Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 01:36

Planul Judeţean de Gestionare a Deşeurilor a ajuns în etapa aprobării de către Consiliul Judeţean Braşov

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 26 august 2021

Documentul stă la baza Sistemului Integrat de Management al Deşeurilor, pentru care administraţia judeţeană vrea să obţină o finanţare europeană de aproximativ 100 milioane de euro

Planul Judeţean de Gestionare a Deşeurilor a ajuns în etapa aprobării de către Consiliul Judeţean Braşov

După ce a trecut prin toate etapele de dezbatere şi a fost avizat de Agenţia pentru Protecţia Mediului Braşov, Planul Judeţean de Gestionare a Deşeurilor (PJGD) în judeţul Braşov va fi supus dezbaterii şi aprobării Consiliului Judeţean Braşov în şedinţa de plen de astăzi, 25 august.
Documentul include atât obiectivele în ceea ce priveşte managementul deşeurilor, investiţiile sau măsurile de care este nevoie pentru atingerea ţintelor asumate prin acest document, precum şi instituţiile responsabile pentru implementarea acestora. Acest plan este documentul de bază pentru Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, care include proiecte pentru care administraţia judeţeană are în plan să obţină o finanţare europeană nerambursabilă de aproximativ 100 milioane de euro.

Biodeşeurile trebuie colectate separat
Conform documentaţiei proiectului de hotărâre aflat pe ordinea de zi plenului Consiliului Judeţean Braşov, pentru îmbunătăţirea managementului deşeurilor în judeţul nostru, prin PJGD sunt propuse mai multe investiţii şi măsuri.
Una dintre măsuri este extinderea sistemului de colectare separată a deşeurilor reciclabile pe 3 fracţii (hârtie/carton, plastic/metal, sticlă), dar şi a modalităţii de preluare a deşeurilor „din poartă în poartă” (în zonele cu case). Tot în acest plan este stabilită şi asigurarea capacităţilor colectare separată şi de reciclare (prin digestie anaerobă) a biodeşeurilor din gospodării, dar şi extinderea sistemului de colectare separată a resturilor vegetale din parcuri şi grădini.
De asemenea, în plan se menţionează că este nevoie de asigurarea capacităţilor de transfer din zonele de colectare către instalaţiile de tratare a deşeurilor, dar realizarea capacităţilor de sortare şi prelucrare pentru mai multe fracţii.
Nu în ultimul rând, în PJGD este menţionat ca obiectiv şi asigurarea capacităţilor pentru colectarea sau valorificarea deşeurilor speciale şi a celor din construcţii şi demolări.

Până în 2023, fiecare locuitor al judeţului trebuie să aibă acces la serviciile de salubrizare
Conform Planului Judeţean de Gestionare a Deşeurilor, până în anul 2023, toată populaţia judeţului, atât cea din mediul urban, cât şi cea din mediul rural, trebuie să fie conectată la serviciul de salubrizare.
De asemenea, progresiv, trebuie crescut gradul de reutilizarea şi reciclare a deşeurilor. De altfel, până în 1 ianuarie 2035, la depozitele de deşeuri mai trebuie să ajungă 10% din cantitatea totală de gunoaie. De exemplu, până în 31 decembrie, trebuie implementat sistemul de colectare separată a biodeşeurilor. Totodată, de la începutul anului 2025 trebuie introdusă colectarea separată a deşeurilor textile.
Nu în ultimul rând, în PJGD se menţionează că în fiecare unitate administrativ-teritorială trebuie să existe cel puţin un centru de colectare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice.  

Primăriile şi ADI ISO Mediu trebuie să se ocupe de extinderea sistemului „din poartă în poartă”
Conform Planului Judeţean de Gestionare a Deşeurilor, autorităţile publice locale, dar şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ISO Mediu (structură asociativă din care fac parte primăriile din judeţul Braşov şi Consiliul Judeţean Braşov) sunt responsabile de conectarea 100% a populaţiei la serviciul de salubrizare. Aceleaşi instituţii trebuie să facă toate demersurile pentru implementarea principiului „plăteşte pentru cât arunci”, pentru colectarea separată a deşeurilor, dar şi pentru extinderea la nivel judeţean a sistemului de colectare pe fracţii a deşeurilor din poartă în poartă sau a sistemului de colectare separată a deşeurilor textile.
În ceea ce priveşte investiţiile, principalii responsabili pentru realizarea lor sunt Consiliul Judeţean Braşov, primăriile, ADI ISO Mediu şi, unde este cazul unii prestatori de servicii sau operatori economici.

Care sunt principalele investiţii
Principalele proiecte de investiţii menţionate în PJGD sunt cele două centre de management integrat al deşeurilor (unul în zona municipiului Braşov, iar altul în zona Făgăraş), o staţie de transfer la Rupea, dar şi centre de aport voluntar în Braşov, Făgăraş, Rupea, Săcele, Codlea, Râşnov, Zărneşti, Predeal şi Victoria.
În ceea ce priveşte centrele de management integrat, sunt amintite cele de pe teritoriile administrative ale comunelor Beclean şi Prejmer, însă, conform ultimelor informaţii ale vicepreşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Szenner Zoltan, acestea nu mai sunt de actualitate, în prezent fiind în derulare demersurile pentru identificarea amplasamente. Totuşi, reprezentantul administraţiei judeţene a menţionat că nu este nevoie de o reavizare a planului de către autorităţile de mediu, dacă noile amplasamente sunt stabilite cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

+2 -0

Comentarii

'Observator '

2021-08-26 17:40:10


'Planuri,proiecte,strategii…de sistemul de management integrat al deseurilor in judetul Brasov se vorbeste cel putin din anul 2007 ; in ciclul bugetar 2007-2013 al UE ar fi existat posibilitatea accesarii unei finantari de 150 milioane de Euro care a fost ratata;in actualul ciclu bugetar 2014-2020 mai pot fi depuse proiecte pana cel tarziu 31.12.2022 ; dupa cum reiese din materialul de mai sus ,nici macar nu se cunosc amplasamentele pentru cele doua centre de management integrat ; prima conditie care se cere pentru a se aproba un proiect european este ca terenul sa fie intabulat pe numele solicitantului de finantare,adica pe numele Consiliului Judetean Brasov ; este insa putin probabil ca in termen de 16 luni sa se gaseasca aceste terenuri si sa fie trecute in proprietatea Consiliului Judetean Brasov ; astfel exista toate sansele ca si finantarea de 100 milioane de Euro sa fie pierduta;'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie