aparatura, sculele şi materialele necesare în scopul folosirii complete şi eficiente a timpului de lucru;
- să ia măsurile necesare pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă, asigurarea condiţiilor specifice de protecţia muncii şi precum şi instruirea personalului în acest domeniu.
Salariul de bază al angajaţilor se calculează pornind de la salariul minim brut pe ţară, majorat cu coeficienţi minimi de ierarhizare, după cum urmează: necalificaţi (1); calificaţi (1,5); conducători autobuze, troleibuze, vatmani (1,7). De asemenea, coeficientul personalului administrativ şi de specialitate este calculat în funcţie de nivelul de pregătire: şcoala profesională, studii liceale (1,4); studiile liceale+curs de calificare (1,45); şcoala postliceală (1,5); şcoala de maiştri (1,6); studiile superioare de scurtă durată (1,8); studiile superioare de lungă durată (2,2).
Pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă, angatorul şi angajatul din transportul public vor ţine cont de ameliorarea reală a condiţiilor de muncă iar dacă acest lucru nu este posibil, se vor acorda compensări în bani sau de altă natură.
„Pentru participarea nemijlocită a salariaţilor la luarea deciziilor se va înfiinţa Comitetul de Sănătate şi Securitate în Muncă. C.S.S.M. este constituit din reprezentanţii desemnaţi de Organizaţiile Sindicale şi reprezentanţi desemnaţi de angajator, pe de altă parte, în numar egal”, se arată în proiectul de act normativ.
Măsurile pentru ameliorarea condiţiilor de muncă ar urma să fie stabilite împreună cu reprezentanţii sindicali.

+0 -0

Comentarii

Cristian

2020-01-14 05:06:01


Nu am nimic impotriva conducatorilor auto la cele de mai sus ati uitat pensiile speciale, dar cine va mai lucra in Tara asta toti vor mai repede la pensie din sistemul de stat,ce facem cu cei din mediul privat ei sa lucreze pana mor sa sustina bugetul de stat?

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie