Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6625 RON

1 GBP = 5.8158 RON

1 XAU = 356.8680 RON

1 AED = 1.2695 RON

1 AUD = 3.0043 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.8909 RON

1 CAD = 3.3895 RON

1 CHF = 5.1291 RON

1 CNY = 0.6441 RON

1 CZK = 0.1968 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0960 RON

1 HUF = 1.2637 RON

1 INR = 0.0558 RON

1 JPY = 3.0201 RON

1 KRW = 0.3392 RON

1 MDL = 0.2616 RON

1 MXN = 0.2750 RON

1 NOK = 0.4235 RON

1 NZD = 2.7635 RON

1 PLN = 1.1489 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1436 RON

1 UAH = 0.1177 RON

1 XDR = 6.1402 RON

1 ZAR = 0.2449 RON

Editia 8166 - 19 apr 02:59

O groapă = un limitator. Adevărat sau fals?

Autor: Iulian CUIBAR

Publicat la 15 martie 2016

Ce spun patronii de service-uri, ce spun profesorii universitari de la „Transilvania”

O groapă = un limitator.  Adevărat sau fals?

Dublarea numărului de limitatoare de viteză pe străzile Braşovului nu este deloc pe placul tuturor braşovenilor, o mulţime de voci, mai ales dintre cele ale şoferilor, considerând că limitatoarele de viteză nu vor duce decât la distrugerea autoturismelor.
„Maşinile vor avea de suferit, impactul limitatoarelor asupra lor este acelaşi cu cel al gropilor” sau „Oraşul va fi ocolit de către turişti!!! Nimeni nu vine aici să-şi strice maşina... Plantarea acestor poliţai morţi este echivalentă cu găurile din asfalt!!! De ce să plătesc taxe şi impozite pentru ca voi să-mi distrugeţi maşina???”, spun cele mai vehemente opinii contra înmulţirii numărului de limitatoare.
Măcar parţial, teoria este susţinută de către specialiştii în domeniu, care spun că pentru un autoturism mai multe limitatoare de viteză în oraş înseamnă uzură mai mare pentru tot ceea ce ţine de „bucşăraie”. „Amortizoarele, suspensiile şi toată «bucşăraia» au mult mai mult de suferit. Aceste limitatoare au acelaşi efect ca gropile asupra unei maşini. În mod normal, unui autoturism trebuie să îi schimb toate aceste piese cam la un an şi jumătate. Dacă se dublează numărul limitatoarelor de viteză durata de viaţă a unui set de genul acesta poate ajunge să scadă sub un an sau chiar undeva la jumătate de an”, ne spune Adrian Bunduc, proprietarul unui service auto din Braşov. Acesta exemplifică şi costurile care apar odată cu un schimb de „bucşăraie”, undeva la 700 de lei în cazul unei Dacii Logan sau chiar 1.500 de lei în cazul unui autoturism Volkswagen. Sunt însă şi mecanici care consideră că limitatoarele nu sunt cel mai mare rău posibil pentru un autovehicul, atât timp cât şoferii respectă felul în care le trec. „Nu este vorba de o uzură foarte mare, dacă sunt traversate corespunzător. Şocul este amortizat de suspensia maşinii, denivelările fiind progresive şi neavând o treaptă de urcare”, spune şi Csaba Boga, reprezentantul unui alt service.

„O problemă complexă din punct de vedere tehnic”
„Această problemă a limitatoarelor de viteză în zonele unde trebuie redusă viteza autoturismelor, în special la trecerile de pietoni, este una destul de complexă din punct de vedere tehnic. Faptul că ele sunt mai dese influenţează durata de viaţă a unei maşini din mai multe puncte de vedere. Cel mai la vedere dintre acestea este uzura suspensiilor. Afectat este şi sistemul de frânare, fiabilitatea, economicitatea lui, din cauză că şoferul trebuie să frâneze mai des. Totodată, ceva probleme pot apărea chiar şi la sistemul de direcţie”, ne-a spus prof. univ. dr. ing. Nicolae Ispas (foto), şeful departamentului Autovehicule şi Transporturi, din cadrul Facultăţii de Inginerie Mecanică, Universitatea „Transilvania”. Acesta mai pune în vedere un aspect mai puţin discutat, mai exact faptul că pe timpul iernii limitatoarele de viteză pot fi periculoase nu doar din punct de vedere al uzurii maşinilor. „Pot fi acoperite de gheaţă, pot crea multe probleme, dar pot fi şi ele deteriorate atunci când se intervine cu utilaje pentru deszăpezire. În mod normal iarna ar trebui demontate. Pe de altă parte, aceste lucrări de montare-demontare ar însemna uzură mai mare a asfaltului, deci, cum spuneam discuţia e lungă. Ideal ar fi ca şoferii să fie educaţi să frâneze în apropierea trecerilor de pietoni şi să aibă o conduită corespunzătoare fără să îi forţezi cu şanţuri sau denivelări, să o facă pentru că aşa le spune conştiinţa”, a mai spus cadrul didactic de la Universitatea „Transilvania”.

+5 -2

Comentarii

Inginerul Castor

2016-03-15 11:55:47


Pentru toti cei care se iau de pietoni le aduc in atentie faptul ca nu i-a c... ma-sa la volan.Mai intai au fost pietoni si chiar si acum,cand chipurile s-au vazut la volanul unui cazan pe roti,sunt de multe ori tot pietoni.Ca sofer ai o serie de indatoriri si responsabilitati, fiindca permisul de conducere nu este al tau,ci al statului,chiar daca l-ai luat pe facebook.Ti-ai luat cazan pe roti,nu sosea,oras,vietile altora.Soferia nu este feisbuceala. Majoritatii soferilor ii recomand sa vina jos de pe facebook si sa-si aduca aminte ca pana mai ieri nu avea nici ceapa,darmite cazan pe roti.

Popescu

2016-03-15 09:25:03


Educarea si sanctionarea pietonilor si a soferilor este cheia. Orice altceva este degeaba. Soferii sunt supusi examenelor, taxelor. Cine ii educa pe pietoni? Cine supravegheaza disciplina pietonilor? Avem mari probleme in Brasov la capitolul asta. Pietonii adormiti in dreptul trecerilor de pietoni sa fie amendati. Te asezi pe trecerea de pietoni doar daca vrei sa traversezi, nu pentru a testa rabdarea soferilor.

Silviu

2016-03-15 08:52:03


Subscriu la spusele lui MihT si adaug: de ce incearca Primaria sa se dea peste cap cu toate carpelile astea, ca sa rezolve o problema care este de fapt in ograda Politiei? Zilnic, dar zilnic, in cei numai 4-5 km cat fac casa -> gradinita -> serviciu si invers, vad intre 5 si 10 incalcari importante ale regulilor de circulatie (nu ma refer la stationari, ma refer la intoarceri pe linie dubla continua, neacordare de prioritate, trecere pe culoarea rosie a semaforului, etc) Zilnic intre 5 si 10 vad, dar nici unul in ani de zile sa fie oprit de vreun echipaj al politiei. Sunt doar eu care mormai frustrat: "ia uite-l bah si p-ala ce face ..."

MihT

2016-03-15 07:57:40


Instalarea in mod excesiv a limitatoarelor de viteza, generata de numeroasele accidente, reprezinta o masura ce denota incapacitatea autoritatilor de a rezolva problema in care s-au bagat singuri prin transformarea strazilor din Brasov, din zone circulate de pietoni, din zone centrale (!) intr-un fel de autostrazi, cu 3-6 benzi pe sens, partial (pe Calea Bucuresti) chiar cu separatoare de beton pe axul drumului (ca pe autostrazi !), cu limita de viteza 60-70 km/ora (dar fara radare in oras -se merge lejer cu 80, chiar 90 km/ora), desfiintarea semafoarelor si transformarea intersectiilor in sensuri giratorii. Aici vorbim de un concept urban de "fluidizare a circulatiei" nemaintalnit in Europa, o bataie de joc la adresa pietonilor si un pericol la adresa lor, dar si a soferilor. Culmea irationalitatii o vedem acum, cand avem intersectii cu giratoriu + semafor + denivelare. Cat despre uzura pieselor din masini pe cine din administratie intereseaza ? Pe ei nu-i intereseaza ca mor oamenii in salvarile care trebuie sa sara peste limitatoare.

cristian

2016-03-15 05:57:26


Instalarea de semafoare si educarea soferilor si a pietonilor aduce mai mult decit,, plantarea politailor morti"fiecare trebuie sa se asigure la trecerae de pietoni.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie