Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 14:09

Mascarada privatizării

Autor: Octavian ANDRONIC

Publicat la 16 octombrie 2012

Asaltul asupra “mormanului de fier vechi” – cum a fost definită industria românească – a început odată cu constituirea FPS-ului printr-o metodologie cel puțin discutabilă

Asaltul asupra “mormanului de fier vechi” – cum a fost definită industria românească – a început odată cu constituirea FPS-ului printr-o metodologie cel puțin discutabilă. Privatizările au avut două direcții: prima a fost aceea a întreprinderilor rentabile, de care statul era dispus, în mod inexplicabil să se lipsească, pe motiv că nu este un bun administrator. A doua a fost cea a unităților cu potențial în alte direcții decât profilul lor propriu-zis: au avut prioritate unitățile aflate în perimetrul central, pe care noii proprietari le-au ținut câtva timp de ochii lumii, după care le-au falimentat și le-au dat destinația de zone rezidențiale sau comerciale. Ceea ce a reprezentat industria propriu-zisă a intrat în vizorul marilor concerne internaționale care au dorit să lichideze o concurentă nedorită, cumpărându-le și apoi lichidându-le. Ceea ce a rezistat acestui atac concertat a fost categoria unităților de la care mafia politică putea să mai sugă fonduri prin presiuni și prin căpușare. Un astfel de exemplu este OLTCHIM-ul, de care s-a tras până când datoriile au început să preseze în mod insuportabil. Abia atunci, și la insistența FMI, care dorea să se închidă robinetele risipei, s-a luat decizia privatizării, într-o măsură care va rămâne, însă, de referință prin neadecvare. Cel de-al treilea “val” îl reprezintă decizia – impusă de asemenea de FMI – de a se numi la conducerea întreprinderilor de stat manageri privați și consilii de administrație formate din specialiști și nu din rentieri politici. TAROM, CFR Marfă, POȘTA ROMÂNĂ vor avea astfel de conduceri, de la care se așteaptă minuni, care în zilele noastre nu se mai produc. Dacă mai este cineva în afară de ministrul Silaghi care cred că noua conducere își va îndeplini mandatul de readucere pe linia de plutire a TAROM-ului, acela va trebui să aștepte patru ani, cât este termenul de grație acordat prin contract. În acești patru ani, managerul și membrii consiliului de administrație vor încasa o căruță de bani, abia la final ei putând fi mustrați dacă n-au reușit să atingă parametrii proiectați. Și este aproape sigur că nu o vor face. Și atunci unde este chichirezul managementului privat al unei companii de stat? În materie de privatizare, modele valabile rămân cele ale companiilor vândute pe bani puțini și care acum nu fac altceva decât să ne încarce nota de plată: BCR, Petrom, RomTelecom…
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading