Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 00:47

Primul autobuz electric va circula de probă pe străzile Braşovului, în luna februarie

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 19 decembrie 2013

RAT Braşov va testa un astfel de mijloc de transport modern pentru a vedea dacă merită investiţia, ţinând cont că preţul pentru un astfel de mijloc de transport este mai mult decât dublu faţă de un autobuz normal

Primul autobuz electric va circula de probă pe străzile Braşovului, în luna februarie
Reprezentanţii unei companii care distribuie autobuze electrice în România au venit ieri la Braşov pentru a le prezenta edililor şi conducerii RAT Braşov aceste mijloace de transport în comun ale viitorului. Autobuzele sunt produse în China, unde, de altfel circulă deja câteva sute de astfel de autobuze. 
Acestea se încarcă electric complet în maximum opt ore, iar o altă variantă de încărcare rapidă este în patru ore, autovehiculul putând circula 250 de kilometri în trafic urban, până la următoarea încărcare. Specialiştii Regiei Autonome de Transport Braşov au făcut unele calcule şi au stabili că pe traseele din Braşov un astfel de autobuz va circula maximum 210 km, minimum 170 de km, după o încărcare completă.
Pentru a vedea eficienţa unui astfel de mijloc de transport în comun, firma Cefin Trucks va pune la dispoziţia RAT un astfel de autovehicul electric, care va circula pe traseele din Braşov, timp de o lună, începând cu 1 februarie. „Conform datelor tehnice prezentate se acoperă şi cel mai lung traseu din municipiu, timp de o zi. Practic, autobuzul poate circula ziua, iar pe timpul nopţii cât stă la garaj se va încărca”, a explicat directorul RAT Braşov, Cristian Radu. A fost aleasă luna februarie pentru probe, tocmai pentru că este o lună destul de rece, iar reprezentanţii RAT vor să vadă cum se comportă autovehiculul la temperaturi scăzute, când şi consumul de energie creşte, mai ales dacă va fi testat şi imediat după ce ninge. „Vrem să vedem pe parcursul unei luni de iarnă ce eficienţă, autonomie are şi cum se comportă un astfel de autobuz”, a completat primarul George Scripcaru.
 
Sunt mai scumpe, dar mai rentabile
Reprezentanţii companiei care le comercializează susţin că mentenanţa la vehiculele electrice e mult mai ieftină decât la cele cu motoare cu ardere internă şi nu trebuie să fie uitat combustibilul. „În momentul de faţă, combustibilul este cel mai mare cost pentru orice municipalitate. Un autobuz electric, în timp de 10 ani, aduce o economie de peste 330.000 de euro. Pentru că există diferenţă între costul energiei şi costul motorinei. Din datele noastre comparative, un autobuz electric consumă 8 litri la suta de kilometri, iar unul cu motor cu ardere internă, deci diesel consumă 40 de litri/100 de km. Costurile de întreţinere nu sunt aşa de mari, fiindcă nu sunt motoare complicate, iar atunci când acumulatorii încep să se slăbească se pot schimba celulele existente în ele”, a declarat directorul general al societăţii, Stefano Albarosa. Astfel de autobuze circulă deja şi în unele dintre cele mai mari oraşe din Europa, cum ar fi Barcelona, Budapesta, Tel Aviv, Salzburg, Varşovia sau Cracovia.
 
500.000 de euro bucata
În ceea ce priveşte preţul, mult mai ridicat în comparaţie cu cel al autobuzelor clasice, oficialii companiei au amintit că există diverse posibilităţi de achiziţie pentru municipalităţile dornice să treacă la transportul electric, chiar şi de a înlocui flota actuală de autobuze cu una nouă. Astfel, un autobuz electric poate ajunge în funcţie de capacitatea sa la 500.000 de euro, iar ultimele autobuze cumpărate de RAT au costat aproximativ 200.000 de euro, bucata, în timp ce un troleibuz, pentru care însă este necesară o anumită infrastructură ajunge şi la 400.000 de euro. „Ne-am gândit la un sistem de finanţare care să permită oricărei municipalităţi care vrea să cumpere un asemenea produs să nu aibă un cashflow mai mare decât ar fi cashflow-ul de achiziţie pentru un autobuz cu motor cu ardere internă. Dacă e o municipalitate care vrea să schimbe autobuzele actuale cu autobuze electrice să nu aibă nici efortul de capital iniţial. Noi putem răscumpăra înapoi flote existente şi numai să le înlocuim cu o flotă de autobuze electrice”, a adăugat Albarosa.
 
Primele autobuze electrice ar putea circula din 2016, la Braşov
Primarul George Scripcaru a ţinut să sublinieze faptul că la nivelul municipiului Braşov, care este semnatar al Convenţiei Primarilor din Uniunea Europeană, prin care municipalităţile semnatare se obligă să reducă emisiile de CO2 cu cel puţin 20% până în anul 2020, prin implementarea unui Plan de Acţiune pentru Energie Durabilă. Totodată, în vederea dotării flotei de transport cu asemenea autovehicule, edilii au un în plan obţinerea unei finanţări europene, lucrându-se deja la proiect, care este cuprins în strategia de introducere a unui operator european.  „Este bine să avem toate datele elaborate şi să putem accesa finanţarea din exerciţiul 2014 - 2020”, a precizat Scripcaru. Acesta a precizat că estimează ca primele autobuze să circule pe străzile Braşovului în 2016, dar, pentru început, în zona centrală. „Am văzut că deja circulă asemenea autobuze la Salzburg, care se aseamănă cu Braşovul şi o să luăm legătura cu ei pentru a vedea dacă sunt mulţumiţi şi care este autonomia acestor mijloace de transport în comun”, a precizat primarul.
 
Autobuzele sunt dotate şi cu „încărcător”
Totodată, edilii îşi propun să dezvolte şi o reţea de staţii de unde orice autovehicul electric să se poată alimenta. În ceea ce priveşte autobuzele, acestea nu vor avea nevoie de o astfel de staţie, fiindcă fiecare autobuz are un „încărcător” special, care trebuie doar racordat la reţeaua de electricitate. „Prima staţie de încărcare pentru autovehicule va fi în parcarea supraterană de la Spitalul Militar. Vrem, de asemenea, să mai amenajăm o staţie în Poiană şi încă una în oraş”, a explicat primarul.
+1 -0

Comentarii

Andrei

2013-12-19 07:20:23


In Brasov erau de 50 de ani autobuze electrice - se numeau "troleibuze". A venit un tembel de prin Moldova, le-a desfiintat, si acum cumparam altele mult mai scumpe.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie