Curs BNR

1 EUR = 4.9758 RON

1 USD = 4.6712 RON

1 GBP = 5.7677 RON

1 XAU = 354.4765 RON

1 AED = 1.2719 RON

1 AUD = 3.0068 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.4040 RON

1 CHF = 5.1247 RON

1 CNY = 0.6449 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2603 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0182 RON

1 KRW = 0.3387 RON

1 MDL = 0.2597 RON

1 MXN = 0.2740 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7592 RON

1 PLN = 1.1519 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1433 RON

1 UAH = 0.1174 RON

1 XDR = 6.1419 RON

1 ZAR = 0.2447 RON

Editia 8169 - 24 apr 09:50

Master Planul care pune cruce aeroportului de la Ghimbav şi multimodalului de la Feldioara

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 02 martie 2015

Pe lista de priorităţi ale Guvernului, Braşovul este la „şi alţii” din punct de vedere rutier, aeronautic şi feroviar

Master Planul care pune cruce aeroportului de la Ghimbav şi multimodalului de la Feldioara
Master Planul General de Transport al României pentru perioada 2014-2020 dovedeşte intenţia autorităţilor guvernamentale de a izola Braşovul. În forma finală a documentului, Braşovul nu figurează nici cu aeroport, nici cu terminal intermodal, acestea nefiind considerate priorităţi. Avem, ce-i drept, trei autostrăzi (printre care una care se face de ani de zile pe hârtie – Braşov – Comarnic), un drum expres şi un drum TransRegio, cam puţin pentru un judeţ care a avut şi ceva miniştri care s-au lăudat că fac lobby să aterizeze măcar nişte avioane tip dronă la Ghimbav. 
 
Aeroportul, de la 237.500 de călători la zero
În forma finală a masterplanului care trebuie să stea la baza dezvoltării transporturilor româneşti până în anul 2020, Aeroportul Braşov nu figurează, cum era de aşteptat, pe lista obiectivelor fantomă. Adică le vezi că sunt, măcar parţial (cum e pista), dar ele de fapt nu există. În forma iniţială, aeroportul care sta să se construiască la Braşov era oarecum prioritar, având prevăzut un număr de 237.500 de călători în 2020. 
Gradul cel mai mare de prioritate îl are însă Aeroportul Tulcea, care în forma iniţială avea un număr de călători prevăzuţi pentru 2012 de zero, dar în forma finală, s-au găsit totuşi 1.221 de oameni care s-au plimbat în 2014 cu avionul până la Tulcea. Probabil toţi cei care au realizat masterplanul, cu neveste, amante şi cele necesare pe lângă casă. Pentru acest obiectiv sunt pregătite 6,1 milioane de euro. 
Al doilea aeroport ca importanţă pentru Guvern este cel din Craiova, capitala Olteniei, patria premierului Victor Ponta. În 2012, acest aeroport avea 31.000 de călători, iar în 2014 numărul acestora a urcat la 139.000. Suma necesară modernizării – 69,650 milioane de euro. şi Aeroportul Baia Mare este în topul priorităţilor, după ce anul trecut a avut 21.000 de călători, considerându-se că ar mai fi nevoie de vreo 6,7 milioane de euro pentru modernizarea lui. 
Aleşii Braşovului, deputaţi, foşti ministri, s-au lăudat că vor face lobby pentru prinderea aeroportului braşovean pe lista de priorotăţi. Documentul arată rezultatul lobby-ului.
 
Terminal multimodal? Poate după 2020
Ştiaţi că la Braşov există un terminal multimodal? Există şi este în cartierul Triaj, iar dacă există nu mai e necesar să se construiască unul nou din banii alocaţi acestui masterplan. Aşa că locaţiile prioritare pentru amplasarea unui terminal multimodal sunt Bucureşti, Bacău, Suceava, Timişoara, Craiova, Cluj-Napoca, Turda etc. La Bacău, Suceava, Turda există deja multimodale, dar aceste oraşe sunt mai pe placul Guvernului, aşa că primesc bani pentru modernizare. 
Braşovul voia să construiască un intermodal la Feldioara cu 20 de milioane de euro, din fonduri europene. 
 
… dar avem trei autostrăzi…
În forma finală a masterplanului Braşovul are prevăzute trei autostrăzi care să îl lege de Comarnic, Bacău şi Sibiu. Dar oricum acestea sunt de o importanţă mai redusă decât autostrada Bacău – Paşcani, prima în ordinea priorităţilor. Aceasta ar urma să aibă 81 de kilometri şi să coste 485 de milioane de euro. Pe locul doi în ordinea importanţei se situează autostrada Piteşti – Sibiu, care se va întinde pe 116 kilometri şi va costa 1,673 miliarde de euro. Comarnic – Braşov este abia pe locul trei în viziunea realizatorilor masterplanului, cu 58 de kilometri şi o valoare estimată de 997,5 milioane de euro, aici fiind incluse şi variantele de ocolire pentru Comarnic, Sinaia, Buşteni, Azuga şi Râşnov).
Veşti bune şi pentru braşovenii care au neamuri în Moldova, adică aproximativ 75%. Prioritară pe poziţia a cincea este autostrada Braşov – Bacău, care se va întinde pe 160 de kilometri, cu o valoare estimată de 1,845 miliarde de euro. Practic, în puţin peste o oră eşti la Bacău, după care îţi poţi continua drumul la Paşcani, pentru că legătura dintre Bacău şi Paşcani este de o importanţă epocală şi ar trebui să existe deja în momentul în care migraţi spre Moldova spre autostradă. 
Pentru că sunt mai puţini braşoveni care să prefere să plece spre Sibiu (sau invers), autostrada Braşov – Sibiu, cu o lungime de 120 de kilometri, este a şasea pe lista priorităţilor guvernamentale. Va include şi variantele ocolitoare Braşov, Făgăraş şi Sibiu şi va costa 816,4 milioane de euro. 
 
… şi un drum expres
Guvernul vrea să construiască 18 drumuri expres până în 2020. Cel mai puţin prioritar dintre acestea este Piteşti – Braşov (cu variante oclitoare pentru Mioveni, Câmpulung, Rucăr şi Bran). Distanţa este de 124 de kilometri, iar costurile se ridică la 1,224 miliarde de euro, adică aproape 100 de milioane de euro pe kilometru. În viziunea guvernanţilor, mai important este un drum Paşcani – Suceava. Nu de alta, dar să nu se plictisească băcăuanul care se duce în Paşcani pe cea mai importantă autostradă din România şi să plece spre Suceava pe drumul expres. 
 
Drum Trans Regio până la Târgu Mureş 
Cei 161 de kilometri dintre Braşov şi Târgu Mureş, via Sighişoara, vor putea fi parcurşi pe un drum Trans Regio, cu două benzi pe sens şi cu o bandă de urgenţă opţională. Investiţia se va ridica la 102 milioane de euro. Ce e important este că acest drum are gradul cel mai mare de importanţă din rândul şoselelor Trans Regio, adică ar trebui să fie realizat imediat ce se aprobă banii. 
 
Tren rapid de la Braşov la Bucureşti
Braşovenii care vor să meargă la Bucureşti vor putea ajunge, în 2020, în mai puţin de o oră şi jumătate, deoarece în master planul MT această bucată de cale ferată este a cincea prioritate. Este absolut normal ca prima prioritate să fie Bucureşti – Giurgiu, urmată de Bucureşti – Constanţa şi de Timişoara – Arad. 
Ca şi prioritate la reabilitare, sectoarele de cale ferată Braşov – Predeal şi Braşov – Sighişoara sunt pe locurile 3 şi, respectiv, 4. Pentru aceste două sectoare ar trebuio să se investească 418 milioane de euro şi, respectiv, 716 milioane de euro. 
 
 
+5 -1

Comentarii

Ron Weissberger

2015-03-17 01:05:57


Brasovul putea sa aiba un aeroport daca industriasii locali aveau incredere in acest proiect. In intervalul de timp cand proiectul era aproape de realizare, nu s-a prezentat un singur investitor local. In plus singurul politician care sprijinea proiectul a fost Cancescu. Deputatii sau primarul n-au intervenit si n-au sustinut proiectul. Nici unul dintre ei n-au intervenit cu guvernul din Bucuresti pentru o garantie guvernamentala de imprumut. Toti au ratat o sansa unica. Proiectul a prevazut 150 de locuri de munca cu salarii medii de 15,000 lei. Miopii din Bucuresti n-au apreciat impactul pe economia nationala, nu doar cea regionala.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie