Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 18:27

Locomotiva care a făcut istorie în România a garat din nou la Braşov

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 14 august 2019

De aici, acum 60 de ani, pe 13 august 1959, prima locomotivă diesel-electrică din ţara noastră pleca în prima ei cursă. Regretul „veteranilor” din CFR este că, în ultimii 30 de ani, transportul feroviar din ţara noastră a fost batjocorit

Locomotiva care a făcut istorie în România a garat din nou la Braşov

Exact cu şase decenii în urmă, în vechea gară a Braşovului intra locomotiva 060-DA-001, prima locomotivă diesel-electrică din România, fabricată de un consorţiu elveţian. Marţi, venerabila locomotivă a poposit din nou la peronul 1 al Gării Braşov, sărbătorind astfel împlinirea a 60 de ani de tracţiune diesel pe căile ferate române.
„M-am bucurat să fiu împreună cu ceferiştii braşoveni la această aniversare emoţionantă, mai ales că am avut onoarea să-i întâlnesc pe câţiva dintre specialiştii care în august 1959 au adus locomotiva în Depoul Braşov, căruia îi fusese alocată spre exploatare. Momentul 13 august 1959, care a marcat un nou început în acţiunea de modernizare a tracţiunii diesel din România, a avut un impact pozitiv avut nu numai asupra sistemului feroviar, ci şi asupra industriei orizontale şi, implicit, a economiei naţionale, prin preluarea licenţei de fabricaţie de către Electroputere Craiova. Felicit, cu acest prilej, conducerea Regionalei CFR Braşov şi pe toţi braşovenii care lucrează în domeniul căilor ferate şi le doresc tuturor mult succes în activitate!”, ne-a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea.


 
Specialiştii din România au creat un model care atinge o viteză de 120 km/h
Locomotiva care a făcut istorie pe căile ferate din România are un motor de 2.100 CP, o greutate de 116 tone (cu rezervoarele pline) şi atinge o viteză maximă de 100 km/h. Acum 60 de ani, autorităţile române au luat în calcul ca această locomotivă să fie utilizată numai pentru trenurile de marfă, însă s-a dovedit extrem de versatilă, motiv pentru care a fost utilizată şi pentru tractarea trenurilor de călători. De altfel, ulterior, special pentru trenurile de călători, specialiştii de la Electroputere Craiova au dezvoltat modelul DA – 1, care atinge o viteză de 120 km/h.
Aducerea acestei locomotive în România este considerată de organizatorul evenimentului de la Braşov, Octavian Udrişte, începutul modernizării transportului feroviar din ţara noastră. „Modelul acesta a făcut trecerea de la locomotivele pe abur la cele diesel. Ulterior, modernizarea sistemului feroviar din România a continuat, în anii 1962 – 1965, cu electrificarea, prima rută feroviară electrificată fiind Predeal – Braşov”, a declarat Udrişte (foto).



1.340 de locomotive diesel-electrice „made in România”, vândute în China, Polonia sau Bulgaria
Octavian Udrişte este inginerul care acum 60 de ani s-a ocupat de traducerea documentaţiilor din limba germană şi a colaborat cu specialiştii elveţieni, care acordat consultanţă. „Pe atunci aveam 24 de ani şi eram angajat la Depoul Braşov. Eu sunt cel care a preluat documentaţia în limba germană şi am făcut traducerile pentru ingineri, meseriaşi şi mecanici. De asemenea, am lucrat timp de trei ani cu specialiştii elveţieni. Sunt printre cei care a trăit un moment important, nu numai pentru sistemul feroviar, ci şi pentru alte ramuri ale economiei româneşti. Pentru acest model s-a cumpărat licenţa şi s-au produs peste 2.404 de unităţi în România, la Electroputere Craiova, din care 1.340 pentru ţara noastră, restul pentru export, în state precum Polonia, Bulgaria sau China”, a povestit Udrişte.



Modernizarea transportului feroviar, oprită în urmă cu 30 de ani
Inginerul care acum 60 de ani traducea documentele şi a declarat marţi că a organizat evenimentul de la Braşov „chiar dacă în ultimii 30 de ani calea ferată din România a fost batjocorită. Din păcate, vedem că în ultimii 30 de ani nu a electrificat un kilometru de cale ferată”, a mai spus Udrişte.

Locomotivă de protocol
Locomotiva 060-DA-001 a circulat pe căile ferate din România până acum 4 ani, când a fost scoasă din funcţiune. Aceasta a fost restaurată de Florin Nan, de la Depoul  din Dej, în numai şase săptămâni, iar acum arată exact ca în anul 1959. „Locomotiva a fost revopsită în culorile originale cu care a venit din Elveţia. Locomotiva nu mai funcţiona de 4 ani şi a avut nevoie de o pregătire minuţioasă în vederea acestui eveniment. Toate instalaţiile au fost revizuite”, a declarat Nan. Acesta a mai spus că de-a lungul anilor, locomotiva adusă din Elveţia a circulat pe toate dealurile şi munţii din România. De acum, locomotiva, care este în patrimoniul CFR Marfă, va fi una de muzeu şi de protocol. „Această locomotivă va intra în conservare, până la următorul eveniment la care va fi solicitată, pentru tractarea unor trenuri speciale”, a încheiat Nan.




 

+7 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie