Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 06:55

Povestea IAR Airfox: Singurul elicopter românesc de atac, care nu s-a mai fabricat pentru a nu leza interesele marilor producători

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 31 martie 2021

Povestea IAR Airfox: Singurul elicopter românesc de atac, care nu s-a mai fabricat pentru a nu leza interesele marilor producători

IAR 317 Airfox a fost o realizare de top a industriei aviatice româneşti de război de la jumătatea anilor 1980. Singurul elicopter de atac construit vreodată de România avea performanţe foarte bune încă de la primele prototipuri fabricate şi modelul s-ar fi putut îmbunătăţi substanţial. Din păcate, jocul intereselor a făcut să se renunţe mult prea uşor la această armă care ar fi putut aduce României bani mulţi şi prestigiu pe măsură.
Întreprinderea de avioane de la Ghimbav a realizat multe aparate de zbor performante, însă acesta promitea să fie „Top Gun”, potrivit comandorului Miron Rândetean.
„În primul rând, e meritul inginerilor noştri proiectanţi, deoarece s-au gândit să facă din elicopterul Alouette, printr-o schimbare de alură a structurii – au făcut scaune de tip tandem, tipice pentru elicopterele de atac – singurul elicopter românesc de atac. Ar fi avut un viitor foarte frumos acest elicopter, dacă ar fi fost susţinut. A trecut toate testele, inclusiv cele de vibraţii şi mai urma doar remotorizarea elicopterului, deoarece era mult mai greu acum, cu armament pe el. Am fi avut un elicopter de atac propriu despre care putem spune că s-ar fi apropiat foarte, foarte mult de calităţile elicopterelor de atac americane”, a precizat comandorul Miron Rândetean, cel mai longeviv pilot de încercări, retras de la manşă la 70 de ani.
Comandorul spune că, de exemplu, elicopterul Puma naval este perfecţionat continuu şi a ajuns la perfomanţe mult mai bune decât primele aparate realizate.
Potrivit pilotului militar, şi la Airfox s-ar fi întâmplat la fel. Testele pe care elicopterul de atac le-a trecut cu brio au fost extrem de dificile şi complexe. „Programul de apuntare a fost extraordinar de complex şi greu din punct de vedere al pilotajului. Comandantul vasului Regina Maria m-a dus în turnul de control al navei şi mi-a arătat un dosar extrem de gros, în care erau trecute toate elicopterele care au apuntat de când există această fregată. În dreptul fiecărui elicopter erau trecute performanţele de apuntare, adică vântul total. Cea mai bună performanţă aparţinea elicopterului Lynx. Ţin minte şi acum că era vorba de 42 de noduri. În program, noi aveam 38 de noduri. Am coborât şi am vorbit cu echipa de ingineri şi le-am cerut colegilor să facă testul la 43 de noduri. Nava, cu motoare Rolls Royce, putea atinge maxim 43 de noduri şi a fost nevoie de aprobări speciale pentru a înainta cu această viteză, deoarece consumul era imens. Am obţinut aprobările şi am realizat testul. Am executat zborul de apuntare în maximă siguranţă şi cu o precizie milimetrică, pentru că aveam o cameră video sub elicopter care filma harponul unde intră în grilă. Şi grila avea un cerc alb, cu diametrul de 25 de centimetri. În acel cerc am băgat harponul!”, a mai povestit comandorul.
Miron Rândetean a spus că a existat o comandă din partea Emiratelor Arabe Unite. Aşa cum fac de obicei, arabii nu se uită la bani. Elicopterul a fost dotat cu cele mai performante computere şi dotări şi şi-a dovedit perfomanţele. Din păcate, ţara noastră nu a ştiut să-şi promoveze interesele aşa cum se cuvine şi elicopterul nu a mai fost fabricat mai departe.
Dacă alte aparate au adus chiar şi 800 de milioane de dolari României, cu siguranţă că şi IAR 317 Airfox ar fi adus ţării noastre venituri importante. Dar, pe lângă bani, specialiştii din ţara noastră ar fi fost apreciaţi aşa cum merită şi, în viitor, realizările lor s-ar fi numărat printre primele opţiuni ale clienţilor.

Variantele de înarmare ale elicopterului de atac românesc
1) rachete 9M14 Malyutka, elicopterul fiind observat cu 6 astfel de rachete suspendate pe suporţi de lansare
2) magazine de muniţie tip GMP-2 pentru containere cu mitraliere duble (numărul 3 din text) tip PK de 7,62 mm şi 800 de cartuşe capacitate (nicăieri nu am găsit dacă erau 400 cartuşe per ţeavă mitralieră sau alte detalii ).
4) lansator de proiectile reactive nedirijate UB-12-57 (maxim 4 blocuri acroşate) făcute în România, dar având rachete nedirijate clasice tip S-5.
5) 4 blocuri fiecare cu câte 12 mici rachete distribuitoare de mascare/înşelare termică de producţie românească. Nu credem că au fost construite fizic vreodată acestea, ci s-a intenţionat.
6) rezervor suplimentar de combustibil cu capacitate de 125 litri. Nu a fost construit fizic.
7) container mitralieră PK de 7,62 mm care se ataşau în faţă lateral de fuselajul elicopterului cu capacitate aproximativă de 200 de lovituri.
9) schiuri ataşabile opţional la trenul de aterizare. Nu au fost construite fizic.
10 şi 11) bombe BE-50 de 50 kg şi BE-100 de 100 kg. Nu au fost vreodată acroşate la elicopter.
11) bloc de proiectile reactive nedirijate tip R-57/IV cu 4 rachete fiecare. In România le spuneau generic UB-4-57, însă NU Uniunea Sovietică le-au fabricat original. Ci fosta Cehoslovacie pentru aparatele Aero L-29. In textul imaginii grafice la numărul "13" este menţionat "UV-4-130". Nu am găsit date nici cu numele UB-4-130, că "ar fi existat".
14) flotor gonflabil preluat de la IAR-316B Alouette-III. Nu a fost montat aşa ceva pe IAR-317.
15) periscop optic tip 9ShL6 special destinat pentru rachetele 9M14 Malyutka, însă folosit pentru mitraliere şi proiectile reactive nedirijate. Cabina din faţă la IAR-317 era ocupat de trăgător şi pilotul era în spate.
Sursa: Istoria Aviaţiei Româneşti

Foto: IAR-317 Airfox, articol de prezentare din revista Skrzydlata Polska, Polonia, 1985.



Foto: IAR-317 Airfox, imagine dintr-un articol de fond despre Salonul Aeronautic de la Paris 1985, din revista Flieger Revue, Germania de Est, 1985.



Foto: IAR-317 Airfox, decupaj dintr-o revista occidentala, articol despre Salonul Aeronautic de la Paris, 1985.



Foto: Variantele de înarmare la tipul IAR-317 Airfox, apărut grafic în publicaţia Illustrated Guide of Helicopters, ediţie Marea Britanie.

Foto:  Macheta elicopterului IAR-317 Airfox, făcută de un pasionat de machete din Rusia.

Comentarii

'Dan'

2021-03-31 23:10:04


'As avea si eu multe de zis, legat de acest subiect. Dar nu am nervii necesari acum. Asa ca bipbip bip bip bip bip bip bip bip. Stiu ei comunistii capitalisti si securistii, ca lor le sint adresate injuraturile. Nu cred ca UE este de vina, mai degraba hotia si ura comunistilor si securistilor fata de oameni, bani facuti rapid prin vanzarea de fier vechi, terenurile companiilor, luptele politice in care toti s-au sabotat intre ei etc. La intrarea in UE s-a negociat, daca chiar se dorea, se putea proteja cateva companii, nu era o problema. Este o negociere. Dar asa e cand ai numai tampiti si interlopi pe post de lideri. Intr-o zi, am sa vin cu exemple concrete, nume si prenume, postul ocupat si exact cum s-au distrus marile companii. Este adevarat ca era foarte greu sa le revitalizezi, dar nu imposibil. '

'szasz karl'

2021-03-31 21:11:55


'Si dacia 1300 a fost scoasa din productie deoarece concura cu succes modele ca audi a8, mercedes clasa s sau bmw seria7. Daca era lasat in pace Ceauselul contruia socialismul multilateral dezvoltat. Probabil aveam si salam la alimentara.'

'Ariciul'

2021-03-31 15:09:21


'Kemeny ai punctat din nou la fix. Ai toata aprecierea mea. Eu zic ca probabil asta a fost pretul ca sa intram in UE: distrugerea intregii industrii (care producea utilaj greu, masini-unelte, tractoare, camioane, auto de teren, locomotive si vagoane, vapoare, etc.) astfel incat noi sa devenim doar cumparatori fara a mai putea asambla nimic ca sa fie vandut in afara. Desigur, atunci produsele nu erau la cel mai inalt nivel calitativ, dar sunt convins ca toti specialistii angrenati in proiectarea si fabricatia acestor produse s-ar fi aliniat din mers la noile tehnologii occidentale (data fiind deschiderea de dupa Revolutie) si in 10-15 ani de la Revolutie produsele ar fi fost la un nivel calitativ superior, comparabil cu cel al produselor occidentale. Dar derbedeii politici au fost mai tari: interesele lor proprii au fost prioritare. Si sa nu uitam: usor de distrus, foarte greu de construit'

'AUREL AMALINEI'

2021-03-31 12:23:21


'AM LUCRAT LA ACEST ELICOPTER SI DUPA FABRICAREA PROROTIPULUI A FOST PREZENTAT LA UN TARG INTERNATIONAL UNDE A SPERIAT OCCIDENTUL CA LE LUA MALAIUL SI NE-AU PUS BETE IN ROATE PENTRU FABRICARE ACESTUI APARAT BOTEZAT DE NOI VULPITA'

'Kemény'

2021-03-31 07:31:41


'Pestele de la cap se impute. Toti liderii de dupa 90 au avut misiunea de a opri orice initiativa economica majora. Hai sa o spunem pe fata: au fost cumparati pt a distruge orice initiativa de acest fel. Iar acest lucru continua si in ziua de azi. Hai sa nu ne mai ascundem dupa degete. Sa spunem lucrurilor pe nume. Ca este vorba de industrie ( chimica, pharma, auto, alimentara etc), comert etc, noi nu avem voie sa ne dezvoltam. I-am acuzat pe psd isti (pe buna dreptate), dupa aceea pe pdl isti (la fel, pe buna dreptate) acum au venit PNL si URS care....fac acelasi lucru. Multe vorbe, nimic concret. O sa vedeti ca dupa 4 ani tot nu o sa avem niste companii locale mai de doamne ajuta. Si atunci de unde naiba dezvoltare, nivel de viata ridicat? Din parti, vorba unui coleg de-al meu. Si sa nu vina vreun postac sa imi spuna ca democratie si alte prostii, caci ii dau peste bot cu exemple din SUA sau din occident unde marile companii, cele care aduc bunastarea acestor tari, s-au ridicat, si continua sa se ridice, cu ajutorul si coordonarea masiva a statului si a serviciilor secrete. Legat de protestele din aceste zile, poate liderii USR isi vor da seama ca multi oameni protesteaza si impotriva politicienilor, fara legatura cu restrictiile, deoarece nu au incredere in voi. Nu se vede inca nici o directie clara, acolo unde lumea se uita cel mai mult, adica la venituri. Daca incepeti si voi cu aceleasi minciuni ca si psd, pdl atunci va mintiti singuri. Protejati multinationalele iar companiilor locale le dati in cap de fiecare data cand prindeti momentul. Oamenii nu sunt asa de prosti cum ii credeti voi. Sau, nu toti. '

'Barbu Gh.'

2021-03-31 06:32:07


'Așteptăm comentariile manivelelor cu pseudonim săsesc care să ne explice că nu-i adevărat, că nimic nu au făcut bine comuniștii. Comentarii de ființă inutilă și atunci, și acum.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie