Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6687 RON

1 GBP = 5.8125 RON

1 XAU = 357.7647 RON

1 AED = 1.2712 RON

1 AUD = 2.9982 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8906 RON

1 CAD = 3.3943 RON

1 CHF = 5.1404 RON

1 CNY = 0.6447 RON

1 CZK = 0.1970 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0966 RON

1 HUF = 1.2610 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0228 RON

1 KRW = 0.3383 RON

1 MDL = 0.2591 RON

1 MXN = 0.2704 RON

1 NOK = 0.4231 RON

1 NZD = 2.7527 RON

1 PLN = 1.1514 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4259 RON

1 TRY = 0.1438 RON

1 UAH = 0.1172 RON

1 XDR = 6.1447 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8166 - 19 apr 12:50

Drama de la STS

Autor: Octavian ANDRONIC

Publicat la 05 februarie 2014

Dacă n-ar fi implicaţi cei doi centri de putere, includerea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale în componenţa aparatului de intervenţie ale Ministerului de Interne ar fi putut să pară cât se poate de firească. Transformarea în ditamai Serviciul a unei structuri tehnice a fost din capul locului un exces menit să creeze un debuşeu de funcţii pentru clientela politică. Din câte ştiu, nu există ceva similar prin ţările civilizate, unde comunicaţiile au un loc, dar delimitat în interiorul serviciilor tradiţionale. STS-ul ar fi putut fi un departament în SRI sau - de ce nu - la SIE. A fost însă să fie un serviciu independent şi ca orice formaţiune de acest fel, principalul său rol a fost acela de a-şi mări importanţa prin supralicitare şi prin servicii de natură politică apte să-i ofere protecţia necesară.
Nu demult, după producerea accidentului din Apuseni, o prestigioasă gazetă americană se întreba de ce are nevoie România - o ţară fără duşmani (dar şi fără prieteni!), inclusă într-un organism colectiv de apărare - de nu mai puţin de şase servicii secrete, între care şi acest STS. Un răspuns de bun simţ ar fi că n-avem, dar că în climatul politic din România, duşmanul este cel din opoziţie, iar acesta trebuie monitorizat atent şi contracarat în propriile structuri de protecţie. Rolul politic al STS-ului a fost evident pentru prima dată la alegerile prezidenţiale din 2005, când Băsescu a făcut tot posibilul să tragă de partea sa structurile informative, pentru a da o replică corespunzătoare fostei puteri. Intervenţia sa a venit pe un fond în care acestea erau deja împărţite, SRI şi SPP fiind mai aproape de Cotroceni, în timp ce SIE şi 0215 răspundeau comenzilor premierului de atunci. Până la schimbarea şefilor moşteniţi, după scandalul fugii lui Hayssam, Băsescu şi-a „apropiat” secunzii celor două structuri principale (la SPP modificarea producându-se de la preluarea mandatului) pe care i-a pregătit pentru preluarea de facto a controlului.
Numirea consilierului său Săftoiu în fruntea serviciului de spionaj s-a dovedit un eşec, contracarat de recrutarea unei persoane din tabăra adversă (Maior), ca şi numirea lui Ungureanu într-o funcţie în care acesta a făcut figuraţie. Cel mai devotat şef de serviciu secret s-a dovedit a fi Marcel Opriş, al cărui rol în succesul electoral din 2009 n-a fost încă evaluat. De atunci, mustăciosul şi taciturnul director a rămas fixat în schema servitorilor devotaţi ai preşedintelui şi nici măcar interimatul lui Antonescu nu a reuşit să-i vină de hac. Opriş este o piesă importantă în algoritmul CSAT, al cărui vot contează în orice chestiune controversată. Noua tentativă eşuată a lui Ponta de a scăpa de el a condus spre ideea noii formule organizatorice, prin care STS încetează să mai fie un serviciu de sine stătător şi intră în componenţa Ministerului de Interne. Recte, a Guvernului.
Bătălia nu este însă consumată şi pe fir va mai intra, ca deobicei, Curtea Constituţională. 

+0 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading