Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 15:38

O alee a aviatorilor în primul oraş care a fabricat avioane în România

Autor: Ana ŢÎRCĂ

Publicat la 22 iulie 2020

O alee a aviatorilor în primul oraş care a fabricat avioane în România

În oraşul care a construit pentru prima dată avioane în România, aviatorii au, în sfârşit, o alee a lor. Pe aleea care face legătura dintre un mall şi fosta Poartă 1 a Uzinei Tractorul a fost amplasată o machetă a avionului românesc IAR 824, construit la începutul anilor ‘70. Inaugurarea aleii a avut loc la numai o zi după Ziua Aviaţiei din România, în anul în care Aeroclubul României împlineşte 100 de ani.
„Faptul că se numeşte Aleea Aviatorilor este urmarea unei discuţii de acum doi ani de zile, împreună cu Aeroclubul României şi cei de la Coresi, iar propunerea chiar a venit, într-un fel, şi din partea Academiei deoarece trebuia să marcheze, într-un fel sau altul, momentul important a ceea ce înseamnă începutul aleii, întrucât exact în interiorul mall-ului este un IAR 83 şi de acolo să înceapă istoria, iar Aleea Aviatorilor să se oprească lângă hangarul din capătul opus, care are cea mai mare deschidere din Europa”, a explicat comandor Gabriel Răducanu, comandantul Academiei de Aviaţie Henri Coandă Braşov.



Plachetă oferită de preşedintele CJ Braşov
Realizarea acestei alei, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, este o iniţiativă lăudabilă „care reînvie o pagină remarcabilă din istoria aviaţiei româneşti”. Acesta a mai spus că această zonă „a fost amenajată exact în zona unde a funcţionat timp de 21 de ani, în perioada interbelică, fabrica de avioane IAR, reprezintă un omagiu şi o recunoaştere a contribuţiei pe care oraşul nostru, prin specialiştii lui, a avut-o la dezvoltarea industriei aeronautice pe plan naţional şi internaţional”.
Nu în ultimul rând, având în vedere că Aeroclubul Românul Român aniversează anul acesta un secol de la înfiinţare, Adrian Veştea i-a înmânat lui George Rotaru, director la Aeroclubul Român, o plachetă aniversară.
„Braşovul a făcut istorie în aviaţie, iar în anul 1927, premierul de atunci al României, Ionel Brătianu, a venit aici pentru a inaugura linia de producţie. Până la finalul celui de-Al Doilea Război Mondial, pe această platformă, dintre cele 21 de aeronave fabricate la Braşov, 15 erau proiectate de această uzină. Un gest de respect pentru istoriei l-a făcut şi Consiliul Judeţean Braşov atunci când a ales proiectul Aeroportului Braşov, având în vedere că terminalul include elemente arhitecturale specifice zonei Braşovului”, a mai spus Adrian Veştea.

Avionul, expus în Piaţeta Iosif Şilimon
Pe locul în care a fost inaugurată marţi Aleea Aviatorilor lua fiinţă, în urmă cu 93 de ani, Fabrica de Avioane de la Braşov. Chiar dacă avionul amplasat pe alee a fost fabricat la ICA Ghimbav, în perioada comunistă, acesta aminteşte de istoria aviaţiei braşovene. „Ţinând cont de evoluţia societăţii în ansamblul ei, trebuie să îmbinăm toate aceste aspecte, care să facă referire şi la ceea ce a fost, dar şi la ceea ce se întâmpla astăzi şi, totodată, să creăm legăturile care să facă să nu uităm ceea ce a fost bun odată”, a explicat primarul George Scripcaru.
Muzeul de Istorie Braşov nu putea scăpa ocazia organizării unei expoziţii în Piaţeta Iosif Şilimon (de lângă Aleea Aviatorilor) care să amintească braşovenilor de toate perioadele prin care a trecut zona în care au fost inaugurate aleea şi piaţeta. „Este prezentată în această expoziţie istoria locului, de fapt, istoria care ne-a dat aripi să stăm astăzi într-un loc atât de frumos. Avem povestea de la inaugurarea Fabricii de avioane din 1927, continuând cu primele avioane producţie 100% românească, realizate la Braşov în anii ‘30, inclusiv celebrul IAR 80. Apoi trecem aceasta istorie în imagini prin platforma industrială Tractorul”, a descris expoziţia istoricul Nicolae Pepene, directorul Muzeului Judeţean de Istorie Braşov.
Chiar dacă Braşovul a construit avioane încă din perioada interbelică şi aici se fabrică elicoptere de zeci de ani, oraşul nu are aeroport. Abia acum începe să prindă contur Aeroportul Internaţional de la Ghimbav, investiţie care va pune Braşovul pe harta destinaţiilor curselor aviatice.




 

+9 -1

Comentarii

'Hans'

2020-07-22 10:54:36


'Dacă nu se mai produc avioane, măcar să punem nume de străzi pentru pomenirea lor.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie