Curs BNR

1 EUR = 4.9698 RON

1 USD = 4.5788 RON

1 GBP = 5.8041 RON

1 XAU = 306.7709 RON

1 AED = 1.2466 RON

1 AUD = 2.9857 RON

1 BGN = 2.5410 RON

1 BRL = 0.9242 RON

1 CAD = 3.3759 RON

1 CHF = 5.1842 RON

1 CNY = 0.6360 RON

1 CZK = 0.1961 RON

1 DKK = 0.6667 RON

1 EGP = 0.1479 RON

1 HUF = 1.2600 RON

1 INR = 0.0552 RON

1 JPY = 3.0432 RON

1 KRW = 0.3437 RON

1 MDL = 0.2587 RON

1 MXN = 0.2692 RON

1 NOK = 0.4348 RON

1 NZD = 2.7941 RON

1 PLN = 1.1502 RON

1 RSD = 0.0424 RON

1 RUB = 0.0501 RON

1 SEK = 0.4429 RON

1 TRY = 0.1453 RON

1 UAH = 0.1196 RON

1 XDR = 6.0826 RON

1 ZAR = 0.2403 RON

Editia 8135 - 05 mar 16:28

Fabricată la Zărneşti, încă de vânzare: „Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 18 august 2023

Fabricată la Zărneşti, încă de vânzare: „Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”

România a avut o tradiţie veche şi în domeniul producţiei de motociclete. Motoarele erau fabricate de către societatea Metrom Braşov, iar asamblarea se făcea la fabrica Tohan din Zărneşti.
Mobra a fost construită în cinci versiuni – Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra Turist, Mobra Hoinar şi Mini-Mobra, în timp ce a doua a avut două versiuni – Carpaţi şi Carpaţi Super. Motocicleta românească a fost fabricată la uzina din Zărneşti, fondată în 1938 de către inginerul Malaxa, ca parte a grupului Malaxa.

Mo(tociclete) Bra(şov)
Chiar dacă se producea în serii limitate, Mobra, care-şi luase numele de la Motociclete Braşov (prima silabă din cele două cuvinte), a fost timp de peste 30 de ani singura posibilitate pentru românii pasionaţi de motociclism de a-şi satisface visul. Deţinerea unei Mobra era echivalent cu sentimentul de libertate.
Fabrica, situată la Zărneşti, în judeţul Braşov, a început prin a fabrica biciclete în 1954, iar în 1959 a pus în producţie şi motoreta Carpaţi. Mobra 50 a fost primul model de motocicletă produs la Zărneşti, începând cu anul 1971.

Zundapp sau Honda
Lăsând la o parte suspiciunile privind „originalitatea” modelului (exista presupunerea că e o copie după modelul nemţesc Zundapp, dată fiind şi asemănarea cu Honda prin formă de aripa în relief de pe rezervor), era un urmaş de marca al modelului Carpaţi şi avea capacitatea de a transporta două persoane.
Mobra 50 avea un monocilindru în doi timpi, cu răcire forţată cu aer, ce dezvolta 4 CP. Despre consum, se spune că era pe la 2.5 litri/100 km. Suspensia avea amortizoare hidraulice, iar cutia de viteze era în patru trepte. Mai avea o şa pentru două persoane şi încuietoare la ghidon. Preţul de achiziţie la lansarea pe piaţă în 1971 a fost de aproximativ 6.000 de lei.
Mobra 50 Super s-a dorit a fi varianta îmbunătăţită a modelului Carpaţi, eliminându-se o serie de elemente similare primului model. A fost proiectată cu un design mult mai simplu, deoarece dispar semnalizatoarele de pe furcă faţă şi stopul cu semnalizatoare, însă cu acelaşi motor puternic.
Cea de-a treia variantă, Mobra Hoinar, produsă între 1986 şi 1994, este considerată un model 100% autohton. A fost lansată pe piaţă în 1986, la preţul de 11.000 de lei şi era destinată atât transportului în oraş, cât şi pentru drumurile lungi.
La noul model a fost eliminat sistemul de răcire forţată cu aer a motorului, specific modelului 50 Super. Cu o autonomie de 450 km şi o cutie de viteze în 5 trepte comandate (o treaptă în plus faţă de Mobra 50), Hoinarul atingea peste 70 km/oră. Mobra Turist era o variantă puţin îmbunătăţită a modelului Hoinar. Modelul Mini-Mobra a fost produs începând cu 1976 până la sfârşitul anilor `80 şi reprezenta model sport, mai simplu decât cel iniţial, care în 1981 se vindea cu 4.900 de lei.

Produsă până în 2000, încă de vânzare
Deşi nivelul de productivitate atingea uneori 3.000 de motociclete într-o lună şi, de multe ori, se vindeau tot atâtea exemplare, după aproximativ 40 de ani de activitate, fabrica a fost nevoită să stopeze producţia, întrucât motorul furnizat de întreprinderea Metrom Braşov nu corespundea normativelor europene, la începutul anilor 2000.
Lasând la o parte o serie de inconveniente, cum ar fi numărul limitat de exemplare – motiv pentru care se întocmeau liste de aşteptare, motorul zgomotos sau paleta cromatică redusă (portocaliu, roşu aprins sau muştar), comentariile ironice sau glumele intrate deja în folclor („Moarte sigură cu cobra, dar mai sigură cu Mobra”), motocicletele româneşti au făcut istorie în perioada în care au fost produse. Exemplare funcţionale pot fi întâlnite şi în prezent, iar anunţuri de vânzare există cu sutele în mediul online.

Comentarii

'Puiu Ivan'

2023-08-19 01:12:30


'\" Dela munte la mare, Cu Mobra în spinare!\" '

'Mircea'

2023-08-18 14:47:17


'Am avut una de nouă începând cu anul 1979. La 19 ani nu intri în amănunte. Am avut-o pănă în 1987. Am fost mulțumit de ea. Se întreținea ușor. Nu primeam cotă de benzină pentru ea, dar utilizam gazolină îîn amestec cu tetraetil de plumb, o ptravă pe cinste pentru mediu dar mergea. Nu prea erau de calitate anumite componente, dar la 80 km/h cât prindea la drum drept, teribilismul era la el acasă. Nu se purta cască atunci. Mi-am confecționat o cască cu ecran de plexiglas pentru protecție împotriva muștelor și a țânțarilor. Păcat ca stim să luptăm pentru gloria națională.\n'

'Voicu nicolae'

2023-08-18 08:20:33


'Un mic upgrade și reușeam să o ținem în viață. Alții au făcut așa și au reușit. Noi mai bine am distrus.'

'Barbu Gh.'

2023-08-18 07:44:31


'Alte țări au făcut pe dracu-n patru și și-au păstrat industria constructoare de mașini. Doar mioriticii, în înțelepciunea lor proverbială, au preferat s-o fure, vândă, distrugă sau s-o lase-n paragină pentru a o lua cei „șmecheri”. Le era greu să cumpere o licență pentru un motor conform cererii de pe piață? Le-a fost. Și politica aceasta a fost valabilă în toată țara. De aceea s-a ajuns la situația ca România să nu mai producă nimic. Da, vor fi isteți care vor spune că se fac atîtea și atîtea la noi. NU, NU SE FAC, LE FAC STRĂINII. Adică se asamblează la noi profitîndu-se de salariile extrem de mici și de faptul că-și pot repatria/externaliza/„optimiza” profitul.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie