Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6687 RON

1 GBP = 5.8125 RON

1 XAU = 357.7647 RON

1 AED = 1.2712 RON

1 AUD = 2.9982 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8906 RON

1 CAD = 3.3943 RON

1 CHF = 5.1404 RON

1 CNY = 0.6447 RON

1 CZK = 0.1970 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0966 RON

1 HUF = 1.2610 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0228 RON

1 KRW = 0.3383 RON

1 MDL = 0.2591 RON

1 MXN = 0.2704 RON

1 NOK = 0.4231 RON

1 NZD = 2.7527 RON

1 PLN = 1.1514 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4259 RON

1 TRY = 0.1438 RON

1 UAH = 0.1172 RON

1 XDR = 6.1447 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8166 - 19 apr 17:03

HG vital pentru operatorii economici, ţinut ascuns de Guvern

Autor: Iulian RINDER

Publicat la 08 iunie 2018

Peste 30.000 de firme din Braşov vor trebui până în septembrie, respectiv noiembrie să-şi schimbe casele de marcat

HG vital pentru operatorii economici, ţinut ascuns de Guvern

Ministerul Finanţelor are o tăcere aproape de neînţeles când vine vorba despre prezentarea publică a faptului că toţi comercianţii trebuie să-şi schimbe casele de marcat, după ce iniţial acest lucru trebuia să se întâmple la finalul anului trecut.
Scopul acestei noi măsuri aplicate cam pe şestache şi haotic este acela de a conecta noile aparte fiscale on-line la sistemul naţional de supraveghere şi monitorizare al ANAF.

Scuze guvernamentale pentru... bâlbe legale
Hotărârea de Guvern cu numărul 804/2017, iniţiată de guvernul Tudose şi ce trebuia pusă în practică până pe data 1 iunie 2018 pentru operatorii economici ce au calitatea de mare sau mijlociu contribuabil, respectiv 1 august 2018 pentru micul contribuabil, a fost amânată de Guvernul Dăncilă şi are un nou termen-limită, respectiv data de 1 septembrie anul acesta pentru contribuabilii mari şi mijlocii, respectiv 1 noiembrie pentru cei mici. 
Astfel, efectele Hotărârii 804/2017 privind modificarea şi completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 479/2003 şi intrată în vigoare de la 20 noiembrie 2017, după publicarea în Monitorul Oficial al României, au fost amânate printr-o Ordonanţă de Urgenţă, anul acesta.
Cum a motivat Guvernul Dăncilă această neaplicare a legii? Simplu, redăm câteva pasaje din O.G.:
,, - întârzierile producătorilor şi distribuitorilor în pregătirea prototipurilor de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic  şi implicit întârzierile în depunerea acestora împreună cu documentaţia aferentă pentru avizare tehnică la Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare în Informatică (INCI);
- (...)
- imposibilitatea operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat noi până la data de 1 iunie, respectiv 1 august;
- pericolul afectării grave a activităţii economice a operatorilor economici;
- necesitatea evitării sancţionării operatorilor economici pentru nerespectarea termenelor de dotare în condiţiile în care fapta nu le este imputabilă;
- necesitatea evitării sancţionării distribuitorilor autorizaţi pentru comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscală cu rolă jurnal după data de 1 august 2018 prin prisma nevoii de a asigura operatorilor economici care deschid noi afaceri sau puncte de lucru certitudinea achiziţionării unui aparat de marcat în condiţiile în care aparatele de marcat noi s-ar putea să nu fie pe piaţă la această dată într-un număr suficient de mare”.
Totodată, în mod normal, până acum, lista firmelor acreditate pentru comercializarea acestor case de marcat trebuia publicată pe site-ul ANAF. La data de 03.06.2018 - respectiv la două zile după ce toţi marii contribuabili trebuiau să achiziţioneze acest produs, pe site-ul instituţiei amintite nu am găsit această informaţie vitală pentru mari operatori economici.

Doar trei firme autorizate din Braşov au dreptul să distribuie casele de marcat către alţi peste 30.000 de operatori economici
Datorită tuturor acestor probleme grave şi bâlbe în conceperea şi aplicarea legii - nu există necesarul de astfel de case pe stoc, nimeni nu ştie exact care este modelul timp din lipsa unui aviz INCI, lipsa softului la ANAF, etc - dar mai ales proastei mediatizări a acestei legi ce va afecta numeroşi operatori economici, amânarea se impunea de la sine, sine-qua-non.
Oricum, chiar şi aşa amânată oricum pe o perioadă foarte scurtă, legea va afecta doar în Braşov activitatea a peste 30.000 de firme.
Mai mult, toate aceste firme mai mici sau mari pot achiziţiona în Braşov noile case de marcat doar de la trei firme autorizate.
Conform datelor făcute publice de Ministerul Finanţelor Publice, în comerţul din România ar urma să fie introduse, ca urmare a noilor reglementări, aproximativ un milion de case de marcat fiscale şi unităţi de service.

Ce vor guvernanţii: verificarea la sânge a oricărei forme de comerţ, dar şi debirocratizarea unor proceduri
Ce doreşte de fapt Guvernul PSD? Practic un control cât mai strict al oricărei operaţiuni financiare. Mai exact, prin transmiterea în timp real al rezumatul bonului fiscal către  ANAF se prezintă valoarea totală a bonului fiscal, numărul de ordine al bonului, data, ora şi minutul emiterii bonului, seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal, valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia.
Totodată, fiecare aparat de marcat va trebui să conţină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operaţiunile specifice activităţii fiscalizate, precum şi un modul de comunicaţie, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare şi supraveghere al ANAF.
Printre avantaje amintim că, teoretic, se creează posibilitatea ca anumite proceduri, respectiv schimbarea memoriei fiscale sau a jurnalului electronic, de reparaţii, fiscalizare, sigilare, etc. să se realizeze electronic.
Iar  termenul de valabilitate a autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale a fost majorat de la 3 ani la 5 ani. Totodată, a fost introdusă noţiunea de reautorizare, aceasta putând fi solicitată cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei.

Ori casă de marcat, ori imprimantă fiscală
Mai trebuie spus că legea nu permite înlocuirea caselor de marcat cu alte echipamente PC, telefon inteligent, tabletă, POS decât dacă acestea sunt conectate la o imprimantă fiscală.

Debirocratizare prin... birocratizarea achiziţionării caselor fiscale
Echipamentele fiscale se vor putea achiziţiona doar de la firmele acreditate pentru comercializare şi (sau) mentenanţa respectivelor modele de echipament fiscal.
După cumpărare, casei de marcat i se va atribui un număr unic de identificare pentru care este necesar să se depună la administraţia fiscală o cerere de atribuire a acestui număr.
Iar contribuabilul persoană juridică va pregăti din nou un serios dosar – cu celebra şină probabil !? – ce trebuie să cuprindă:
1. Copia facturii şi a documentului de plată care atestă achiziţionarea aparatului de marcat fiscal, copia contractului de vânzare cumpărare cu plata în rate sau, după caz, copia contractului de leasing financiar încheiat cu cu clauză expresă privind asumarea obligaţiei părţilor că la expirarea contractului de leasing se transferă utilizatorului dreptul de proprietate asupra aparatului.
2. Copia procesului verbal de sigilarea a memoriei fiscale şi a aparatului de marcat electronic fiscal.
3. Declaraţia pe proprie răspundere a utilizatorului privind adresa de la locul unde va fi instalat aparatul de marcat electronic fiscal.
4. După caz, declaraţia privind desfăşurarea activităţii în regim ambulant însoţit de certificatul constatator eliberat de registrul comerţului privind deschiderea punctului de lucru.  
5. Pentru cei cu regim de taxi este necesară declaraţia pe proprie răspundere a utilizatorului privind numărul de înmatriculare al autovehiculului pe care se va instala aparatul de marcat electronic fiscal, însoţit de copia autorizaţiei de taxi.

Maxim: „Ce facem cu micul comerciant din mediul rural ce nu are wireless?”
Adrian Maxim (foto stânga), acţionar la firma Meding SRL, şi membru al patronatelor Caselor de Marcat Fiscale din România, organizaţie ce are 86 de membri, spune că legea are anumite hibe legate de graba de a o implementa şi neluarea în calcul a unor mici comercianţi din mediul rural ce pot avea anumite probleme de transmitere.
Adrian Maxim spune că „la fiecare închidere de zi, orice magazin raportează la ANAF printr-un modul vânzările zilnice. Dar dacă ai un magazin într-o locaţie mai izolată, Poiana Mică de exemplu, şi trebuie să raportezi vânzările cum faci ca agent comercial? Dacă nu ai semnal wireless, nu poţi transmite de acolo. Patronul trebuie să aibă un stik din casa de marcat, să ajungă la un calculator cu internet şi să transmită cu semnătură electronică raportul zilnic al vânzărilor. La ora actuală, pentru un astfel de stick cu semnătură electronică digitală trebui să ai aprobare de la ANAF. Ţinând cont de zonele neacoperite de wireless în special din zonele rurale o astfel de lege ucide micul comerciant. Ce facem cu aceştia, cu firmele care fac comerţ cu amănuntul şi care  funcţionează  conform acreditărilor date de Ministerul Finanţelor?”.

Ialomiţeanu: „Operatorii economici sunt victimele lipsei de predictibilitate a  legilor”
Actual prim-vicepreşedinte al Uniunii Profesiilor Liberale din România, fostul ministru de Finanţe Gheorghe Ialomiţeanu (foto dreapta) ne-a declarat că „foarte mulţi operatori economici sunt victimele lipsei de predictibilitate a legislaţiei. În acest caz s-a dat un act normativ privind îmbunătăţirea aparatelor de marcat fiscal pentru a fi conectate la serverul ANAF în scopul reducerii evaziunii. Dar pentru că tot s-au prorogat (amânat, n.r.) termenele, cei care sunt autorizaţi să distribuie aceste aparate de marcat fiscale nu le-au mai achiziţionat. Şi astfel s-a creat o problemă. Şi eu am fost sunat de diverşi agenţi economici care s-au plâns că nu au de unde achiziţiona aceste aparate fiscale şi mă întrebau dacă mai pot funcţiona. S-a ajuns aici pentru că legea nu este predictibilă.  Şi astfel nu se putea aplica începând cu 1 iunie 2018. Mai exact, impredictibilitatea legii, coroborat cu o lipsă de pregătire a agenţilor economici, a făcut-o impracticabilă. Sincer, nici noile termene nu mi se par realiste şi foarte probabil se vor proroga în continuare. În acest moment, sistemul de la ANAF nu este funcţional pentru a prelua aceste date on-line. Pentru că partea care avea responsabilitatea implementării acestei măsuri de prevenire şi reducere a evaziunii nu şi-a făcut bine treaba. Asta deşi măsura este bună, aceasta funcţionând şi în alte ţări. Dar persoanele fizice sunt în aşteptare şi datorită faptului că, deşi îmi pare rău să o spun, Ministerul Finanţelor analizează superficial anumite măsuri atunci când vrea să facă anumite modificări. Pe scurt, pot spune că este un act normativ bun ce riscă să fie compromis şi astfel nu-şi va atinge obiectivul de reducere a evaziunii”.


 

+5 -2

Comentarii

Willy

2018-06-08 00:24:42


Foarte bine. Biciul pe comercianti. De ce? Pai de exemplu cand se anunta o marire de TVA sau impozit au fost cazuri cand au fost preturi marite si cu o zi inainte. Sa mai ciupeasca ceva. Cand au fost scaderi de TVA sau de impozite nici in ziua de azi nu au scazut preturile, una din "motivatii" fiind ca "lucrau in pierdere oricum", etc. Asa si cu pretul benzinei: cand creste, cresc preturile cand scade, preturile nu scad, raman sau chiar se umfla.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie