Curs BNR

1 EUR = 4.9681 RON

1 USD = 4.5404 RON

1 GBP = 5.9215 RON

1 XAU = 361.0678 RON

1 AED = 1.2362 RON

1 AUD = 3.0655 RON

1 BGN = 2.5401 RON

1 BRL = 0.8369 RON

1 CAD = 3.3226 RON

1 CHF = 5.1141 RON

1 CNY = 0.6260 RON

1 CZK = 0.1963 RON

1 DKK = 0.6660 RON

1 EGP = 0.0942 RON

1 HUF = 1.2684 RON

1 INR = 0.0544 RON

1 JPY = 2.9025 RON

1 KRW = 0.3299 RON

1 MDL = 0.2574 RON

1 MXN = 0.2557 RON

1 NOK = 0.4229 RON

1 NZD = 2.7665 RON

1 PLN = 1.1552 RON

1 RSD = 0.0424 RON

1 RUB = 0.0515 RON

1 SEK = 0.4316 RON

1 TRY = 0.1373 RON

1 UAH = 0.1095 RON

1 XDR = 6.0394 RON

1 ZAR = 0.2499 RON

Editia 8224 - 19 iul 03:00

Cu bani europeni, braşovenii pot schimba vechile lifturi din blocuri sau pot monta ferestre cu geam termopan la balcoane

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 22 aprilie 2016

Asociaţiile de proprietari vor suporta 25% din valoarea eligibilă a proiectului, iar cererile de finanţare vor fi depuse de Primăria Braşov

Cu bani europeni, braşovenii pot schimba vechile lifturi din blocuri sau pot monta ferestre cu geam termopan la balcoane

Din 16 mai, autorităţile locale pot depune cererile de finanţare pentru obţinerea fondurilor nerambursabile acordate prin Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 3 - Sprijinirea  tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţii 3.1 - Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul locuinţelor, Operaţiunea - Clădiri rezidenţiale.
Potrivit ghidului de finanţare, dosarele vor fi depuse de primării, iar dacă se acceptă la finanţare un astfel de proiect, 60% din valoarea lucrărilor este asigurată de Uniunea Europeană, 15% de primărie, iar 25% de către proprietarii apartamentelor. Teoretic, pentru finanţare sunt eligibile toate localităţile din ţară, pentru blocurile construite în perioada 1950-1990, cu minim două etaje. Practic, decizia ţine de autorităţile locale, dispuse sau nu să aloce fonduri în acest sens. La Braşov, primarul George Scripcaru a anunţat ieri că municipalitatea va susţine acest program, fiind începute deja consultările cu asociaţiile de proprietari.

Ce se poate face cu banii
Prin acest program UE se susţin lucrările de reabilitare energetică prin termoizolarea blocurilor, dar există oportunităţi şi pentru asociaţiile care au realizat deja această lucrare. Astfel, se pot monta ferestre cu geam termopan la balcoane, iar în blocurile turn se pot schimba şi vechile lifturi, la care, de multe ori, s-au făcut doar reviziile obligatorii sau reparaţii curente, astfel încât acestea să fie funcţionale, pentru că instalarea unui nou lift era o lucrare mult prea costisitoare. Tot prin acest program, în spaţiile comune, se pot monta sisteme de iluminat care consumă mai puţină energie electrică. Dacă locatarii cad de acord, se pot instala panouri solare sau alte surse de producere a energiei regenerabile. Eligibile sunt şi lucrările de montare a  echipamentelor de măsurare individuală a consumurilor de energie pentru încălzire şi apă caldă sau se pot efectua branşări sau rebranşari ale blocului de locuinţe sau apartamentului la sistemul centralizat de termoficare.

Detaliul care poate bloca proiectul: Firmele de apartament plătesc 100%
Conform ghidului de finanţare, cei 25% (cota ce revine proprietarilor) vor fi plătiţi doar de către persoanele fizice care au în proprietate apartamente cu destinaţia de locuinţă sau sediu social al unei firme care nu desfăşoară activităţi economice. În schimb persoanele juridice care deţin locuinţe în respectivul imobil sau proprietarii spaţiilor comerciale de la parter sau cei care au apartamente în care se desfăşoară activităţi economice nu vor beneficia de cofinanţarea acordată de UE şi vor plăti integral lucrările. Dacă aceştia din urmă nu-şi dau acordul, proiectul întregului bloc va fi refuzat la finanţare.
Dacă blocul a fost construit cu magazine la parter, iar proprietarii acestor spaţii nu sunt de acord cu lucrările de intervenţie prevăzute prin proiect, se poate realiza proiectul fără spaţiile comerciale de la acest nivel.  

Cererile de finanţare pot fi depuse până în 16 noiembrie
Sesiunea de depunere a cererilor de finanţare se va încheia în 16 noiembrie 2016, iar perioada de implementare a activităţilor proiectului preconizate a fi realizate după momentul semnării contractului nu trebuie să depăşească 31 decembrie 2023.
Valoarea minimă a unui proiect este de 100.000 de euro, iar cea maximă de cinci milioane de euro, însă într-o cerere de finanţare pot fi incluse mai multe imobile, maxim 10.  Partea bună este că o primărie poate depune mai multe „calupuri”.

Ce trebuie să facă asociaţiile de proprietari
Pentru a se putea implementa un astfel de proiect, între primărie şi asociaţia de propietari trebuie semnat un contract. Pentru ca documentul să poată fi semnat, asociaţia de proprietari va prezenta primăriei un tabel cu toţi proprietarii din bloc, din care să rezulte obligatoriu acordul din partea a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanţării. De asemenea, va trebui depusă Hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei/lor de Proprietari, prin care se solicită finanţarea. Acest document trebuie să conţină cel puţin aprobarea intervenţiilor/măsurilor de creştere a eficienţei energetice, cota/cotele de cofinanţare şi valoarea contribuţiei asociaţiei/lor de proprietari (cheltuieli eligibile şi neeligibile) şi asumarea  indicatorilor tehnico-economici (faza DALI sau PT), ajutoarele de natură socială care se acordă, cota de participare distinctă (în procente) aferentă acestora, precum şi suma care nu va mai fi recuperată de la asociaţia de proprietari. De asemenea, hotărârea trebuie să mai conţină acordul pentru implementarea proiectului a proprietarilor care trebuie să achite integral suma calculată pentru proprietatea lor.
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe asociaţii de proprietari, se va întocmi un tabel centralizator al proprietarilor la nivel de bloc.

Discuţii între Primărie şi asociaţiile de proprietari
Pentru ca Braşovul să poată depune cât mai repede cereri de finanţare, primarul George Scripcaru, a solicitat serviciilor de specialitate din Primărie, ca împreună cu Agenţia Metropolitană Braşov, să facă demersurile necesare în acest sens. ,,Am demarat deja procedura de identificare a potenţialilor beneficiari. Vom avea discuţii cu cei care au dosare depuse la Primăria Braşov, dar nu au realizat până acum lucrările, dar şi cu alte asociaţii de proprietari interesate. Consider că braşovenii au nevoie să beneficieze de aceste fonduri, mai ales că vizează şi lucrări necesare, dar costisitoare pentru proprietari, cum ar fi, de exemplu, schimbarea lifturilor. Sper să reuşim, împreună cu asociaţiile de proprietari, să atragem aceste fonduri, mai ales că vorbim de fonduri nerambursabile care acoperă 60% din valoarea investiţiei”, a declarat primarul Braşovului.

+5 -0

Comentarii

nu este nici un comentariu

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie