Curs BNR

1 EUR = 4.9771 RON

1 USD = 4.6576 RON

1 GBP = 5.9174 RON

1 XAU = 347.5083 RON

1 AED = 1.2680 RON

1 AUD = 3.0788 RON

1 BGN = 2.5447 RON

1 BRL = 0.8685 RON

1 CAD = 3.3854 RON

1 CHF = 5.2114 RON

1 CNY = 0.6419 RON

1 CZK = 0.2011 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0976 RON

1 HUF = 1.2500 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9651 RON

1 KRW = 0.3364 RON

1 MDL = 0.2589 RON

1 MXN = 0.2503 RON

1 NOK = 0.4360 RON

1 NZD = 2.8549 RON

1 PLN = 1.1388 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0522 RON

1 SEK = 0.4422 RON

1 TRY = 0.1434 RON

1 UAH = 0.1145 RON

1 XDR = 6.1360 RON

1 ZAR = 0.2532 RON

Editia 8202 - 17 iun 04:51

O ţeapă de la Braşov: tuning de cai falsificat

Autor:

Publicat la 10 noiembrie 2023

„Mein Bruder, sunt aduse de la Vidin de tovarăşul meu, Ion din Tărlungeni! Ia uite cum sclipeşte, marfă de Damasc!”

O ţeapă de la Braşov: tuning de cai falsificat

Publicaţia Prin Transilvania aduce în prim plan un nou tip de ţeapă, „hrănită” din snobismul oamenilor, şi anume tuning-ul de cai falsificat.
În ziua de azi, tuning-ul suprem este o Dacia 1300 cu însemn de BMW sau Mercedes. Gestul cocalarului de a-şi împodobi cazanul pe roţi cu o stemă smulsă cu cheia de pe o maşină mult mai scumpă are semnificaţii profunde, provenite din negura vremurilor medievale. Orice nobil avea o stemă moştenită de la străbunii iluştri, iar pe lângă aceasta mai lipea şi aşa numitele „steme de pretenţie”: însemne heraldice ale unor teritorii care nu îi aparţineau, dar pe care nobilul dorea să pună mâna. Aşa şi cocalarul de azi, nu are BMW la mâna a doua din Bulgaria, însă lipind stema de BMW pe Dacia 1300 îşi zbiară către toată lumea dorinţa lui supremă: aceea de a fi proprietarul unui bolid teuton, fie el şi cu toba desprinsă.
Doar că tuning-ul mijloacelor de locomoţie nu este o invenţie a zilelor noastre. În Transilvania evului mediu, bolizii cei mai apreciaţi erau caii arăbeşti, de preferinţă împodobiţi cu valtrapuri, hamuri şi şei turceşti. Sclipiciul oriental îi atrăgea mai ales pe cavaleriştii unguri din Transilvania care ar fi făcut orice să fie cât mai înzorzonaţi, însă, vorba italianului Pietro Busto, în coburii lor mai degrabă găseai nişte sticle de vin decât praf de puşcă uscat. Doar că un harnaşament turcesc vero, care să te orbească cu sclipirea lui, era scump al naibii şi nu şi-l permitea orice primipil secui sau mic nobil maghiar, asta era marfă pentru voievozi şi baroni.
Sesizând că pe piaţă există o cerere de tuning turcesc, pe la 1500, curelarii braşoveni s-au grăbit cu oferta. Vecinătatea cu Ţara Românească şi relaţiile strânse cu românii i-au învăţat pe braşoveni la prostii. Astfel, curelarii de sub Tâmpa au invadat Transilvania cu harnaşamente făcute de ei, care le imitau pe cele turceşti: cu catarame din aur de trompetă, cioburi de sticlă colorată şi cât mai multe cusături înflorate. Bineînţeles, Hans de la Braşov nu se lăuda că el le-a făcut, certificatul de autenticitate era unul oral: „Mein Bruder, sunt aduse de la Vidin de tovarăşul meu, Ion din Tărlungeni! Ia uite cum sclipeşte, marfă de Damasc!”.
Băgaţi în foame în timp record, curelarii sibieni au crezut că au găsit leacul la înşelătoria braşovenilor: au obţinut în 1515 un edict prin care era interzisă vânzarea de hamuri turceşti dacă acestea nu aveau cataramele din aur curat. Însă, aşa cum pentru cocalarul de azi Dacia 1300 cu stemă de BMW este chiar BMW, nici pentru cocalarii de la 1500 nu conta prea mult înşelătoria.
Până la urmă asta, a fost dintotdeauna esenţa tuning-ului adevărat: trebuie doar să sclipească tare.

+2 -4

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie