Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 00:38

Drepturile dvs.când cumpărați ceva

Autor: av.COLTUC MARIUS

Publicat la 01 februarie 2013

Orice consumator ar trebui să poată să identifice în viața de zi cu zi situațiile când un comerciant abuzează de poziția sa pe piață sau când acesta recurge la practici înșelătoare în promovarea produselor și/sau serviciilor sale

Orice consumator ar trebui să poată să identifice în viața de zi cu zi situațiile când un comerciant abuzează de poziția sa pe piață sau când acesta recurge la practici înșelătoare în promovarea produselor și/sau serviciilor sale. CE SUNT PRACTICILE COMERCIALE Practicile comercianților în relația cu consumatorii, denumite în continuare practici comerciale, reprezintă orice acțiune, omisiune, comportament, demers sau prezentare comercială, inclusiv publicitate și comercializare, efectuate de un comerciant, în strânsă legătură cu promovarea, vânzarea sau furnizarea unui produs consumatorilor. Din dorința de a domina piața și de a vinde produse sau servicii, comercianții uită de cele mai multe ori să pună preț pe consumator, să îl respecte, să îi ofere produse sau servicii de calitate, ajungându-se de multe ori ca omul să cumpere produse expirate, să fie agasat de practicile comerciale ale comercianților, să fie înșelat prin reclame frumos "coafate", dar care nu au nici o corespondență în realitate. CÂND PUTEM SPUNE CĂ O ACȚIUNE COMERCIALĂ ESTE ÎNȘELĂTOARE O practică comercială este considerată ca fiind acțiune înșelătoare dacă aceasta conține informații false , îl induce în eroare pe consumator sau este susceptibilă să îl inducă în eroare, astfel încât fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel acesta nu ar fi luat-o. Practicile comerciale înșelătoare pot lua naștere din furnizarea de către comerciant a unor informații eronate cu privire la existența sau natura produsului; principalele caracteristici ale produsului (cum ar fi: disponibilitatea, avantajele, riscurile, fabricarea, compoziția, accesoriile, asistența acordată după vânzare și instrumentarea reclamațiilor, modul și data fabricației sau prestării, livrarea, capacitatea de a corespunde scopului, utilizarea etc), prețul sau modul de calcul al prețului ori existența unui avantaj specific al prețului; necesitatea service-ului, a unei piese separate, a înlocuirii sau a reparării etc. Practicile comerciale înșelătoare pot să apară în orice activitate de comercializare privind produsul, inclusiv prin publicitatea comparativă, creându-se astfel o confuzie cu alt produs, marca, numele sau cu alte semne distinctive ale unui comerciant concurent. Următoarele practici comerciale sunt considerate de către legiuitor ca fiind înșelătoare:  Afirmarea de către comerciant că este parte semnatară a unui cod de conduită, în cazul în care nu este.  Afișarea unui certificat, a unei mărci de calitate sau a unui echivalent fără a fi obținut autorizația necesară.  Afirmarea că un cod de conduită a primit aprobarea unui organism public sau a unui alt organism, în cazul în care aceasta nu a fost primită.  Afirmarea că un comerciant, inclusiv practicile sale comerciale, sau că un produs a fost agreat, aprobat ori autorizat de un organism public sau privat, în cazul în care nu este adevărat, ori afirmarea că a fost agreat, aprobat sau autorizat fără a respecta condițiile de agreare, aprobare sau autorizare.  Lansarea unei invitații de a cumpăra produse la un anumit preț, în cazul în care comerciantul nu dezvăluie existența unor motive rezonabile în baza cărora ar aprecia că nu va putea să furnizeze, el însuși sau prin intermediul altui comerciant, acele produse sau produse similare la același preț, pentru o perioadă și într-o cantitate rezonabila, avându-se în vedere produsul, amploarea reclamei și prețul oferit.  Lansarea unei invitații de a cumpăra produse la un anumit preț, pentru ca apoi comerciantul să recurgă la una dintre următoarele fapte: - refuzarea prezentării articolului ce a făcut obiectul publicității; - refuzarea luării comenzii privind respectivul articol sau a livrării în cadrul unui termen rezonabil; - prezentarea unui eșantion cu defecte, în scopul promovării unui produs diferit.  Afirmarea falsă că un produs nu va fi disponibil decât pentru o perioadă foarte limitată de timp sau că nu va fi disponibil decât în anumite condiții, pentru o perioadă foarte limitată, în scopul obținerii unei decizii imediate și al lipsirii consumatorilor de alte posibilități sau de un termen suficient pentru a putea face o alegere în cunoștință de cauză.  Angajamentul comerciantului de a furniza un serviciu postvânzare către consumatori, fără însă a-i informa în mod clar, înainte de angajarea acestora în tranzacție, cu privire la limba în care furnizează serviciul, în situația în care comerciantul a comunicat cu consumatorul, înaintea încheierii tranzacției, într-o limbă ce nu este limba oficială a statului membru în care el este stabilit.  Afirmarea sau crearea impresiei că un produs poate fi în mod legal vândut, în situația în care acest lucru nu este posibil.  Prezentarea drepturilor oferite consumatorilor prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului.  Utilizarea unui context editorial în mass-media, în vederea promovării unui produs pentru a cărui reclamă comerciantul a plătit, fără însă ca aceasta să se precizeze clar fie în cuprins, fie prin imagini sau sunete ușor de identificat de către consumator (publicitate mascată). Această dispoziție nu aduce atingere prevederilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare.  Lansarea de afirmații inexacte cu privire la natura și amploarea riscului pentru securitatea personală a consumatorului sau a familiei acestuia, în situația în care consumatorul nu achiziționează produsul.  Promovarea, cu intenția de a induce în eroare consumatorul, a unui produs care se aseamănă cu un alt produs fabricat de un anumit producător, astfel încât consumatorul să creadă că produsul este fabricat de acest producător.  Crearea, operarea sau promovarea unui sistem promoțional piramidal, pe care un consumator îl ia în considerare datorită posibilității de a primi remunerație, ce provine în special ca urmare a introducerii unui alt consumator în sistem decât ca urmare a vânzării sau consumului produselor.  Afirmarea de către un comerciant că își încetează activitatea sau se stabilește în altă parte, atunci când acest lucru nu este adevărat.  Afirmarea că un produs poate facilita câștiguri la jocurile de noroc.  Falsa afirmație că produsul poate vindeca boli, disfuncții sau malformații.  Transmiterea de informații inexacte cu privire la condițiile oferite de piață sau la posibilitatea achiziționării produsului, cu intenția de a determina consumatorul să cumpere produsul în condiții mai puțin favorabile decât în condițiile normale ale pieței.  Afirmarea, în cadrul unei practici comerciale, că se va organiza un concurs sau se va oferi un premiu în scopuri promoționale, fără însă a acorda premiul promis sau un echivalent rezonabil.  Descrierea unui produs ca fiind "gratis", "fără costuri" sau într-un mod similar, în cazul în care consumatorul trebuie să suporte alte costuri, în afară de costurile inevitabile ce rezultă din răspunsul la practica comercială și din plata pentru livrarea sau ridicarea produsului.  Includerea în materialele publicitare a unei facturi sau a unui document similar referitor la plată, prin care se dă consumatorului impresia că acesta a comandat deja produsul promovat, când, de fapt, acesta nu l-a comandat.  Afirmarea falsă sau crearea impresiei că acțiunile comerciantului nu sunt legate de activitățile sale comerciale, industriale sau de producție, artizanale ori liberale, sau falsa prezentare a calității sale de consumator.  Crearea impresiei false că service-ul postvânzare cu privire la un produs este disponibil într-un stat membru, altul decât cel în care produsul este vândut. Cab. Av. Coltuc www.coltuc.ro av.COLTUC MARIUS 0745150894 Partener www.licitatiijuridice.ro
+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie