Melcul SMART, prietenul celor mici
Autor: Iulian CUIBAR
Publicat la 02 octombrie 2015
O tânără psiholog din Braşov inaugurează un program inedit de dezvoltare personală pentru copii
Povestea coloratului melc SMART a început acum mai bine de un an, în iunie 2014, pornind de la experienţa unui psiholog clinician, care observa cât de greu le este celor mici să îşi identifice emoţiile, să le exprime şi să creeze o concordanţă cu ceea ce gândesc. „Am pornit această aventură, în dezvoltarea emoţională şi cognitivă a celor mici, însoţită de mascota clubului, melcul SMART (Socializare, Motivaţie, Aptitudini, Raţiune, Trăire), unde punem caramidă cu caramidă în activitaţi de grup vesele, creative, stimulative şi pline de emotie pentru a construi o personalitate frumoasă, armonioasă şi plină de încredere a celor mici”, povesteşte Cătălina Mihaela Şerban (foto). Aceasta urmăreşte să dezvolte aceste concepte prin activitaţile de grup, o mini-lume, unde copilul este încurajat să experimenteze modalităţi de relaţionare, învaţă strategii de auto-motivare, este stimulat să găsească soluţii creative la situaţii şi mai ales este încurajat să îşi exprime autentic emoţiile. „Urmărim ca la finalul atelierelor copilul să aibă mai multă încredere în el, să îşi exprime cu uşurinţă ceea ce simte, să-şi imbunătăţească performanţele şcolare sau să aibă o relaţie mai bună cu fratele/sora sau alţi membrii ai familiei”, mai spune Cătălina Mihaela Șerban.
Ce se întâmplă diferit în programul pe care tânăra îl lansează chiar astăzi faţă de clasicul mers la psiholog? „Deşi este un grup pentru copii, părinţii sunt implicaţi în egală măsură în activiate. Copiii nu vin pentru că au o problemă sau pentru că nu ar fi normali, vin pentru a învăţa să se cunoască, să capete încredere în ei înşişi, să-şi descopere emoţiile şi să le înţeleagă pentru a se putea face înţeleşi”. Înainte de a porni în călătoria celor 10 ateliere cu o durată de o oră şi jumătate, o dată pe săptămână, se realizează o primă întâlnire între părinte, copil şi psiholog, unde se face o evaluare psihologică complexă a copilului. Scopul este acela de a vedea care sunt nevoile şi aşteptările părintelui, dar şi care sunt aspectele care pot fi dezvoltate la copil în cadrul Clubului. La finalul celor zece întîlniri cu cei mici, are loc o ultimă întâlnire cu părinţii în care se evaluează progresul atins, ce aspecte necesită mai multă atenţie pe viitor şi ce trebuie făcut mai departe pentru a continua dezvoltarea personală a copilului. În continuare, copiii vor fi stimulaţi prin tehnici expresiv-creative, tehnici si jocuri de exprimare senzorial-emoţională, jocuri şi tehnici de autoexplorare şi autoanaliză, poveşti terapeutice, tehnici de relaxare, terapie prin joc şi jocuri de rol.
Pionierat în „dezvoltare personală” pentru copii
Conceptul de „dezvoltare personală” a început să ia amploare de câţiva ani şi la noi în ţară, dar nu la fel de mult ca în Austria, spre exemplu, unde educaţia nonformală şi dezvoltarea proprie sunt la fel de importante ca şcoala sau grădiniţa. „Se fac şi la noi divese cursuri de dezvoltare personală, dar cele mai multe sunt pentru adulţi. Probabil că se gândeşte că este prematur să faci asta şi cu cei mici. Dar este important ca şi ei să îşi cunoască propriile emoţii, să le accepte, să le comunice corect, pentru a deveni apoi un adult echilibrat. Mai mult, este important ca activităţile să fie gândite în funcţie de particularităţile fiecărui copil şi de particularităţile grupului”, încheie tânăra.
Comentarii
nu este nici un comentariu
Adaugă un comentariu