Importurile de ciocolată şi alte preparate alimentare ce conţin cacao au ajuns anul trecut la 46 de milioane de kilograme (echivalentul a 46 miliarde de tablete de ciocolată de 100 de grame), în creştere cu 56% faţă de 2008, ultimul an de boom economic, dar şi anul în care s-a luat decizia de închidere a fabricii de ola Braşov a americanilor de la Mondelez International, fosta Kraft Foods.
Valoarea totală a importurilor de ciocolată s-a cifrat anul trecut la circa 145 de milioane de euro. Pe de altă parte, puţinele fabrici de ciocolată care au mai rămas în România au reuşit să exporte 8,3 milioane kilograme de ciocolată anul trecut, în creştere tot cu 56% comparativ cu 2008.
Alina Cinca, managerul departamentului asistenţă în tranzacţii al EY România, spune că piaţa românească este dominată de multinaţionale, iar unele dintre acestea şi-au redus capacităţile locale de producţie sau chiar au renunţat în totalitate la ele. „Aceasta poate fi una dintre cauzele discrepanţei între volumul importurilor şi cel al exporturilor de produse care conţin cacao. În acelaşi timp, trebuie menţionat fenomenul creşterii sensibilităţii consumatorilor pentru mărcile cele mai cunoscute. Având în vedere că multe dintre aceste mărci sunt importate, a fost de asemenea favorizat importul acestor produse”, afirmă ea.
„Poiana” se importă din Bulgaria
Cei mai mari producători de ciocolată sunt Kandia Dulce, care deţine o unitate de producţie în Bucureşti, şi Heidi Chocolat cu fabrica din Pantelimon, judeţul Ilfov, ambii producători intrând sub umbrela familiei austriece Meinl. Unul dintre puţinii giganţi internaţionali care deţin o unitate de producţie în România este Nestlé, care face napolitane la Timişoara.
Pe de altă parte, cel mai vândut brand românesc de ciocolată - Poiana – a ajuns să fie produs în Bulgaria, după ce Mondelez International (fostul Kraft Foods) a închis în 2009 unitatea din Braşov.
„Nu ştiu dacă pentru jucătorii mari este un plus să deschidă o fabrică în România pentru că ciocolata este un produs foarte uşor de transportat şi dacă ai deja o fabrică în Ungaria, de exemplu, nu este greu să aduci ciocolata în România”, consideră Franco del Fabbro, 49 de ani, managing director al Heidi Chocolat, companie cu afaceri de 17 mil. euro anul trecut. Heidi Chocolat este cel mai mare exportator local de ciocolată, jumătate din producţia din fabrica din Pantelimon fiind trimisă în circa 50 de ţări.
Franco del Fabbro, executivul care a fost la conducerea operaţiunilor Mondelez din Bulgaria în perioada 2007-2011 şi a fost implicit responsabil de fabrica unde se produce Poiana, dar şi de o alta pe care gigantul american o are la vecinii din sud, consideră că avantajul oferit de România este forţa de muncă ieftină. „Unul dintre avantajele oferite de România este costul redus cu forţa de muncă, însă dacă produci dulciuri mai puţin personalizate nu te ajută acest lucru. Noi facem mai multe produse care trebuie să fie făcute cu mâna”.
rammstein
2014-08-02 07:20:30
nici o zi fara savarina !!!...ciocolatiul de la portile de fier....