Curs BNR

1 EUR = 4.9748 RON

1 USD = 4.5777 RON

1 GBP = 5.8147 RON

1 XAU = 359.4834 RON

1 AED = 1.2463 RON

1 AUD = 3.0641 RON

1 BGN = 2.5435 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.3626 RON

1 CHF = 5.0370 RON

1 CNY = 0.6330 RON

1 CZK = 0.2014 RON

1 DKK = 0.6668 RON

1 EGP = 0.0977 RON

1 HUF = 1.2880 RON

1 INR = 0.0550 RON

1 JPY = 2.9408 RON

1 KRW = 0.3369 RON

1 MDL = 0.2588 RON

1 MXN = 0.2759 RON

1 NOK = 0.4288 RON

1 NZD = 2.8014 RON

1 PLN = 1.1679 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0506 RON

1 SEK = 0.4282 RON

1 TRY = 0.1422 RON

1 UAH = 0.1154 RON

1 XDR = 6.0676 RON

1 ZAR = 0.2516 RON

Editia 8183 - 21 mai 22:52

De la „Prea luxoasă pentru idioţi!”, la „Perfectă pentru idioţi!”

Autor:

Publicat la 15 mai 2024

Povestea construirii primului autoturism românesc, Dacia

De la „Prea luxoasă pentru idioţi!”, la „Perfectă pentru idioţi!”

Foto: Momentul în care Ceauşescu primeşte cadou prima maşină fabricată în România Socialistă - Dacia 1

La 11 mai 1968, a început construcţia primului autoturism românesc, Dacia. Autoturismul avea iniţial radio şi scaune încălzite, dar Nicolae Ceauşescu s-a opus acestor opţiuni, spunând că sunt un „lux inutil“.
La 20 august 1968, pe poarta uzinei de la Mioveni ieşea primul automobil creat de Dacia: 1100, o berlină cu motor posterior şi tracţiune spate.
În încercarea de a pune România pe lista marilor producători mondiali de automobile, conducerea PCR impusese constructorilor Dacia, ca sarcină de serviciu, reducerea intervalului de timp creat între fazele de proiectare şi lansare în producţie. În acest scop, s-a decis să se apeleze la ajutorul unui constructor străin pentru dezvoltarea primului model autohton: un autoturism din clasa medie, cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1000 şi 1300 cmc, a cărui producţie anuală să fie de maxim 50.000 de unităţi.
Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Renault şi Austin s-au oferit să ofere licenţe românilor s-au numărat. Soarta viitorului constructor român a fost decisă însă de vizita la Bucureşti a generalului Charles de Gaulle, cel care a scos practic Renault din lupta competitorilor, transformându-l instantaneu în câştigător.
Locaţia aleasă pentru producţie a fost judeţul Argeş, localitatea Mioveni. Construcţia uzinei a început în 1966 şi s-a sfârşit în timp record, la numai un an şi jumătate. Aşa se face că, la 20 august 1968, pe poarta uzinei de la Mioveni ieşea primul automobil creat de Dacia: 1100, o berlină cu motor posterior şi tracţiune spate.
Povestea spunea că acest prim exemplar ar fi ajuns la Nicolae Ceauşescu, ipoteză infirmată, ulterior. Riscul la care se expuneau constructorii dându-i lui Ceauşescu primul produs dintr-o serie insuficient testată era mult prea mare, aşa că tovarăşul a primit modelul Dacia 1100 cu numărul 75.

Ion Mihai Pacepa: „Ce am învăţat ca ţar al industriei auto“
Într-un articol publicat în 2009 în paginile publicaţiei „Wall Street Journal“, fostul şef al spionajului care a defectat în timpul lui Nicolae Ceauşescu, în anul 1978, generalul Ion Mihai Pacepa, a povestit despre începuturile industriei auto din România: „Când dictatorul român Nicolae Ceauşescu a hotărât, la mijlocul anilor ’60, că vrea o industrie auto, m-a ales pentru a pune proiectul pe picioare. În ţara orbilor, chiorul este rege. Nu ştiam nimic despre fabricarea automobilelor, dar niciunul dintre oamenii de încredere ai lui Ceauşescu nu ştia. Totuşi, tatăl meu a fost aproape toată viaţa şeful departamentului de servicii General Motors afiliat la Bucureşti“, îşi începe Pacepa articolul intitulat „Ce am învăţat ca ţar al industriei auto“, preluat de Historia.
Fostul spion povestea că Nicolae Ceauşescu l-a îndemnat să cumpere o licenţă de la o fabrică din Vest şi apoi „să fure tot ce era nevoie pentru a construi o maşină“.
Ceauşescu ar fi ales Renault, pe motiv că era deţinută de guvernul francez, iar companiile private erau privite cu neîncredere de toţi conducătorii ţărilor comuniste. „Aşa ne-am trezit cu o licenţă pentru învechitul Renault 12, a cărui producţie urma să fie oprită în Franţa. Era cea mai ieftină variantă“, explică Pacepa.
Când a fost ales celebrul model Renault 12, Ceauşescu ar fi zis: „Destul de bună pentru idioţi”, potrivit spuselor lui Pacepa. După ce a fost ales modelul, maşina a fost botezată cu numele „Dacia“, pentru a comemora istoria de 2.000 de ani a României.
Totuşi, în momentul în care Ceauşescu a văzut prima maşină Dacia 1300 fabricată în România, a exclamat: „Prea luxoasă pentru idioţi!”. Imediat, s-a renunţat la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate. Aşa s-a ajuns, potrivit lui Pacepa, „la un model cu mai puţine dotări ca Renault 12, care oricum nu avea prea multe dotări“. După ce şi „alte luxuri inutile” au fost eliminate de către birocraţii zeloşi, Ceauşescu s-a declarat mulţumit de varianta finală: „Perfectă pentru idioţi!“.

1995, primul autoturism conceput 100% de inginerii români
După Dacia 1100 a fost urmat, în 1969, Dacia 1300, un alt autoturism produs sub licenţă Renault (R 12, de data aceasta). A urmat dezvoltarea unei întregi game de modele, care a cuprins mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare.   
Anul 1978 a fost cel în care Renault a plecat de la Uzină. Timp de două decenii, între 1978 şi 1999, Automobile Dacia a continuat autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 (în 1987 - lansarea modelului Dacia 1320, în 1991 - lansarea modelului Dacia 1325 Liberta, în 1992 - lansarea modelului Dacia 1307 şi 1309 Dublă cabină).
În 1995 a fost lansat primul autoturism conceput 100% de inginerii români, Dacia Nova. Era o mândrie naţională că Dacia reuşea să  meargă mai departe şi fără Renault, însă dezavantajele nespuse se vedeau la nivel de calitate.

Foto: Amintiri din comunism

+7 -3

Comentarii

'Reader'

2024-05-16 15:07:29


'Nu am înțeles niciodată gândirea retrogradă a liderilor comuniști și opoziția față de progres. Am înțeles că Dacia Nova a fost proiectată prin anii 1980 dar nu a intrat în producția de serie. Nu știu și nu pot înțelege de ce, așa cum nu pot înțelege de ce TVR nu emitea color, deși putea și de ce Elena Ceaușescu a făcut o criză de nervi când a aflat că TVR a emis color transmisia sărbătoririi zilei \"tovarășului\" prin anii 70. Nu am înțeles de ce România a produs atât de târziu televizoare color sau nu a produs deloc radiocasetofoane și videocasetofoane sau de ce Dacia 1300 se vindea cu echivalentul a 30 000$ in România în timp ce la export se dădea sub 10 000$.'

'Willy'

2024-05-15 11:13:02


'Costea nu crede. Costea e o rusine. Nu fiti ca Costea.'

'Costea Ion '

2024-05-15 05:20:45


'Eu nu cred că Ceaușescu le zicea românilor așa. Mai degrabă unii dintre trădători, cum era Pacepa. Pe vremea aia se făceau de toate la noi, acum se importă pînă și boldurile.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie