banner la cocos banner promotional

Curs BNR

1 EUR = 4.9774 RON

1 USD = 4.3833 RON

1 GBP = 5.8304 RON

1 XAU = 464.4611 RON

1 AED = 1.1933 RON

1 AUD = 2.7957 RON

1 BGN = 2.5449 RON

1 BRL = 0.7714 RON

1 CAD = 3.1559 RON

1 CHF = 5.2813 RON

1 CNY = 0.6015 RON

1 CZK = 0.1993 RON

1 DKK = 0.6668 RON

1 EGP = 0.0860 RON

1 HUF = 1.2223 RON

1 INR = 0.0513 RON

1 JPY = 3.0556 RON

1 KRW = 0.3047 RON

1 MDL = 0.2538 RON

1 MXN = 0.2227 RON

1 NOK = 0.4191 RON

1 NZD = 2.6097 RON

1 PLN = 1.1646 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0530 RON

1 SEK = 0.4526 RON

1 TRY = 0.1141 RON

1 UAH = 0.1048 RON

1 XDR = 5.9383 RON

1 ZAR = 0.2318 RON

Editia 8552 - 21 noi 07:04

PACHETUL 2 DE AUSTERITATE VINE CU NOUTĂŢI:

Datornicii la stat nu vor mai putea cumpăra maşini sau case

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 19 noiembrie 2025

Datornicii la stat nu vor mai putea cumpăra maşini sau case

Parlamentul a adoptat marţi, 18 noiembrie, după reexaminarea solicitată de Curtea Constituţională, legea din pachetul doi de măsuri fiscal-bugetare, prin care sunt prevăzute majorări ale impozitelor locale, inclusiv creşteri de până la 80% pentru locuinţe şi introducerea principiului „poluatorul plăteşte” la impozitele auto.  Votul final a fost unul clar: 253 de parlamentari au votat „pentru”, 128 „împotrivă”, în timp ce 3 aleşi nu au votat şi alţi 3 s-au abţinut.

Principalele prevederi
Ultima versiunea a Pachetului 2 de măsuri de austeritate aduce câteva noutăţi din punct de vedere al posibilităţii statului de a strânge mai mulţi bani la buget şi nu doar prin tăierea cheltuielilor cu salariile.
Potrivit unui document obţinut de G4Media, principalele prevederi din Pachetul 2 de măsuri sunt:
- Posibilitatea ca un funcţionar la primărie să fie angajat cu jumătate de normă;
- Dispare funcţia de inspector guvernamental;
- Scade numărul de posturi de la cabinetele premierului, miniştrilor, primarilor şi preşedinţilor de consilii judeţene.
Numărul maxim de posturi din cadrul cabinetului, respectiv cancelariei este:
a) 5 posturi pentru cabinetul prim-ministrului (de la 9 în prezent)
b) 5 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat; ( de la 6 în prezent)
c) 3 posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului fără portofoliu;
d) 3 posturi pentru cabinetul ministrului, secretarului general al Guvernului şi şefului Cancelariei Prim-Ministrului;
e) 3 posturi pentru cabinetul ministrului delegat;
f) 1 post pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat şi asimilatului acestuia din cadrul ministerelor şi aparatului de lucru al Guvernului şi consilierului de stat;
g) 1 post pentru cabinetul conducătorului de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
h) 4 posturi pentru cabinetul primarului general al municipiului Bucureşti;
i) 4 posturi pentru cabinetul preşedintelui consiliului judeţean şi primarilor unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale cu o populaţie peste 100.000 de locuitori;
j) 3 posturi pentru cabinetul primarilor de comună, oraş sau municipiu cu o populaţie între 30.000 – 100.000 de locuitori;
k) 2 posturi pentru cabinetele primarilor comunelor, oraşelor sau municipiilor cu populaţie între 10.000 – 30.000 de locuitori, viceprimarilor comunelor, oraşelor sau municipiilor cu o populaţie între 30.000 – 100.000 de locuitori, viceprimarilor comunelor, oraşelor sau municipiilor cu o populaţie de peste 100.000 de locuitori, viceprimarilor sectoarelor municipiului Bucureşti, viceprimarilor generali ai municipiului Bucureşti, vicepreşedinţilor consiliilor judeţene, precum şi pentru cancelaria prefectului;
l) 1 post pentru cabinetele primarilor comunelor, oraşelor sau municipiilor cu o populaţie mai mică de 10.000 de locuitori şi viceprimarilor comunelor, oraşelor sau municipiilor cu o populaţie între 10.000 – 30.000 de locuitori.”

Primăriile decid dacă închid sălile de jocuri de noroc sau le suprataxează
Consiliul local decide, prin hotărâre, dacă pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale pe care o reprezintă se pot desfăşura activităţi de jocuri de noroc. În cazul în care consiliul local decide ca pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale pe care o reprezintă să se desfăşoare activităţi de jocuri de noroc, acestea sunt condiţionate de obţinerea, în prealabil, a autorizaţiei anuale de funcţionare.
 În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare prevăzută la alin. (2) operatorul economic depune copii de pe licenţa de organizare a jocurilor de noroc şi documente cu privire la spaţiului propus pentru organizarea activităţii. Autorizaţia de funcţionare se acordă sau se respinge prin hotărâre a consiliului local, pe baza criteriilor stabilite prin regulament propriu, cu respectarea priorităţilor de dezvoltare locală, a normelor de protecţie a ordinii şi a sănătăţii şi siguranţei publice.
Autoritatea administraţiei publice locale stabileşte, prin hotărâre a consiliului local:
a) zonele în care activităţile de jocuri de noroc pot fi desfăşurate;
b) cuantumul taxei locale datorate pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare, calculată în funcţie de suprafaţa, exprimată în metri pătraţi, a spaţiului în care se desfăşoară activitatea.

Creşte impozitul pentru construcţiile fără autorizaţie
Pentru lucrările realizate cu autorizaţie de construire, valoarea de impozitare se calculează în raport cu informaţiile cuprinse în anexa la cererea pentru emiterea autorizaţiei de construire şi/sau proiectul anexat la autorizaţia de construire.
Pentru lucrările realizate fără autorizaţie de construire, cu excepţia celor edificate anterior datei de 1 august 2001, valoarea de impozitare se calculează în raport cu suprafaţa clădirii executate şi se stabileşte un impozit majorat cu o cotă de 100% faţă de valoarea de impozitare stabilită conform legii, pentru o perioadă de 5 ani, începând cu anul următor constatării.”
Declararea clădirilor în vederea impunerii şi înscrierea acestora în evidenţele autorităţilor administraţiei publice locale reprezintă o obligaţie legală a contribuabililor care deţin în proprietate aceste imobile, chiar dacă ele au fost executate fără autorizaţie de construire sau cu nerespectarea acesteia. În situaţia nedeclarării clădirii, de către proprietar, valoarea impozitului stabilit de către organul fiscal local se majorează succesiv, cu 30% pentru fiecare interval de întârziere sau fracţie de interval de 6 luni de întârziere, calculat după expirarea termenului prevăzut la alin. (2), aplicat la valoarea impozitului stabilit iniţial. Majorarea se aplică pentru anul fiscal pentru care se stabileşte impozitul.
Autorităţile pot folosi drone pentru a găsi clădirile nedeclarate de proprietari.

Numele datornicilor vor fi făcute publice
Un cumpărător care vrea să achiziţioneze un imobil sau o maşină trebuie să facă dovada că şi-a plătit toate impozitele locale. Pentru dobândirea dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor şi a mijloacelor de transport, cumpărătorii ce dobândesc bunurile trebuie să prezinte certificate de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligaţiilor de plată datorate bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază îşi au domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz. Prezentarea certificatelor de atestare fiscală poate fi înlocuită de verificarea, pe cale electronică, a situaţiei obligaţiilor fiscale datorate. Numele datornicilor vor fi făcute publice.

Scad salariile pentru primăriile care nu îşi acoperă cheltuielile de funcţionare
Începând cu 1 mai 2026, pentru funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul familiei ocupaţionale «Administraţie» din aparatul de specialitate al primarilor şi din instituţiile şi serviciile publice de interes local din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale care nu îşi pot acoperi cheltuielile salariale din veniturile proprii provenite din impozite şi taxe locale, salariile de bază se stabilesc pe baza grilelor de salarizare pentru administraţia publică locală aprobate prin hotărâre a guvernului în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

Primăriile nu mai plătesc cheltuielile de funcţionare pentru centrele militare
Începând cu data de 1 ianuarie 2026, finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale centrelor militare din raza de activitate a consiliilor judeţene/locale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Apărării Naţionale.

Scade numărul de posturi în primării
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, numărul maxim al posturilor corespunzător fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale se reduce cu 30%. În cazul nerespectării, direcţiile generale ale finanţelor publice / administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în termen de maximum 10 zile, sistează alimentarea cu cote defalcate din impozitul pe venit.
Reducerea cu 30% a numărului de posturi de la pct. 1 din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2010 nu trebuie să conducă la depăşirea unui procent mai mare de 20% aplicat posturilor ocupate.

Scade numărul de posturi în prefecturi
Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, numărul total de posturi pentru instituţiile prefectului se reduce cu 25%, cu excepţia posturilor serviciilor publice comunitare de paşapoarte şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor. Procedura de reorganizare a instituţiilor prefectului se definitivează până cel târziu 1 martie 2026.

Alte prevederi importante:
- Un şofer îşi poate redobândi permisul doar dacă şi-a plătit amenda.
- Primăriile de localităţi cu mai puţin de 4.500 de locuitori nu pot înfiinţa poliţie locală decât dacă cheltuielile secţiunii de funcţionare sunt asigurate integral din venituri proprii.
- Indemnizaţia pentru persoanele cu handicap şi venitul minim de incluziune pot fi executate silit de primării dacă persoanele care le primesc nu îşi plătesc taxele şi impozitele locale
- Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi este interzisă stabilirea de către autorităţile administraţiei publice locale a oricărei taxe locale sau taxe speciale pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală, precum şi a adeverinţelor necesare eliberării cărţii de identitate
- Organele fiscale locale pot cesiona creanţele fiscale şi bugetare către executori judecătoreşti sau către operatori economici specializaţi în recuperarea creanţelor, în vederea colectării acestora.
 

+4 -4

Comentarii

'Ghicitoare pentru alegători'

2025-11-19 11:45:10


'\"Scad salariile pentru primăriile care nu îşi acoperă cheltuielile de funcţionare,... care nu îşi pot acoperi cheltuielile salariale din veniturile proprii provenite din impozite şi taxe locale\".\nDeci, ce vor face primarii aleși ca să-și păstreze salariile ? '

'zoro'

2025-11-19 11:09:28


'Sa dea bunul Dumnezeu ca acesti nenorociti pe care ia votat prostimea inculta care stau cate 24 de ore la cozi sa pupe niste oase si care atunci cand merg la vot, voteaza cu ochii inchisi,sa dea nenorocitii o lege ca sa nu mai aiba voie sa-si cumpere hrana ca sa vada tot romanul ce prost este'

'Bigbrader'

2025-11-19 07:00:17


'Omul asta își pune lumea în cap! Băsescu mai deștept a tăiat la bugetari! Bolojan sărăcește pensionarii fără mila! Bjane, nu te vad bine'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie