Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 23:17

Francezii preiau IAR Ghimbav printr-o „privatizare mascată”

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 17 mai 2010

Acționarii companiei brașovene vor decide la mijlocul lunii iunie cedarea activelor pentru participarea la majorarea de capital a Eurocopter România, deși sindicatele susțin că în cel mult un an firma brașoveană se va închide în cazul realizării acestei operațiuni Acționarii IAR Ghimbav se vor întâlni pe 15 iunie pentru a hotărî cedarea halei montaj ca aport de capital la societatea Eurocopter România, în acest fel fiind cedată practic activitatea de mentenanță a elicopterelor

Francezii preiau IAR Ghimbav printr-o „privatizare mascată” Acționarii companiei brașovene vor decide la mijlocul lunii iunie cedarea activelor pentru participarea la majorarea de capital a Eurocopter România, deși sindicatele susțin că în cel mult un an firma brașoveană se va închide în cazul realizării acestei operațiuni Acționarii IAR Ghimbav se vor întâlni pe 15 iunie pentru a hotărî cedarea halei montaj ca aport de capital la societatea Eurocopter România, în acest fel fiind cedată practic activitatea de mentenanță a elicopterelor. „Pe această activitate, IAR Ghimbav are 120 din cei 300 de angajați, ceea ce înseamnă că vom mai rămâne cu doar 180. Noi ne-am opus în Consiliul de Administrație acestei măsuri, dar toți membrii Consiliului – de la președintele Claudiu Stafie până la Mihai Veștea (consilier județean – n.r.), Mihai David sau Lucian Ionescu (ambii consilieri locali în municipiul Brașov, primul dintre ei fiind și directorul Hidroelectrica – n.r.) – ne-au spus că societatea va înflori și că se vor crea foarte multe locuri de muncă”, a declarat liderul sindicaliștilor de pe platforma de la Ghimbav, Șuba Arpad. Acesta a mai spus că „în cel mult 12 luni de la cedarea halei montaj, care este piesa de rezistență a societății, IAR Ghimbav se va închide”. Directorul general al companiei, Neculai Banea, ne-a declarat că în cursul acestei săptămâni vor fi făcute publice și activele care urmează să participe la majorarea de capital social al Eurocopter România. Ori IAR, ori Eurocopter Cedarea Halei montaj este solicitată de reprezentanții Eurocopter România în cadrul unui memorandum privind dezvoltarea la Ghimbav a unui parc aerospațial. Memorandumul mai arată că Eurocopter nu dorește să participe la privatizarea IAR Ghimbav, dar intenționează să investească 7,1 milioane de euro în Eurocopter România, urmând să îi aloce acesteia și contractul de modernizare a elicopterelor 330 PUMA, încheiat cu Forțele Armate din Marea Britanie. Astfel, după ce Eurocopter a „ratat” preluarea companiei IAR Ghimbav în două tentative de privatizare a societății în ultimii patru ani, oferind sume insignifiante, va ajunge proprietarul constructorului brașovean de elicoptere printr-o „privatizare mascată”. De altfel, Eurocopter a anunțat că, în cazul în care lucrurile nu se vor derula astfel, activitatea sa în România urmează să se încheie în 2012. Parc aerospațial Potrivit discuțiilor care au început încă de anul trecut privind „dezvoltarea unei baze competitive în industria de elicoptere și dezvoltarea Parcului Tehnologic Aerospațial din Brașov”, companiile IAR Ghimbav, Eurocopter România și Eurocopter vor purta negocieri privind modificarea „perimetrului actual de afaceri” prin aportarea sau vânzarea către EC Rom a unor terenuri, clădiri, instalații, unelte și mașini aflate în prezent în proprietatea IAR. „Vânzarea directă a activelor către EC Rom, în condițiile respectării prevederilor Acordului Acționarilor, este posibil să implice măsuri de ajutor de stat, care se impun a fi notificate”, se atrage atenția în text. IAR nu trebuie să se amestece în planurile Eurocopter România Investiția de 7,1 milioane de euro în EC Rom este însă condiționată de neimplicarea IAR Ghimbav în planurile societății. „Eurocopter SAS solicită părților să agreeze ca, după finalizarea acestei tranzacții, IAR să nu mai deruleze nicio activitate care ar putea să dubleze sau să diminueze perimetrul de afaceri dezvoltat la Eurocopter România deoarece acest lucru ar putea amenința viabilitatea economică a modelului de afaceri așa cum a fost el expus anterior”, se arată în proiectul de memorandum care va fi semnat în cursul săptămânii viitoare. Eurocopter SAS dorește ca IAR și Eurocopter România să-și dezvolte activitățile în scopul „asigurării unei complementarități”. Termenul limită solicitat de Eurocopter SAS pentru realizarea proiectului era 30 aprilie 2010, acordul dintre părți putând înceta dacă IAR nu mai deține acțiuni în EC Rom ori dacă EC Rom intră în dizolvare sau lichidare și dacă Eurocopter SAS nu va aloca Eurocopter România contractul de modernizare și extindere a duratei de viață a elicopterelor 330 PUMA pentru Marea Britanie. Încă 130 de angajați Planurile Eurocopter SAS includ și creșterea numărului de angajați ai societății Eurocopter România de la 112 la 240, aceștia urmând să asigure funcționarea centrului internațional de mentenanță, reparații și reparații capitale. Numărul angajaților ar putea crește chiar la 300, dar numai dacă activitatea va crește în urma solicitării instituțiilor guvernamentale românești și a realizării unei noi linii de asamblare de elicoptere. „Anul trecut, premierul Emil Boc a fost la Brașov și i s-a spus că prin această cedare se vor crea 300 de noi locuri de muncă, pe lângă cele existente deja, dar după cum se vede în acord ei nu vor să ajungă decât la 240 de angajați”, a mai spus Arpad. SIF se retrage Eurocopter România a fost înființată în 2002 și are ca acționar majoritar Eurocopter SAS care deține 51%, în timp ce IAR Ghimbav controlează doar 49% din acțiuni. Durata de funcționare a acestei societăți a fost stabilită la 10 ani, activitatea putând continua doar dacă IAR și Eurocopter SAS agreează, cu cel puțin un an înainte de această dată, un plan privind viitorul societății. Acționarul majoritar al IAR S.A este Ministerul Economiei, cu 64,89%, iar 17,84% din acțiuni sunt deținute de persoane fizice, restul fiind împărțite între MMSS, SIF Transilvania și persoane juridice. De altfel SIF Transilvania consideră păgubos parteneriatul avut cu statul în companiile de pe platforma din Ghimbav și a anunțat că intenționează să se retragă din acționariat, fie printr-un schimb de acțiuni, fie printr-o preluare a unor active pe care să dezvolte o afacere asemănătoare, cu aproximativ 200 – 300 de angajați. Profit în creștere la IAR Profitul IAR Brașov a avansat în primele trei luni ale acestui an 52%, la 5,27 milioane de lei, după un câștig net de 3,47 milioane de lei în perioada similară a lui 2009, cu toate că afacerile firmei s-au redus cu 50%, de la 33 de milioane de lei la 16,5 milioane de lei. Veniturile IAR Brașov au scăzut în intervalul analizat cu 46%, de la 33,64 milioane de lei în primul trimestru din 2009 la 18,27 milioane de lei, în timp ce cheltuielile au coborât cu 56,5%, de la 29,84 milioane de lei la 12,98 milioane de lei.
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie