Curs BNR

1 EUR = 4.9764 RON

1 USD = 4.6687 RON

1 GBP = 5.8125 RON

1 XAU = 357.7647 RON

1 AED = 1.2712 RON

1 AUD = 2.9982 RON

1 BGN = 2.5444 RON

1 BRL = 0.8906 RON

1 CAD = 3.3943 RON

1 CHF = 5.1404 RON

1 CNY = 0.6447 RON

1 CZK = 0.1970 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0966 RON

1 HUF = 1.2610 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0228 RON

1 KRW = 0.3383 RON

1 MDL = 0.2591 RON

1 MXN = 0.2704 RON

1 NOK = 0.4231 RON

1 NZD = 2.7527 RON

1 PLN = 1.1514 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4259 RON

1 TRY = 0.1438 RON

1 UAH = 0.1172 RON

1 XDR = 6.1447 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8166 - 19 apr 20:29

Cum înveţi la şcoala de şoferi să-ţi strici mai repede maşina

Autor: Marius BOERIU

Publicat la 08 noiembrie 2023

„Ambreiajul în frânare, riscul de care instructorii auto uită să ne avertizeze. Titi Aur: „Metoda e valabilă doar la şcoala de şoferi”

Cum înveţi la şcoala de şoferi să-ţi strici mai repede maşina

Folosirea incorectă a pedalei de ambreiaj în momentul frânării poate strica maşina mai repede decât ar fi normal. Titi Aur, fostul campion la automobilism, a constatat că greşeala este des întâlnită printre conducătorii auto din România.
Expertul Titi Aur arată prin apăsarea pedalei de ambreiaj când nu e cazul, forţaţi discurile de ambreiaj să se despartă, ceea ce poate duce la uzura prematură a acestora.
„Foarte mulţi şoferi calcă ambreiajul şi atunci când nu trebuie. Din păcate, am întâlnit şoferi care conduceau de 30 ani şi când i-am spus eu, fiind în dreapta, că nu se face aşa, m-a contrazis şi mi-a spus să îl las în pace. În timp şcolii de şoferi, instructorul te învaţă că de fiecare dată, înainte de a opri, înainte de a iniţa oprirea, să calci ambreiajul, frâna şi pe urmă iei piciorul de pe ambreiaj. Metoda e valabilă şi foarte importantă în timpul şcolii de şoferi pentru că atunci se merge cu 30, maxim 40 de km/h şi atunci, pentru a-şi proteja maşina, instructorul pe învaţă să calci ambreiajul de fiecare dată. După ce termini şcoala de şoferi, ar trebui ca instructorul să îţi transmită că nu trebuie să calci ambreiajul la fiecare frânare”, a precizat expertul în conducere defensivă Titi Aur, fostul pilot şi campion la automobilism.

„Riscăm să blocăm roţile, ceea ce înseamnă pierderea controlului”
Titi Aur precizează că doar atunci când schimbăm viteza apăsăm ambreiajul, atunci când retrogradăm sau mergem într-o treapă superioară.
„Nu sunt legate cele două picioare. Frâna şi ambreiajul nu trebuie câlcate în acelaşi timp, decât atunci când suntem la limita opririi, când avem 10-20 de km/h şi urmează să oprim. Ambreiajul nu trebuie călcat când frânăm pentru că atunci când frânăm trebuie să folosim cele două sisteme: pe de o parte frânza de motor şi pe de altă parte frâna de picior. Simpla ridicare a piciorului de pe accelaraţie înseamnă o frână de motor, frână de motor care este dublată de frâna de picior atunci când este nevoie să reducem mai mult decât prin frâna de motor. Dacă suntem cu piciorul călcat pe ambreiaj, practic nu mai beneficiem de frâna de motor, dar în acelaşi timp riscăm să blocăm roţile, ceea ce înseamnă pierderea controlului”, mai spune el.

Există excepţii
Există câteva situaţii în care poate fi necesar să apăsaţi ambreiajul atunci când frânaţi. De exemplu, dacă trebuie să schimbaţi viteza în timpul frânării, este necesar să apăsaţi ambreiajul pentru a decupla motorul de la cutie de viteze. De asemenea, poate fi necesar să apăsaţi ambreiajul pentru a opri maşina în siguranţă pe o pantă abruptă.
Mai mult, frâna de motor este esenţială atunci când vorbim de aderenţă scăzută. Maşina trebuie să fie cuplată, motorul cu transmisia să fie cuplate, ceea ce înseamnă că nu călcăm ambreiajul.
Ambreiajul este mecanismul care face şi desface legăura dintre motor şi transmisie, în funcţie de cum acţionăm pedala - iar asta se realizează doar atunci când acţionăm schimbătorul de viteză şi nu la fiecare frânare.
În cazul în care frânele nu sunt suficiente pentru a opri maşina, este posibil ca motorul să se supratureze sau cutia de viteze să se defecteze.

+5 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie