LEGEA PRIVIND TIMBRUL DE MEDIU
Autor: av. COLTUC MARIUS
Publicat la 29 ianuarie 2013
În data de 22.01.2013 a fost prezentată forma noii legi privind Timbrul de mediu. Astfel, potrivit Ghidului timbrului de mediu, publicat de către Ministerul Mediului, taxa se va aplica având la bază principiul “poluatorul plătește”, deoarece se taxează în principal emisiile generate de mașină
În data de 22.01.2013 a fost prezentată forma noii legi privind Timbrul de mediu. Astfel, potrivit Ghidului timbrului de mediu, publicat de către Ministerul Mediului, taxa se va aplica având la bază principiul “poluatorul plătește”, deoarece se taxează în principal emisiile generate de mașină. Timbrul de mediu vizează nivelul de emisii și tipul de tehnologie folosit (Euro 1, 2, 3, 4, 5). În cuprinsul Ghidului se specifică faptul că timbrul de mediu va fi cu adevarat o taxă de mediu, pentru că se calculează în principal în funcție de emisia de CO2, emisie ce este luată în calcul în întregime pentru timbru, față de 30% cât este prevăzut în legea în vigoare. De asemenea, prin acest timbru de mediu se dorește stimularea înnoirii parcului auto național pentru a ajunge, în următorii ani, la standardele de poluare pe care Uniunea Europeană le impune statelor membre.
Forma taxei a stârnit deja controverse în rândul cetățenilor români, ridicându-se două probleme majore: dacă mai poate fi atacată în instanță această variantă a timbrului de mediu și dacă este legală prevederea potrivit căreia pentru mașinile ai căror proprietari care au obținut în instanță restituirea taxei sau înmatricularea fără plata taxei se va percepe timbrul de mediu cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra acestora.
1. Mai poate fi atacată în instanță această varianta a timbrului de mediu?
Răspunsul cu privire la această intrebare este unul afirmativ, întrucât nici această taxă nu are o variantă prin care să fie eliminate total nelegalitățile. Deși se dorește aplicarea principiului „poluatorul plătește” forma timbrului de mediu atrage încălcarea normelor legale privitoare la dreptul de proprietate apărat atât de Constituția României, cât și de Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Observăm că, prin noua formulă de calcul al timbrului de mediu, taxa crește foarte mult pentru autoturismele Euro 3 și Euro 4 și scade pentru autoturismele Non-euro, Euro 1 și Euro 2. Având în vedere că majoritatea tranzacțiilor cu autoturisme au ca obiect autoturisme încadrate în normele Euro 3 și Euro 4, proprietarii acestora vor fi afectați în cazul în care vor dori să înstrăineze autoturismul neputând dispune de atributele conferite de dreptul de proprietate. Circuitul civil este liber, iar prin stabilirea acestei limite se încalcă și principiul liberei circulații a mărfurilor, prevăzut de art. 34-36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
Opinia potrivit căreia autoturismele Non-euro, Euro 1 și Euro 2 poluează mai puțin, întrucât au o durată de viață mai scurtă nu-și găsește justificare, întrucât pot exista situații în care posesorul unui autoturism non-euro să circule cu acesta mai mult decât un posesor de autoturism Euro 3, astfel că rezultă clar diferența de poluare, principiul “poluatorul plătește” nefiind aplicabil în speta de față.
2. Ce se întâmplă cu autoturismele ai căror proprietari au obținut în instanță restituirea taxei sau înmatricularea autoturismului fără plata taxei?
Prevederea introdusa în cuprinsul Timbrului pentru mediu, potrivit căreia se percepe timbrul de mediu la transcrierea dreptului de proprietate al autoturismelor pentru care s-a dispus de către instanțe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, sau taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule. Această prevedere este neconstituțională și nu-și poate găsi aplicarea, întrucât legea nu poate fi retroactivă. Astfel, pronunțarea hotărârii judecătorești avea în vedere versiunea taxei auto la momentul înmatriculării autoturismului, iar înmatricularea acestuia s-a realizat potrivit prevederilor legale privitoare la înmatricularea autovehiculelor.
Trebuie avut în vedere că sunt șanse să nu mai existe identitate între persoana căreia i s-a restituit taxa și actualul proprietar al autoturismului, deoarece în decursul anilor acesta putând fi înstrăinat de mai multe ori. Nu se poate imputa cetățeanului român care a obținut în instanță, în mod just, îndreptarea unei grave erori legislative, să plătească pentru faptul că legile anterioare nu au fost adoptate în conformitate cu prevederile europene și au condus la încălcarea dreptului Uniunii Europene. Așteptăm cu interes aplicarea în practică a acestor prevederi după publicarea Timbrului de Mediu în Monitorul Oficial și adoptarea Normelor de punere în aplicare a acestuia.
Luând în considerare toate aceste aspecte, ajungem la concluzia că Timbrul de mediu va continua să încalce prevederile legale și va determina acționarea în instanță de către cei care doresc înmatricularea unui autoturism în România și cărora li se va percepe acest timbru.
Cab. Av. Coltuc
www.coltuc.ro
av.COLTUC MARIUS
0745150894
Partener
www.licitatiijuridice.ro
Comentarii
nu este nici un comentariu
Adaugă un comentariu