Curs BNR

1 EUR = 4.9763 RON

1 USD = 4.6386 RON

1 GBP = 5.8067 RON

1 XAU = 346.8933 RON

1 AED = 1.2629 RON

1 AUD = 3.0283 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.9012 RON

1 CAD = 3.3920 RON

1 CHF = 5.0843 RON

1 CNY = 0.6401 RON

1 CZK = 0.1974 RON

1 DKK = 0.6672 RON

1 EGP = 0.0968 RON

1 HUF = 1.2671 RON

1 INR = 0.0557 RON

1 JPY = 2.9797 RON

1 KRW = 0.3376 RON

1 MDL = 0.2601 RON

1 MXN = 0.2723 RON

1 NOK = 0.4234 RON

1 NZD = 2.7650 RON

1 PLN = 1.1532 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4274 RON

1 TRY = 0.1430 RON

1 UAH = 0.1170 RON

1 XDR = 6.1159 RON

1 ZAR = 0.2442 RON

Editia 8171 - 26 apr 13:42

De la Braşov s-a oprit CFR-ul

Autor: Radu COLȚEA

Publicat la 21 decembrie 2021

Ceferiştii de la SCRL Braşov au oprit luni dimineaţă lucrul, protest la care s-au alăturat cei de la CFR Bucureşti, Braşov, Sighetul Marmaţiei, Cluj, Arad, Craiova. Două ore care au creat haos, dar care le-au adus feroviarilor o majorare de salariu

De la Braşov s-a oprit CFR-ul

Ceferiştii din toată ţara, inclusiv cei din Braşov, au protestat luni, 20 decembrie, după ce, în 18 decembrie, în Monitorul Oficial a fost publicată o hotărâre prin se amână intrarea în vigoare a Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, până la data de 1 ianuarie 2023. Această amânare i-a nemulţumit pe angajaţii din sistem, care se aşteptau ca actul normativ, în care erau prevăzute unele drepturi pentru salariaţi, să intre în vigoare în luna aprilie a anului viitor.

1 oră – la „Infrastructură”, 2 ore – la „Reparaţii Locomotive”
Iniţial, salariaţii din sistemul feroviar au anunţat numai proteste, însă, luni dimineaţa au încetat şi lucrul. La Braşov, angajaţii CFR SA (care administrează reţeaua feroviară) au încetat activitatea pentru aproximativ o oră, iar greva spontană a blocat şi circulaţia trenurilor. În schimb, salariaţii Societăţi de Reparaţii „CFR SCRL Braşov" (care se ocupă de repararea locomotivelor) au încetat activitatea pentru aproximativ două ore.

Anul 2021, început cu un protest, terminat cu un protest
În ceea ce priveşte protestul de la Braşov, acesta s-a desfăşurat pe peronul liniei 1 de la Gara Braşov. Acesta este al doilea protest al ceferiştilor, după cel din primăvară, din faţa Prefecturii. De altfel, unul dintre liderii sindicali, Cosmin Miclos, ne-a declarat că „anul 2021 este Anul European Feroviar. Noi l-am început anul cu un protest în care am atras atenţia asupra situaţiei critice în care este infrastructura feroviară. Anul a trecut şi suntem mai rău decât în primăvară. Ba mai mult, în weekend a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă prin care se amână aplicarea legii privind statutul lucrătorului feroviar pentru data de 1 aprilie 2023. Legea era bine venită, pentru că impulsiona atragerea de forţă de muncă. Avem nevoie de angajări, pentru că media de vârstă a salariaţilor din căile ferate române este de aproximativ 55 de ani”.
În plus, a continuat sindicalistul, investiţiile în infrastructura feroviară întârzie: „Avem investiţiile din PNRR, care, pe hârtie, sunt frumos creionate şi sunt anunţate sume imense pentru sistemul feroviar. Mă tem, însă, că nu suntem capabili să atragem aceste fonduri, pentru că nu mai avem industrie feroviară. Cumpărăm tot, de la şine, la traverse”.

„Eu stau pe un scaun primit de taică-meu în anul 2000”
El a ridicat şi problema condiţiilor de muncă, pe care le-a catalogat jalnice. „Lucrezi în birouri în care nu s-au mai făcut investiţii de 50 de ani. Eu stau pe un scaun primit de taică-meu în anul 2000. Le l-a primit în anul 1970. Au trecut 50 de ani şi stăm pe acelaşi scaun. Dacă intraţi într-un birou de mişcare pe magistrală, zici că te-ai întors în timp. În afară de un monitor vechi, găseşti telefoane de muzeu. Nu s-a investit nimic. Noi suntem în moarte clinică”, a declarant Cosmin Miclos.  Acesta a spus că feroviarii vor continua demersurile pentru ca statutul feroviarului să intre în vigoare în luna aprilie a anului 2022.

 „În atelier e la fel de frig ca afară”
La rândul său, liderul sindical de la SCRL, Eugen Neagoe, a declarat că reparatorii de locomotivă din Braşov au fost în grevă timp de două ore, între 8.00 şi 10.00, nemulţumirile salariaţilor fiind aceleaşi: salariile şi condiţiile de muncă. „Un angajat cu 30 de ani vechime are un salariu de 2.200 de lei, cât despre condiţiile de muncă, în atelier e la fel de frig ca afară. Decât să vină să muncească la noi, oamenii preferă să meargă să toarne apă fierbinte în cafea”, a declarat sindicalistul.
Acesta a menţionat că la SCRL Braşov, din aproximativ 360 de angajaţi, sunt 7 sau 8 care au mai puţin de 30 de ani vechime. La nivel naţional, dintre cei 1.500 ai SCRL, aproximativ 150 au vechime în muncă mai mică de 30 de ani.
„Aşteptăm să vedem ce se discută la Bucureşti, apoi vom vedea ce facem mai departe”, a încheiat Neagu.

Unde s-a protestat
Peste 1.000 de angajaţi, din Bucureşti, Braşov, Sighetul Marmaţiei, Cluj, Arad, Craiova, au oprit luni lucrul, nemulţumiţi de îngheţarea salariilor de către guvernanţi, aruncând mersul trenurilor în haos.
Peste 100 de trenuri au fost afectate de greva spontană de la CFR, iar activitatea a fost oprită în 54 de staţii, a afirmat directorul CFR, Ion Simu. Reprezentanţii CFR susţin că acest protest este ilegal şi vor sesiza organele de cercetare penală.

Ce a avut de transmis Grindeanu
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a declarat, luni, despre greva spontană de la CFR, că toate companiile care ţin de transportul feroviar au nevoie de investiţii masive şi le-a cerut sindicatelor să respecte legea. Despre majorările cerute de angajaţii din sistem, Grindeanu a arătat că, dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, doar cu rata inflaţiei, impactul este undeva la peste un miliard de lei, iar statutul feroviarului prevede o majorare şi mai mare, de 40%. „Vă spun sincer, în acest moment nu există aceste resurse”, a spus Grindeanu.
Ministrul a ,ao precizat că a discutat cu directorii generali şi economici de la CFR, pe date economice reale. „Este evident că sunt companii în dificultate. Asta este realitatea şi nu trebuie să o ascundem. Anul viitor, toate companiile, fie că vorbim despre CFR Infrastructură, fie că vorbim despre CFR Călători sau CFR Marfă, trebuie să treacă printr-un proces de eficientizare economică. Și asta în acord cu prevederile PNRR. Sunt deschis la dialog, dar bazat pe argumente economice sustenabile şi nu pe poziţii de forţă. Bineînţeles că dialogul va continua până la găsirea celor mai bune soluţii. Toate modurile de transport sunt prioritare pentru mine”, a declarat Grindeanu despre cea ce le-a transmis, luni, sindicaliştilor de la CFR.

La SCRL Braşov SA e declanşată deja procedura de insolvenţă
Greva CFR a fost declanşată de Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive CFR - SCRL Braşov SA, filială a CFR Călători, care este în procedură de insolvenţă, au anunţat şi cei de la CFR Călători. „Protestul este o acţiune a angajaţilor de la SCRL Braşov SA şi a CFR SA, ca urmare a prorogarii până la data de 1 ianaurie 2023, a legii 195/2020, privind Statutul Personalului Feroviar, legiferată prin OUG 130/17.12.2021. Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive CFR – SCRL Braşov SA este filială a CFR Călători SA, fiind la ora actuală în procedură de insolvenţă care intră sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă (dosar nr. 4249/62/2014* – termen 19.11.2019). Pentru CFR Călători SA, SCRL Braşov SA este un furnizor de servicii care pe bază contractuală asigură şi realizează mentenanţa curentă, reparaţii planificate şi accidentale ale materialului rulant motor al CFR Călători. Pentru prestaţia efectuată de SCRL către CFR Călători plăţile sunt efectuate la zi, nefiind înregistrate restanţe”, transmite CFR Călători.
Potrivit CFR Călători, personalul salariat aparţinând SCRL are toate drepturile încasate la zi: salarii, bonuri de masă, etc.

Final de zi: Angajaţii CFR au obţinut creşterea salariilor cu rata inflaţiei
Luni după amiază, în jurul orelor 17.00, Ministerului Transporturilor a anunţat că s-a ajuns la o înţelegere cu sindicatele angajaţilor din domeniul feroviar. Părţile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze, ca soluţie, creşterea salariilor tarifare cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru anul 2022.
„Astăzi, 20 decembrie 2021, la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la solicitarea ministrului Sorin Grindeanu a avut loc întâlnirea cu reprezentanţii federaţiilor sindicale din calea ferată. Discuţiile s-au concentrat pe problemele existente în domeniul feroviar, dar şi pe situaţia creată de protestul spontan al unor lucrători din calea ferată. Părţile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze ca şi soluţie creşterea salariilor tarifare cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru anul 2022, în condiţiile aprobării cadrului legal şi financiar. Vorbim aici de Legea bugetului de stat şi bugetele companiilor feroviare, ca o primă etapă în vederea aplicării Statutului personalului feroviar", se arată într-un comunicat de presă transmis de Ministerul Transporturilor.

Foto:  Întârzieri între de 15 – 180 de minute

+7 -5

Comentarii

'Eori '

2023-10-12 18:35:01


'Nu Vrem Legea 195 Statutul Personalului Feroviar, deoarece este amânată și va fi în vigoare la Anu 2024, pentru că așa este normal:\n\nhttps://clubferoviar.ro/se-suspenda-din-nou-aplicarea-statutului-personalului-feroviar/'

'Eu'

2021-12-21 15:02:54


'Rammsteine, ia dracului elicopterul data viitoare, sa nu mai fii nevoit sa inghiti rahat.'

'Barbu Gh.'

2021-12-21 07:49:23


'Deci vor face greve mereu pentru că vor primi de fiecare dată ceva. CE-AU PRIMIT CEI DIN MEDIUL PRIVAT???'

'Rammstein'

2021-12-21 04:49:15


'Arestați, deportați si executați...ăsta trebuie să fie răspunsul pentru clipele de groază trăite de cei care au stat prin gări printre care m-am numărat și eu..anunțați bă nenorociților cu 48 de ore greva să stea omul acasă sau să găsească o soluție...acum de sărbători ca urez...dracul sa va ia!!..'

'Willy'

2021-12-20 15:27:55


'La ce intarzieri au trenurile nici daca opresc aia lucrul 6 luni, nu cred ca observa cineva ca ei sunt in greva. Poate doar asa, sa opreasca lucrul vreo 5 ani sa se sesizeze cineva ca de fapt nu mai vine trenul deloc.'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie