Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8170 - 25 apr 08:09

Pe străzile Brașovului circulă zilele acestea un autobuz de 700.000 euro, alimentat cu hidrogen. Primăria Brașov are în plan să cumpere astfel de mijloace de transport

Autor: Radu COLȚEA

Publicat la 28 octombrie 2021

Pe străzile Brașovului circulă zilele acestea un autobuz de 700.000 euro, alimentat cu hidrogen. Primăria Brașov are în plan să cumpere astfel de mijloace de transport

Dacă în urmă cu mai mulți ani, pe străzile Brașovului erau testate autobuze electrice, acum a venit rândul vehiculelor pe hidrogen să fie probate. Astfel, marți, la Brașov a ajuns un autobuz produs în Cehia, de compania Solaris (companie care a livrat Brașovului 26 de troleibuze și mai are în derulare cu municipalitatea brașoveană un contract pentru livrarea a 25 de astfel de mijloace de transport). Acesta va fi testat de RATBV pe străzile orașului până vineri. De asemenea, vehiculul va fi prezentat și profesorilor și studenților de la Universitatea Transilvania, astfel încât aceștia să se familiarizeze cu vehiculele alimentate cu hidrogen.Probele de la Brașov fac parte dintr-o campanie mai amplă de prezentare a autobuzului în România, ce include 12 orașe, printre care București, Cluj-Napoca, Iași sau Constanța.

Acest tip de autobuz este unul ecologic și folosește hidrogenul pentru a produce energia electrică necesară funcționării celor două motoare (câte unul pentru fiecare roată din spate). De asemenea, căldura rezultată în urma producerii energiei electrice este folosită iarna pentru încălzirea vehiculului.

Diferența dintre autobuzul electric și cel pe hidrogen rezultă din modul de alimentare a celor două tipuri de vehicule. În cazul autobuzului electric, alimentarea motorului se face prin intermediul unor baterii, care se încarcă în stațiile de încărcare montate în garajele operatorului de transport și prin intermediul pantografelor, montate la capetele de linii. Durata pentru încărcarea completă a unui autobuz electric este de 7-8 ore.

În cazul autobuzului cu hidrogen, motorul electric este încărcat prin intermediul unui acumulator, mult mai mic decât cel de la autobuzele electrice, alimentat permanent prin intermediul unei pile de hidrogen, care produce curent printr-un proces chimic ce are la bază hidrogenul comprimat, în butelii, și oxigenul din atmosferă, pe care îl transformă în curent și apă. Combustibilul (hidrogenul) este stocat în niște rezervoare, la o presiune de 350 de bari.

Care sunt punctele tari ale autobuzului cu hidrogen

Reprezentanții producătorului au precizat că autobuzele alimentate cu hidrogen au mai multe  avantaje față de cele electrice, pe baterii. „Autobuzul nostru cu hidrogen, este realizat folosind tehnologii de ultimă oră. Este un vehicul sută la sută ecologic, verde. Propulsia este electrică. Are ca avantaje, față de autobuzele cu acumulatori, faptul că nu necesită o infrastructură - acea capacitate mare de energie care este necesară pentru mai multe vehicule, megawați etc, încărcarea se face foarte rapid, în 5-10 minute, pe parcursul iernii nu le scade autonomia, care este de minim 350 de kilometri, și circulă sută la sută ecologic, hidrogenul putându-se obține din surse regenerabile. Autobuzul cu hidrogen este un vehicul electric, cu diferența că în loc să își ia energia din acumulatori, aceasta vine de la pila de combustie care funcționează cu hidrogen. Ca și configurare, ca număr de locuri, în funcție de solicitări pot să aibă mai puține locuri pe scaune, implicit mai multe în picioare, sau invers. Poate să ajungă la 105 locuri în total, dintre care între 20 și ceva de locuri până la 30 și ceva pe scaune, diferența fiind în picioare. Acesta este un autobuz «demo». În acest moment, suntem primii care am adus în România un astfel de autobuz cu hidrogen, pe care îl testăm în țară”, a declarat Ovidiu Borcea, reprezentantul companiei Solaris în România.

Mai scump decât un autobuz electric

Conform reprezentantului Companiei Solaris, un autobuz alimentat cu hidrogen costă aproximativ 700.000 de euro, iar pila de combustie poate produce energia necesară parcurgerii a aproximativ 500.000 de kilometri.

Dacă un autobuz alimentat cu hidrogen costă 700.000 de euro, unul electric, pe baterii costă cu aproximativ 100.000 de euro mai puțin. „Operarea în sine a unui autobuz pe hidrogen nu diferă foarte mult ca și costuri față de o mașină Diesel. Diferența este că autobuzul pe hidrogen este ecologic. Astăzi, avem, în circulație sau contractate, 133 de vehicule electrice în Brașov și ne orientăm să scădem cât mai mult, alături de Primăria Brașov, amprenta de carbon din municipiu, încercând să ajungem să operăm o flotă confortabilă de 180 de vehicule în viitor. Obiectivul Municipalității pentru transportul în comun este ca acesta să fie confortabil, rapid și predictibil, și depunem toate eforturile, alături de Primărie, să atingem această țintă”, a declarat directorul RATBV, Marian Geman.

Studiu de oportunitate pentru a vedea care autobuz e mai bun pentru Brașov

Autobuzele alimentate cu hidrogen sunt în atenția municipalității brașovene, care ia în calcul să acceseze bani europeni pentru a achiziționa astfel de vehicule. De altfel, în această perioadă, Asociația Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov, Primăria Brașov și RATBV, lucrează la un studiu de oportunitate privind achiziția de mijloace de transport public ecologic. Acest studiu analizează două scenarii alternative, respectiv utilizarea autobuzelor electrice cu acumulatori versus utilizarea autobuzelor electrice dotate cu pile de hidrogen. Studiul analizează cele două opțiuni tehnologice, împreună cu aspecte ce descriu operaționalitatea și sustenabilitatea celor două scenarii. Aducerea la Brașov a acestui autobuz permite clarificarea unor aspecte ce țin de latura operațională a acestui tip de vehicul, respectiv infrastructura adiacentă de alimentare cu hidrogen, operațiuni de mentenanță, elemente specifice ce țin de funcționarea autobuzului etc. Pe baza datelor colectate, studiul de oportunitate va putea fi pus la dispoziția publicului, pentru consultare, în luna noiembrie.

Pe de altă parte, viceprimarul Brașovului Flavia Boghiu a declarat că „liniile de finanțare pe fonduri europene, atât prin PNRR, cât și prin Programele Operaționale Regionale, par să aibă în plan, în perspectivă, finanțări pentru astfel de autobuze pe hidrogen, ceea ce va face din Brașov cu adevărat Capitala Verde a României, mai ales că este mijlocul de transport cel mai ecologic. Urmează definitivarea studiului de oportunitate, apoi identificarea liniilor de finanțare pentru achiziția acestui tip de autobuze, pe hidrogen”.

 

+5 -4

Comentarii

'Bonda Andrei'

2021-10-30 20:13:58


'Fericirea'

'Mama lui Barbu Gh.'

2021-10-29 12:51:04


'Gigel, aici erai??? Treci acasa ca iar vorbesti prostii si ne faci de ras si aici!'

'stercalau'

2021-10-28 07:03:24


'reporter.toti vorbitorii spun povesti de adormit copii.care este rentabilitatea ?nimeni nu spune cit costa instalatia de producere a hidrogenului-un gaz foarte inflamabil.cit costa un km de parcurs,care estedurata de functionare etc.si acu ca vine iarna cum stam cu incalzirea si apa calda in spitale,scoli ,gradinite si pentru populatie in brasov?'

'john'

2021-10-28 06:21:50


'pe vremea lui Ceauşescu erau autobuze cu gaz, şi se faceau glume cu ele că transportau rachete, aşa şi acestea au deasupra nişte butelii cu hidrogen adevărate bombe, numai ecologice nu sunt, dar ce să ne mai mirăm de aşa conducători ai UE '

'Barbu Gh.'

2021-10-27 21:54:16


'Ceva la un „bulion” n-au găsit? Și să măcar vreo 50. Dacă nu o sută...'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie