Curs BNR

1 EUR = 4.9762 RON

1 USD = 4.6699 RON

1 GBP = 5.7698 RON

1 XAU = 344.5697 RON

1 AED = 1.2715 RON

1 AUD = 3.0092 RON

1 BGN = 2.5443 RON

1 BRL = 0.9039 RON

1 CAD = 3.4052 RON

1 CHF = 5.1198 RON

1 CNY = 0.6444 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6670 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2629 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0160 RON

1 KRW = 0.3388 RON

1 MDL = 0.2600 RON

1 MXN = 0.2728 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7564 RON

1 PLN = 1.1508 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4286 RON

1 TRY = 0.1435 RON

1 UAH = 0.1180 RON

1 XDR = 6.1406 RON

1 ZAR = 0.2425 RON

Editia 8169 - 24 apr 01:07

Fabrici care trăiesc din amintiri: Roman SA, de la 125 de camioane pe zi, la 5 într-un an

Autor: Ovidiu VRÂNCEANU

Publicat la 15 ianuarie 2021

„Uzina” a trăit anul trecut din piesele de schimb pentru miile produse anii trecuţi

Fabrici care trăiesc din amintiri: Roman SA, de la 125 de camioane pe zi, la 5 într-un an

Compania braşoveană Roman SA a ajuns la capătul perioadei de insolvenţă, urmând ca prin plata ultimei rate din planul de reorganizare, de aproximativ trei milioane de euro, să iasă din această situaţie. Interesant este că, deşi Roman SA ar putea putea să iasă din insolvenţă, acţionarul său majoritar, Asociaţia Pro Roman, făcută pe genunchii unor politicieni la începutul anilor 2000, strict pentru preluarea producătorului de autocamioane, este în faliment.
Între timp, însă, uzina a mai rămas doar în 110 angajaţi, după ce anul trecut au plecat, în principal prin pensionare, încă 50 de persoane. „Anul trecut am produs cinci camioane. Ultimul în decembrie, pentru o firmă din Ploieşti”, spune directorul uzinei, Carol Rugacs. Vârful de producţie al uzinei braşovene a fost finalul anilor ’70, când se produceau 125 de camioane pe zi cu 26.000 de angajaţi. Acum, însă, veniturile sunt asigurate doar din producţia de piese de schimb pentru camioanele existente pe piaţă, precum şi din modernizarea maşinilor produse de-a lungul istoriei de fabrică.
„Avem ceva discuţii cu Armata pentru modernizarea unor maşini. De exemplu, cu banii pe un camion nou, noi putem să modernizăm patru, să schimbăm absolut totul la ele şi să fie ca noi”, a spus Rugacs. Conducerea auzinei mai aşteaptă răspunsuri şi de la guvernul pakistanez care ar dori să îşi doteze armata cu camioane noi, dar la licitaţie sunt înscrise cinci companii, printre care Mercedes sau Volvo.
Carol Rugacs susţine că uzina ar putea produce şi autobuze electrice, dar pentru a crea prototipurile pentru variantele de 8 m sau de 12 m este nevoie de o investiţie serioasă, de circa 3 – 4 milioane de euro.
În 2019, ultimul an de raportare, Roman SA a avut un profit record, de 77,66 de milioane de lei, dar la o cifră de afaceri de doar 5,32 milioane de lei. Mai pe înţelesul nostru, profitul a fost obţinut din vânzarea activelor companiei, nu din producţia efectivă.
Uzina Roman a fost înfiinţată ca fabrică de armament în 1938, iar din anul 1953, după naţionalizare, a fost numită Steagu Roşu şi a început să fabrice autocamioane. Primul astfel de vehicul a fost produs în 1954, iar uzina a început să aibă comenzi tot mai mari.
Aşa s-a ajuns ca în 1977 să atingă o producţie-record de 33.000 de unităţi pe an. Şi numărul de angajaţi a crescut vertiginos de la un an la altul. Dacă în 1954 fabrica avea 4.400 de salariaţi, în 1978 a ajuns la 26.000. „Steagul Roşu“ devenise cea mai mare uzină din Braşov şi un succes peste hotare. Celebrele modele Carpaţi, Bucegi, ROMAN sau DAC aveau mare căutare la export în state precum Ungaria, RDG, Polonia, Statele Unite sau Grecia.

+9 -3

Comentarii

'Leca Constantin'

2021-10-29 10:39:02


'Am un proiect si cred ca e fezabil pentru un camion electric ! Mai am cateva detalii de luat la cunostinta de la Electroputere Craiova dupa care voi inainta ideea catre dumneavoastra ! Multumesc \n'

'Eugolt'

2021-07-21 19:33:34


'Turcifac si exporta si la noi ace de cusut ,ace de siguranța,nimicuri dar care nu sunt luate de la alții.Ne văităm ca avem importurimai mari ca exporturile dar lăsam sa moara industria.Nu producem nu existam asta este. Sa dea fabrica pe mina unor patroni romani priceputi(si gratis) dar sa nu o lase sa moara.'

'Eli'

2021-07-05 01:21:08


'@Eulescu: Cata insolenta si nestiinta! Tarile cele mai puternice din EU isi protejeaza firmele si productia locala. Capitalism le pare doar celor care nu au fost prin afara. Adevarul e, ca nordicii cumpara produse locale, chiar de acestea sunt mai scumpe si poate si de o calitate mai proasta decat cele importate. Companiile locale care produc si pentru export, sunt subventionate la greu de stat - se si aduc legi care sa ii ajute sa \"creasca\". Fac tot posibilul, sa isi faca reclama la produsele lor. Sunt mandrii de ceea ce produc in tara. Si ghici ce? Aceste companii sunt foarte multumiti de cetatenii romani pe care ii angajeaza. Ei spun ca sunt mai bine instruiti, ca nu lenevesc ca si concetatenii lor. Asta mie imi spune mult. Cei din Romania cumpara produse import, ca produsele romanesti \"sunt de proasta calitate\". Se plang tot timpul ca totul e de cacat in Romania. Ei bine, in Romania sunt multi oameni muncitori, onesti, care incearca sa isi creeze un viitor in Romania. Ei incearca sa construiasca noua Romanie. Pacat ca putorile din politica, cei care doar se plang mereu si cei care mint si incearca sa incaseze bani dupa munca altora trag Romania in jos. Capitalismul pur nu exista. Asa ca, da, ajutati Roman S.A. sa isi revina. Armata sa faca comanda la ei. Multi ingineri din BV i-au trecut pragul in timpul studentiei. Chiar de parea ca nu invatam nimic - am invatat multe. In strainatate ca student, tu nu ai posibilitatea sa vezi atatea tehnici de prelucrare a materialelor - si esti dependent de ceea ce vei invata la firma in care te angajezi. Avem universitate de mana intaia, ingineri bine pregatiti - hai sa ajutam industria romaneasca sa se ridice. Multi ingineri romani s-ar intoarce in tara, daca s-ar mai reduce birocratia, daca industria ar fi sprijinita - sa se poata ridica, si daca cei care habar nu au cum sa ajute la ridicarea economiei unei tari - in loc sa comenteze, ar face ceva pozitiv pentru tara. (Nu salariile mici tin inginerii romani in strainatate). Stiu ce zic - am lucrat multi ani in strainatate pe post de inginer - la nivel inalt.'

'Florentina'

2021-04-23 09:43:51


'Am o rugaminte.Vreau si eu un nr. de telefon/fax/email de la de la Autocamioane Btasov. '

'Eulescu'

2021-01-15 12:44:11


'@Kemény=Remus, nu trebuie să te simți jignit sau trist dacă nu îți găsești locul în capitalism. Încerc să desenez, poate pricepi: Armata română nu își permite niște camioane de slabă calitate iar eu, ca și contribuabil, nu vreau să se subvenționeze din banii mei produsele românești mai scumpe decât cele de import. Dacă nici acum nu pricepi, pot să fac un video să-ți fie mai clar.'

'Willy'

2021-01-15 11:54:12


'@eustache poate te lamureste @Remus.'

'Willy'

2021-01-15 11:47:30


'Poate unora li s-a dezumflat creierul de la atata propaganda. Tin sa le reamintesc ce jeguri de camioane erau alea produse de Steagu, abia urcau o panta. Comparati un pic cu Volvo, Mercedes sau ce vreti voi de trec pe sosele pe langa noi de zici ca merg la vale. Ba, cand m-am dus la Bucuresti la #10august am plecat pe la vreo 14, zic eu ca ajung linistit. La intrarea in Predeal, coada mare, ma uit pe aplicatie tot cu rosu, blocat. Manevra lui Dragnea, ma gandesc, sa nu ajungem bine din toata tara. Intorc, cobor pe Valea Timisului si o iau pe la Cheia, ma gandesc ca e mai liber. Dau eu forja la masina sa recuperez cand ma depaseste nene o betoniera. Betoniera, nene, pe serpentine si in panta ma depaseste! Ma uit dupa ala, gonea de ziceai ca il urmareste dracu. Zic, asta cunoaste drumul o fi avand si statie in cabina, e mare, unde merge el eu curg linistit. Si dupa el, ca umbra. M-am tinut dupa el pana la Valenii de Munte, miroseau gumele a ars, nu credeam ca o sa merg vreodata cu asa viteaza pe serpentinele alea si prin localitatile alea. Imi pare rau ca nu am vazut ce marca era, sa o laud, dar ce vreau sa zic: daca era vreun sasiu produs de Steagu in \"vremurile lui de glorie\" scapam negazat si nealergat de jandarmi ca ajungeam poate a doua zi la miting.'

'eustache'

2021-01-15 10:57:08


'Cele 5 camioane produse anul trecut au asigurat salariul pentru toti angajatii?'

'Remus'

2021-01-15 10:24:03


'Mi-a atras atentia comentariul lui eulescu. Individul e prost rau de tot, nici nu e de mirare ca Romania e asa saraca. Pana si securistii care au distrus tara sunt speriati de importurile mari si nejustificate, dar un cretin, capsunar prin Spania, vine si isi da cu parerea despre preturi si calitate. Sper din tot sufletul ca acest individ sa nu traiasca in Romania, altfel ne-am dat draq cu asemenea specimene.'

'Eulescu'

2021-01-15 07:47:54


'@Kemény Armata română o să cumpere camioane de la Roman când vor fi mai ieftine și mai bune decât cele de import.Poate n-ai aflat, dar suntem în capitalism, comunism mai găsești prin Coreea de Nord sau Venezuela. '

'Kemény'

2021-01-15 07:16:44


'Ce trist! Unii protesteaza pentru salarii mai mari, fara sa ii intereseze de unde vin banii, in loc sa protesteze cu ceea ce se intampla cu aceasta companie. Armata din Romania, nu armata romana, cumpara 3000 de camioane din italia, iar noi stam si muncim low cost, in multinationale, avand joburi pe care nimeni nu le vrea. Asta fac romanii. De ce guvernele altor state protejeaza companiile lor iar la noi nu se poate? Exemple sunt multe: suedia, norvegia, franta, italia, sua etc. De aici rezulta cine sunt cu adevarat cei care au condus destinele tarii de 30 de ani. Populatia ar trebui sa ia cu asalt toate institutiile statului, asa cum s-a intamplat in sua, si sa ii termine pe toti. Ceea ce s-a intamplat cu aceste companii este o crima. '

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie