Curs BNR

1 EUR = 4.9758 RON

1 USD = 4.6712 RON

1 GBP = 5.7677 RON

1 XAU = 354.4765 RON

1 AED = 1.2719 RON

1 AUD = 3.0068 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.4040 RON

1 CHF = 5.1247 RON

1 CNY = 0.6449 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2603 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0182 RON

1 KRW = 0.3387 RON

1 MDL = 0.2597 RON

1 MXN = 0.2740 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7592 RON

1 PLN = 1.1519 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1433 RON

1 UAH = 0.1174 RON

1 XDR = 6.1419 RON

1 ZAR = 0.2447 RON

Editia 8169 - 24 apr 03:14

Enigma finalizării ocolitoarei Braşovului

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 15 iulie 2015

Compania de Drumuri a anunţat, iniţial, o fazare a lucrărilor pentru 2016 - 2020, pentru ca săptămâna trecută să dea publicităţii un comunicat de presă în care susţine că întreg proiectul va fi finalizat până în decembrie 2015. Într-un final am aflat „adevărul”: şoseaua de centură a Braşovului va fi terminată anul acesta, dar fără a se mai construi pasajul de la Sânpetru

Enigma finalizării ocolitoarei Braşovului
Pe tronsonul I, se lucrează la pasajul suprateran care face legătura cu DN 11 şi restul centurii.
 
 
Oficialii Companiei de Drumuri se contrazic singuri în ceea ce priveşte finalizarea lucrărilor la ultimele două tronsoane ale centurii ocolitoare a Braşovului, care sunt finanţate din fonduri europene şi ar trebui finalizate până în decembrie 2015. Astfel, după ce s-a tras un semnal de alarmă cu privire la faptul că 19 dintre cele 28 de proiecte ce vizează reabilitarea sau construcţia infrastructurii unor drumuri cu bani nerambursabili nu mai au şansa să fie terminate, printre care se numără şi această şosea, Compania de Drumuri a venit cu unele precizări susţinând că banii nu se vor pierde, fiindcă a fost solicitată Ministerului Fondurilor Europene fazarea acestora, astfel ca să poată fi finanţate şi pe următorul exerciţiu financiar până în 2020.
 
Lucrări de peste 12 milioane de euro, în faza a II-a
Lucrările la varianta de ocolire a municipiului Braşov au început în luna aprilie 2012, iar tronsonul III a fost recepţionat în 4 decembrie 2013. Întreg proiectul de amenajare a ocolitoarei Braşovului, care va avea în total 18,55 km, a avut o valoare de 75.559.982,89 de euro, fără TVA, din care 85% erau finanţate din fonduri europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), iar restul banilor erau de la bugetul de stat. „Având în vedere imposibilitatea finalizării proiectului în integralitatea sa în cadrul perioadei de programare 2007-2013, CNADNR SA a transmis către Autoritatea de Management pentru POS-T 2007–2013 propunerea de fazare a proiectului în vederea evitării decomiterii fondurilor europene, fiind încadrat ca un obiectiv ce se suprapune pe două perioade de programare respectiv: Programul Operaţional Sectorial - Transport 2007-2013 şi Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020”, au precizat reprezentanţii CNADNR într-un comunicat de presă emis în data de 17 iunie. 
 
Varianta 1: Mai puţini bani de la UE
Conform precizărilor oficialilor CNADNR, pe faza I, respectiv până la finele acestui an, valoarea eligibilă a proiectului este de 57.496.474,01 de euro, iar valoarea decontată de la Uniunea Europeană este de 48.872.002,91 de euro (85%). Pentru faza a II-a, care va fi finanţată din tranşa 2014 – 2020, în conformitate cu precizările CNADR, valoarea eligibilă a lucrărilor este de 12.540.798,73 de euro, din care se va suporta din fonduri europene doar 75%, respectiv 9.405.599,05 de euro. Termenul de depunere pentru finanţare a ultimelor faze ale tuturor proiectelor întârziate este septembrie 2015.  
 
Varianta 2: Recepţia finală în decembrie 2015?
În schimb, săptămâna trecută, CNADNR a emis un nou comunicat de presă prin care se anunţă că… şoseaua ocolitoare a Braşovului va fi recepţionată la finele acestui an. „În ceea ce priveşte recepţia tronsoanelor I şi II, aceasta se estimează că va avea loc în luna decembrie 2015, în prezent desfăşurându-se lucrări de consolidări terasamente, lucrări de scurgerea apelor (şanţuri betonate), lucrări la suprastructură pod km 0+020, pod km 0+080, pod km 3+177 şi pasaj km 4+579, precum şi lucrări la infrastructură pasaj km 6+190 pe tronsonul I, şi lucrări la suprastructură pod km 0+550, pod km 3+545 şi pasaj km 4+790 pe tronsonul II”, se precizează în comunicatul de presă din data de 9 iulie. 
 
Varianta 3: Se amână doar pasajul peste ocolitoare de la Sânpetru
Reprezentanţi din cadrul Companiei de Drumuri ne-au declarat însă că va fi totuşi vorba de o fazare, însă numai pe cel de-al doilea tronson, respectiv în ceea ce priveşte execuţia pasajului peste ocolitoare de la intersecţia cu drumul judeţean spre Sânpetru, intersecţie care este semaforizată în prezent. Iniţial, Consiliul Judeţean Braşov a decis să se asocieze cu Primăria Braşov pentru a realiza investiţia, ţinând că era soluţia optimă, în contextul în care în această intersecţie au loc foarte multe accidente, iar în contextul dublării ocolitoarei, traversarea acesteia devenea aproape imposibilă. Lucrările de dublare a celui de-al doilea tronson, care presupun inclusiv amenajarea pasajul suprateran la intersecţia cu drumul judeţean spre Sânpetru, sunt realizate de asocierea de firme Viarom Construct SA – Maxidesign SRL – Beta Cops SRL, care a oferit un preţ de 64,41 milioane de lei, fără TVA, respectiv de 79,86 milioane de lei cu tot cu TVA. Un preţ destul de mic, respectiv de 54% din valoarea estimată de CNADNR care era de 118,256 de milioane de lei. În contractul semnat cu constructorul termenul stipulat pentru finalizare era 31 decembrie 2015. 
 
Ca în legenda Meşterului Manole
Pe primul tronson al ocolitoarei Braşovului, lucrările au fost abandonate în iulie 2013, după ce constructorul, firma austriacă Alpine Bau, a intrat în insolvenţă. Pe acest tronson, care are o lungime de 7,2 km, reluarea lucrărilor a fost întârziată şi de faptul că în luna august Compania de Drumuri a lansat o licitaţie pentru expertiza tehnică a lucrărilor executate de compania austriacă. Practic, abia din decembrie 2014  s-au reluat lucrările de către asocierea de companii italiene Chirulli Andrea Impresa Individuale – Aleandri SPA – Shelter Construct – Pasquale ALO, numai că pe perioada de iarnă nu s-a lucrat efectiv. Austriecii realizaseră acest tronson în proporţie de 56%, iar, acum, potrivit raportului de implementare al Ministerului Fondurilor Europene (MFE), progresul fizic al lucrărilor efectuate de italieni era de aproximativ 20%, la începutul lunii iunie. În prezent, se lucrează la pasajul care traversează DN 11 şi calea ferată şi leagă practic tronsoanele I de II ale centurii.
Ca în legenda Meşterului Manole, ce s-a făcut anii trecuţi începe deja să se strice. Pe bretelele care fac legătura între DN 11 (ieşirea din municipiul Braşov) şi tronsonul II al ocolitoarei gropile sunt tot mai mari de la o zi la alta. Aceste bretele nu au fost practic definitivate şi din cauza maşinilor de mare tonaj, carosabilul se deteriorează periodic. Reprezentanţii Companiei de Drumuri au precizat că lucrările de reparaţii pe aceste segmente trebuie executate de către constructorul care lucrează pe tronsonul I, iar acesta a fost notificat recent să astupe gropile.
+0 -0

Comentarii

rammstein

2015-07-15 07:52:18


dar varianta cu pasaj subteran n-o ai ?...cica face eunucul infractor din fruntea guvernului o ocolitoare pe la codlea!...cu pasaje subterane !..

Cristian

2015-07-15 06:02:57


Inca o dovada o incapacitatii si a neindepliniri sarcinilor de serviciu a CNADR din birourile climatizate din Bucuresti abia acum au vazut ca lucrarile incepute si neterminate se degradeaza si asa este in toata tara cu lucrari neterminate.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie