Curs BNR

1 EUR = 4.9729 RON

1 USD = 4.5749 RON

1 GBP = 5.9082 RON

1 XAU = 354.1460 RON

1 AED = 1.2456 RON

1 AUD = 3.0311 RON

1 BGN = 2.5426 RON

1 BRL = 0.8212 RON

1 CAD = 3.3238 RON

1 CHF = 5.1357 RON

1 CNY = 0.6289 RON

1 CZK = 0.1962 RON

1 DKK = 0.6665 RON

1 EGP = 0.0946 RON

1 HUF = 1.2740 RON

1 INR = 0.0547 RON

1 JPY = 2.9336 RON

1 KRW = 0.3300 RON

1 MDL = 0.2576 RON

1 MXN = 0.2551 RON

1 NOK = 0.4155 RON

1 NZD = 2.7278 RON

1 PLN = 1.1624 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0524 RON

1 SEK = 0.4257 RON

1 TRY = 0.1388 RON

1 UAH = 0.1109 RON

1 XDR = 6.0675 RON

1 ZAR = 0.2495 RON

Editia 8228 - 25 iul 03:07

Discuţii interminabile pe tema copacilor care tot cad pe căile ferate. Soluţia Braşov: Aşteptăm să cadă...

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 08 noiembrie 2017

CFR poate interveni doar în zonele de siguranţă, dar nu poate interveni „peste graniţă”. Administratorii fondurilor forestiere din judeţul Braşov invocă multe probleme care îi împiedică să intervină, chiar dacă în alte judeţe s-a putut

Discuţii interminabile pe tema copacilor care tot cad pe căile ferate. Soluţia Braşov: Aşteptăm să cadă...

Directorul Regionalei CF Braşov, Ioan Pintea (foto), a cerut ajutorul Prefecturii în rezolvarea problemei arborilor din vecinătatea căilor ferate, în afara zonei de siguranţă, care pot cădea în orice moment pe calea ferată, astfel că marţi, după şedinţa care a vizat rezolvarea problemei urşilor, s-a analizat şi această situaţie.
Pe raza judeţului Braşov CFR a identificat mai multe zone unde există acest risc, respectiv Predeal - Timişul de Sus, Timişul de Sus - Dârste, Augustin - Stupini, Augustin - Racoş, Racoş - Rupea.  Această listă nu este, însă finalizată, urmând ca arborii să fie identificaţi în urma verificărilor în teren.
Problemele apar în momentul în care se pune problema tăierii arborilor cu risc de cădere. Mai exact, potrivit directorului Regionalei CF Braşov, în zona de siguranţă a căii ferate acţionează echipele companiei, dar dincolo de această graniţă, lucrările ar trebui făcute de administratorii fondului forestier.
Acesta a precizat că dintre judeţele ce sunt arondate acestei regionale (Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu), Braşovul a rămas în urmă în ceea ce priveşte rezolvarea acestei probleme. În Harghita şi Covasna, a explicat el, lucrările sunt în curs de derulare, iar administratorii fondurilor forestiere au tăiat arborii cu probleme. „Arborii din afara zonelor de siguranţă trebuie tăiaţi de către administratorii pădurilor, nu de către noi. Ce putem face este să ajutăm, să închidem căile ferate, să scoatem liniile electrice de sub tensiune sau chiar să ajutăm la tăiere. Pe scurt, noi putem ajuta, dar nu putem exploata. Cel puţin în judeţul Braşov, aceşti arbori sunt în zone greu accesibile, unde nu se poate ajunge cu mijloace auto, astfel că lemnul nu poate fi valorificat. Noi nu putem cumpăra arborii tăiaţi. Suntem «în şah», pentru că nu se poate face nici o mutare. În celelalte judeţe, proprietarii terenurilor pe care sunt arborii îi taie. Normal ar fi ca fiecare proprietar să aibă grijă de teren, astfel încât nu afecteze vecinii”, a afirmat Pintea.  Totodată, el a atras atenţia că în unele zone poate cădea oricând câte un arbore pe calea ferată, iar pe lângă faptul că este afectat traficul feroviar, se pot produce chiar şi accidente.  

Activitate nerentabilă pentru administratorii fondurilor forestiere, legislaţie cu probleme  
De cealaltă parte, reprezentanţii Direcţiei Silvice Braşov susţin că problema tăierii arborilor din apropierea căilor ferate nu a fost luată în calcul atunci când s-au elaborat actele normative. „Potrivit legislaţiei, în cazul terenurilor traversate de liniile de transport a electricităţii, de conductele de transport a gazelor naturale sau în vecinătatea drumurilor, masa lemnoasă extrasă este denumită «produs extraordinar», dar în actele normative nu sunt amintite şi zonele din vecinătatea căilor ferate. De asemenea, conform prevederilor legale, în cazul «produsele extraordinare», exploatarea masei lemnoase se face de către operatori economici atestaţi, inclusiv în baza unei legislaţii specifice (lucrări din domeniul gazelor naturale, transportului de electricitate etc), domeniul transportului feroviar nefiind amintit”, a precizat reprezentantul Direcţiei Silvice.  
Totodată, administratorii de pădure au precizat că arborii tăiaţi din astfel de zone, unele dintre ele inaccesibile. De altfel, reprezentantul Regiei Locale a Pădurilor Kronstadt a afirmat că „din punctul meu de vedere, nu ne putem asuma execuţia unor astfel de lucrări. Masa lemnoasă trebuie valorificată. În unele zone exploatarea este costisitoare. Pentru tăierea arborilor trebuie organizate licitaţii. Bunăvoinţă există, dar sunt o grămadă de probleme. CFR ar trebui să scoată la licitaţie lucrările”.

În final, nicio rezoluţie
După ce au fost prezentate aceste explicaţii, reprezentantul CFR a afirmat că ceea ce rămâne de făcut este să aştepte ca arborii să cadă peste calea ferată. De altfel, întrebat cum se procedează în cazul unui arbore căzut pe linie, el a spus că lucrările sunt efectuate de lucrătorii de la căi ferate, care porţionează lemnul şi eliberează linia, după care, dacă linia de alimentare cu energie electrică este ruptă, aceasta este reparată, apoi se reia traficul. „Astfel de intervenţii durează mult. De multe ori, garnitura este luată de locomotive diesel, care trebuie aduse de la mare distanţe, astfel că apar costuri suplimentare pentru operatori”.
 
Salvarea ar putea veni de la ISU  
Prezent la discuţii, subprefectul Ciprian Băncilă a declarat că CFR nu poate organiza o licitaţie pentru efectuarea unor lucrări pe un teren care nu îi aparţine: „Oricând pot fi luaţi la întrebări de Curtea de Conturi”. Soluţia propusă de subprefect a fost să se constituie o comisie, din care să facă parte reprezentanţii CFR, ai Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU), ai administratorilor fondurilor financiare, care să stabilească în teren care sunt arborii cu probleme: „În baza raportului întocmit de ISU, prin care se constată situaţia de urgenţă, am putea lua măsuri”. Totodată, Băncilă a precizat că problemele prezentate în şedinţă vor fi transmise Ministerului Transporturilor, astfel încât acesta să propună acte normative care să reglementeze astfel de situaţii.

Foto: PROBLEME APROAPE LA FIECARE NINSOARE: 30 octombrie 2017  -Şapte trenuri au fost blocate la Dârste şi Timişu de Sus, din cauza unui copac căzut.





 

+2 -2

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie