Curs BNR

1 EUR = 4.9754 RON

1 USD = 4.6739 RON

1 GBP = 5.8294 RON

1 XAU = 359.4100 RON

1 AED = 1.2727 RON

1 AUD = 3.0029 RON

1 BGN = 2.5439 RON

1 BRL = 0.8841 RON

1 CAD = 3.3857 RON

1 CHF = 5.1301 RON

1 CNY = 0.6459 RON

1 CZK = 0.1973 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0958 RON

1 HUF = 1.2669 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0239 RON

1 KRW = 0.3381 RON

1 MDL = 0.2628 RON

1 MXN = 0.2760 RON

1 NOK = 0.4260 RON

1 NZD = 2.7610 RON

1 PLN = 1.1462 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0495 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1437 RON

1 UAH = 0.1182 RON

1 XDR = 6.1501 RON

1 ZAR = 0.2467 RON

Editia 8166 - 19 apr 07:34

Discuţii interminabile pe tema copacilor care tot cad pe căile ferate. Soluţia Braşov: Aşteptăm să cadă...

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 08 noiembrie 2017

CFR poate interveni doar în zonele de siguranţă, dar nu poate interveni „peste graniţă”. Administratorii fondurilor forestiere din judeţul Braşov invocă multe probleme care îi împiedică să intervină, chiar dacă în alte judeţe s-a putut

Discuţii interminabile pe tema copacilor care tot cad pe căile ferate. Soluţia Braşov: Aşteptăm să cadă...

Directorul Regionalei CF Braşov, Ioan Pintea (foto), a cerut ajutorul Prefecturii în rezolvarea problemei arborilor din vecinătatea căilor ferate, în afara zonei de siguranţă, care pot cădea în orice moment pe calea ferată, astfel că marţi, după şedinţa care a vizat rezolvarea problemei urşilor, s-a analizat şi această situaţie.
Pe raza judeţului Braşov CFR a identificat mai multe zone unde există acest risc, respectiv Predeal - Timişul de Sus, Timişul de Sus - Dârste, Augustin - Stupini, Augustin - Racoş, Racoş - Rupea.  Această listă nu este, însă finalizată, urmând ca arborii să fie identificaţi în urma verificărilor în teren.
Problemele apar în momentul în care se pune problema tăierii arborilor cu risc de cădere. Mai exact, potrivit directorului Regionalei CF Braşov, în zona de siguranţă a căii ferate acţionează echipele companiei, dar dincolo de această graniţă, lucrările ar trebui făcute de administratorii fondului forestier.
Acesta a precizat că dintre judeţele ce sunt arondate acestei regionale (Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu), Braşovul a rămas în urmă în ceea ce priveşte rezolvarea acestei probleme. În Harghita şi Covasna, a explicat el, lucrările sunt în curs de derulare, iar administratorii fondurilor forestiere au tăiat arborii cu probleme. „Arborii din afara zonelor de siguranţă trebuie tăiaţi de către administratorii pădurilor, nu de către noi. Ce putem face este să ajutăm, să închidem căile ferate, să scoatem liniile electrice de sub tensiune sau chiar să ajutăm la tăiere. Pe scurt, noi putem ajuta, dar nu putem exploata. Cel puţin în judeţul Braşov, aceşti arbori sunt în zone greu accesibile, unde nu se poate ajunge cu mijloace auto, astfel că lemnul nu poate fi valorificat. Noi nu putem cumpăra arborii tăiaţi. Suntem «în şah», pentru că nu se poate face nici o mutare. În celelalte judeţe, proprietarii terenurilor pe care sunt arborii îi taie. Normal ar fi ca fiecare proprietar să aibă grijă de teren, astfel încât nu afecteze vecinii”, a afirmat Pintea.  Totodată, el a atras atenţia că în unele zone poate cădea oricând câte un arbore pe calea ferată, iar pe lângă faptul că este afectat traficul feroviar, se pot produce chiar şi accidente.  

Activitate nerentabilă pentru administratorii fondurilor forestiere, legislaţie cu probleme  
De cealaltă parte, reprezentanţii Direcţiei Silvice Braşov susţin că problema tăierii arborilor din apropierea căilor ferate nu a fost luată în calcul atunci când s-au elaborat actele normative. „Potrivit legislaţiei, în cazul terenurilor traversate de liniile de transport a electricităţii, de conductele de transport a gazelor naturale sau în vecinătatea drumurilor, masa lemnoasă extrasă este denumită «produs extraordinar», dar în actele normative nu sunt amintite şi zonele din vecinătatea căilor ferate. De asemenea, conform prevederilor legale, în cazul «produsele extraordinare», exploatarea masei lemnoase se face de către operatori economici atestaţi, inclusiv în baza unei legislaţii specifice (lucrări din domeniul gazelor naturale, transportului de electricitate etc), domeniul transportului feroviar nefiind amintit”, a precizat reprezentantul Direcţiei Silvice.  
Totodată, administratorii de pădure au precizat că arborii tăiaţi din astfel de zone, unele dintre ele inaccesibile. De altfel, reprezentantul Regiei Locale a Pădurilor Kronstadt a afirmat că „din punctul meu de vedere, nu ne putem asuma execuţia unor astfel de lucrări. Masa lemnoasă trebuie valorificată. În unele zone exploatarea este costisitoare. Pentru tăierea arborilor trebuie organizate licitaţii. Bunăvoinţă există, dar sunt o grămadă de probleme. CFR ar trebui să scoată la licitaţie lucrările”.

În final, nicio rezoluţie
După ce au fost prezentate aceste explicaţii, reprezentantul CFR a afirmat că ceea ce rămâne de făcut este să aştepte ca arborii să cadă peste calea ferată. De altfel, întrebat cum se procedează în cazul unui arbore căzut pe linie, el a spus că lucrările sunt efectuate de lucrătorii de la căi ferate, care porţionează lemnul şi eliberează linia, după care, dacă linia de alimentare cu energie electrică este ruptă, aceasta este reparată, apoi se reia traficul. „Astfel de intervenţii durează mult. De multe ori, garnitura este luată de locomotive diesel, care trebuie aduse de la mare distanţe, astfel că apar costuri suplimentare pentru operatori”.
 
Salvarea ar putea veni de la ISU  
Prezent la discuţii, subprefectul Ciprian Băncilă a declarat că CFR nu poate organiza o licitaţie pentru efectuarea unor lucrări pe un teren care nu îi aparţine: „Oricând pot fi luaţi la întrebări de Curtea de Conturi”. Soluţia propusă de subprefect a fost să se constituie o comisie, din care să facă parte reprezentanţii CFR, ai Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU), ai administratorilor fondurilor financiare, care să stabilească în teren care sunt arborii cu probleme: „În baza raportului întocmit de ISU, prin care se constată situaţia de urgenţă, am putea lua măsuri”. Totodată, Băncilă a precizat că problemele prezentate în şedinţă vor fi transmise Ministerului Transporturilor, astfel încât acesta să propună acte normative care să reglementeze astfel de situaţii.

Foto: PROBLEME APROAPE LA FIECARE NINSOARE: 30 octombrie 2017  -Şapte trenuri au fost blocate la Dârste şi Timişu de Sus, din cauza unui copac căzut.





 

+2 -2

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie