Curs BNR
1 EUR = 4.9774 RON
1 USD = 4.3833 RON
1 GBP = 5.8304 RON
1 XAU = 464.4611 RON
1 AED = 1.1933 RON
1 AUD = 2.7957 RON
1 BGN = 2.5449 RON
1 BRL = 0.7714 RON
1 CAD = 3.1559 RON
1 CHF = 5.2813 RON
1 CNY = 0.6015 RON
1 CZK = 0.1993 RON
1 DKK = 0.6668 RON
1 EGP = 0.0860 RON
1 HUF = 1.2223 RON
1 INR = 0.0513 RON
1 JPY = 3.0556 RON
1 KRW = 0.3047 RON
1 MDL = 0.2538 RON
1 MXN = 0.2227 RON
1 NOK = 0.4191 RON
1 NZD = 2.6097 RON
1 PLN = 1.1646 RON
1 RSD = 0.0425 RON
1 RUB = 0.0530 RON
1 SEK = 0.4526 RON
1 TRY = 0.1141 RON
1 UAH = 0.1048 RON
1 XDR = 5.9383 RON
1 ZAR = 0.2318 RON
Publicat la 04 sepembrie 2025
Foto: LA UȘA GUVERNULUI. Aproximativ 300 de profesori din toată țara au venit de miercuri în fața Guvernului, proteste fiind anunțate până inclusiv în 8 septembrie. Până acum, sindicaliștii au pichetat Ministerului Educației, pentru a se opune măririi normei didactice cu două ore și pentru a cere demisia ministrului Daniel David.
Începutul de an școlar, dar și următoarele zile ar putea fi boicotate în unele școli din Brașov, anunță Radio România Brașov FM. Cel puțin în cele în care există membri de sindicat ai Federației Spiru Haret, filiala Brașov.
Ce se va întâmpla în prima zi de școală va rămâne la decizia ultimă a directorilor
Acestea sunt, până la acest moment, semnalele primite de sindicaliștii de la „Spiru Haret” în urma referendumurilor pe care membrii de sindicate le-au primit. Răspunsurile, însă, vor fi centralizate la finalul acestei săptămâni, dar ce se va întâmpla în prima zi de școală va rămâne la decizia ultimă a directorilor de școli, a precizat liderul de sindicat Adrian Radu: „Boicotul începutului de an școlar, a deschiderii anului școlar, înseamnă neparticiparea la activitățile de festivitate, de stat cu copii în clasă. Noi am dori ca nici autoritățile locale să nu participe la deschideri, pentru că, spunem, noi sunt lipsite de conținut, iar pentru noi anul acesta nu este o sărbătoare. Vor fi școli unde nu se vor face festivități, aici depinde foarte mult și de director. Până la acest moment avem destule unități în care avem semnături pentru boicotarea activității pentru ziua de 8 septembrie, dar și începând cu ziua de 9 septembrie. Practic, profesorii vor fi la oră, copiii vor fi supravegheați în timpul acela, se vor pune absențe, dar nu se va face o predare, recapitulare, testări inițiale”.
Delegația Brașov, 100 de persoane
În paralel, protestele continuă la București, iar în 8 septembrie este anunțată o manifestare de amploare, la care sunt așteptați peste 30.000 de dascăli, ce vor merge în marș de la Piața Victoriei la Palatul Cotroceni.
De la Brașov, de la Spiru Haret, vor pleca 100 de persoane, potrivit liderului de sindicat. Adrian Radu le transmite părinților să îi sprijine pe dascăli și să nu i vblameze pentru aceste acțiuni: „Protestul nostru este un protest pentru stoparea acestor măsuri abuzive, în care arătăm că nu suntem de acord ca învățământul și cercetarea din România să fie în continuare subfinanțate și desconsiderate. Trebuie cumva să-i convingem pe guvernanți că aceste cheltuieli pentru educație sunt o investiție și nu un cost. Dorim ca și părinții să fie alături de noi în acest protest al nostru”.
SCENARIU ABSURD ÎN ȘCOLI
Cele două sindicate reprezentative din învățământul preuniversitar, FSLI și Spiru Haret, le recomandă membrilor să boicoteze începutul de an școlar. Din 9 septembrie, profesorii sunt îndemnați să „limiteze temporar activitățile de predare-învățare-evaluare” și să desfășoare doar următoarele activități:
„- supravegherea elevilor/preșcolarilor în timpul orelor de curs/de activități educative;
- operarea eventualelor absențe sau a oricăror altor observații relevante/necesare în cataloagele fizice/electronice;
- informarea imediată a conducerii unității și/sau a părinților/reprezentanților legali ai elevilor/preșcolarilor, după caz, privitor la orice incident petrecut în timpul orelor;
- enunțarea titlului lecției sau activității ori evaluării, cu informarea elevilor că acestea se vor amâna până la încetarea formei de protest;
- oferirea de răspunsuri succinte referitoare la eventualele întrebări ale elevilor/ preșcolarilor cu privire la lecția, evaluarea sau activitatea enunțată;
- pregătirea proiectelor/planurilor de lecție pentru fiecare clasă/grupă și oră, în conformitate cu programa și calendarul valabile pentru anul școlar 2025-2026;
- desfășurarea activităților administrative în funcție de specificul funcției și calității deținute în consiliul profesoral, consiliul de administrație, comisii organizate la nivelul unității;
- menținerea relației instituționale cu părinții/reprezentanții legali ai elevilor/ preșcolarilor, în cazul personalului care deține și funcția de diriginte (inclusiv învățătoare, educatoare etc.);
- îndeplinirea atribuțiilor privind formarea profesională, în funcție de specificul funcției și vechimii în învățământ;
- îndeplinirea și a altor atribuții legale, ALTELE decât cele de PREDARE-ÎNVĂȚARE-EVALUARE (de exemplu: conceperea de instrumente de evaluare, activități remediale, recapitulări etc.)”.
„Dragi colege și colegi. Protestul nostru va fi eficient numai dacă vom acționa unitar, la nivel național. Dacă în perioada imediat următoare, în toate unitățile de învățământ preuniversitar de stat, niciun cadru didactic nu va desfășura efectiv activitățile de predare-învățare-evaluare, factorii decizionali și întreaga clasă politică vor înțelege gravitatea situației create de măsurile dispuse prin Legea nr. 141/2025 și legitimitatea solicitărilor personalului din sistemul educațional. Să avem în vedere și exemplul altor categorii socio-profesionale (de exemplu personalul din justiție) care au reușit să își soluționeze revendicările prin acțiuni unitare. Rezultatele se vor obține numai prin solidaritate și acțiune unitară, la nivelul întregului sistem de învățământ preuniversitar”, mai cer liderii celor două sindicate.
O parte dintre profesori se tem însă ca efectul să nu fie unul contrar celui scontat în rândul părinților. În plus, nu văd cum ar putea schimba o astfel de atitudine deciziile deja adoptate în sistem.
DE CE PROTESTEAZĂ
Sindicatele din Educație motivează aceste demersuri „având în vedere efectele dezastruoase ale aplicării Legii nr. 141/2025 și ale actelor subsecvente emise de Ministerul Educației și Cercetării, constând în:
- creșterea normei didactice de predare cu 2-4 ore;
- comasarea a sute de unități de învățământ;
- creșterea efectivelor de preșcolari/elevi la grupă/clasă;
- reducerea cu peste 50% a tarifului utilizat pentru remunerarea activității efectuate în regim de „plată cu ora”;
-creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori;
- riscul eliminării titularizării în sistemul de învățământ (măsură care va lovi în toate cadrele didactice din învățământul preșcolar, primar, gimnazial și liceal).



'Ariana'
2025-09-04 08:28:53
'Invatamantul nu a performațe deloc,nu ma refer la olimpici.Profesorii își fac copiute la examene,sunt titularizari cu note f.mici,au vacante,weekend liber,punți intre zile libere,salarii bune.Sa își dea demisia cei nemulțumiți și sa vina alții.'
Un nou tur ghidat prin Braşov oferit de Muzeul Casa Mureşenilor
2025-09-04 citeste mai multAvizul de la medicul de familie este necesar pentru elevii care încep un nou ciclu de învăţământ: creşă / grădiniţă, clasa pregătitoare şi a IX-a, potrivit ordinului de ministru[...]
2025-09-04 citeste mai multDin anul şcolar 2025-2026, planificarea orelor pentru gimnaziu şi liceu se va face ţinând cont că 25% din numărul total de ore al unei discipline reprezintă activităţi remediale, de consolidare,[...]
2025-09-04 citeste mai multMinistrul Educaţiei, Daniel David, amână concursul de directori pentru 2026, pentru „prima parte a anului viitor”, asta deşi termenul avansat tot de el în urmă cu două luni,[...]
2025-09-04 citeste mai multÎn 12 septembrie se deschide stagiunea 2025-2026 la Teatrul „Sică Alexandrescu”, iar prima piesă ce va fi prezentată este cea mai recentă premieră a instituţiei – „Steaua[...]
2025-09-04 citeste mai mult
'un elev recunoscător dascălului său'
2025-09-04 09:04:58
'Pentru Ariana: hai, pe cuvântul tău ! Ai predat măcar 5 minute la o clasă? Ai venit de acasă cu hărtie de xerox sau ai scos pe banii tăi fişe de lucru pentru elevii tăi, planşe cu litere / cifre, etc. ? Ai cumpărat vreodată din banii tăi materiale didactice pe care şcoala nu ţi le pune la dispoziţie, dar care contaţi că îţi sunt foarte utile în procesul de predare ? Ştii ce este un copil cu CES, ai fost vreodată în preajma unuia ca să-l ajuţi, să-l determini să facă o ceva la clasă şi să te izbeşti de dificultăţile pe care le are, iar tu ca dascăl să faci eforturi să le estompezi ori să le diminuiezi, neignorându-i pe ceilalţi copii din clasă ? După ce vei face câte puţin din toate acestea, eşti îndreptăţită să judeci aşa cum ai scris. Până atunci ... ruşine pentru postarea ta.'