Curs BNR

1 EUR = 4.9761 RON

1 USD = 4.6567 RON

1 GBP = 5.7878 RON

1 XAU = 346.6114 RON

1 AED = 1.2678 RON

1 AUD = 3.0265 RON

1 BGN = 2.5442 RON

1 BRL = 0.9073 RON

1 CAD = 3.4036 RON

1 CHF = 5.0938 RON

1 CNY = 0.6426 RON

1 CZK = 0.1971 RON

1 DKK = 0.6673 RON

1 EGP = 0.0972 RON

1 HUF = 1.2649 RON

1 INR = 0.0559 RON

1 JPY = 3.0059 RON

1 KRW = 0.3389 RON

1 MDL = 0.2605 RON

1 MXN = 0.2744 RON

1 NOK = 0.4252 RON

1 NZD = 2.7633 RON

1 PLN = 1.1511 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0503 RON

1 SEK = 0.4287 RON

1 TRY = 0.1432 RON

1 UAH = 0.1179 RON

1 XDR = 6.1310 RON

1 ZAR = 0.2433 RON

Editia 8170 - 25 apr 12:26

CNADR aruncă 20 de milioane de lei pe SF-ul unei autostrăzi „fantomă”

Autor: Ionuţ DINCĂ

Publicat la 03 iulie 2015

Tronsonul de autostradă dintre Făgăraş şi Sighişoara era parte a vechiului proiect al Autostrăzii Transilvania, însă în master planul general de transport nu mai figurează această rută, iar Compania de drumuri va plăti o documentaţie pentru o şosea inexistentă

CNADR aruncă 20 de milioane de lei pe SF-ul unei autostrăzi „fantomă”
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale(CNADNR)  a anunţat recent lansarea unei licitaţii pentru în vederea revizuirii Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Braşov - Oradea, secţiunea Făgăraş - Sighişoara. Cheltuielile în vederea întocmirii acestei documentaţii sunt estimate la o valoare cuprinsă între 17,39 milioane de lei şi 20,8 milioane lei (fără TVA), iar data limita de depunere a ofertelor este 18 august 2015. 
Cu toate acestea, în Master Planul General de Transport, care este practic documentul de căpătâi pentru infrastructura naţională pe cel puţin următorii 15 ani, pe ruta dintre Făgăraş şi Sighişoara nu apare nici o autostradă şi nici vreun alt tip de drum. Master planul a fost avizat şi de către Comisia Europeană, care va acorda finanţările în funcţie de prevederile din acest document. Cu alte cuvinte, CNADNR dă bani pentru întocmirea unor documentaţii în vederea amenajării unei şosele care nu mai există în strategia de transport a României. În master plan există însă autostrada Sibiu - Făgăraş - Braşov şi un drum TransRegio între Braşov, Sighişoara şi Târgu Mureş, respectiv actualul DN 13, care ar urma să fie modernizat. Mai mult, dincolo de Master Plan, ruta Sighişoara - Făgăraş nu figurează pe harta europeană de transport (TEN-T), nici pe cea centrală (TEN-T Core), nici pe cea secundară (TEN-T Comprehensive). 
 
Care sunt şansele de finanţare?!
Cu toate acestea, în caietul de sarcini al licitaţiei se specifică faptul că „proiectul se intenţionează a fi finanţat din fonduri externe nerambursabile POS –T (FEDR/FC )sau buget de stat”. Reprezentanţii CNADNR au precizat că în momentul de faţă distanţa medie dintre Făgăraş şi Sibiu este de 170 de km şi se face pe căi ocolite pe DN 1 şi DN 13 sau DN 1 – DN 14, iar proiectul acestei autostrăzi este realizat în vederea „asigurării infrastructurii de bază necesară cererii de transport în creştere, asigurând un grad ridicat de siguranţă a traficului rutier”. În conformitate cu datele CNADNR acest tronson de autostradă ar avea aproximativ 54 de km, iar SF-ul iniţial a fost elaborat în 2004. Acest sector de autostradă era proiectat pe anumite tronsoane pentru viteză maximă de 100 de km/h, iar pe altele de 120 km/h. Totodată, traseul autostrăzii ar fi urmat traverseze localităţile Mândra, Făgăraş şi şoarş pe raza judeţului Braşov şi să facă un mic ocol, astfel încât să evite poligonul militar de la Cincu. 
Acesta rută făcea parte din vechiul proiect al Autostrăzii Transilvania, aşa cum fusese stabilit iniţial în varianta Bechtel, însă afacerea cu americanii a picat între timp, iar priorităţile României în ceea ce priveşte infrastructura rutieră au fost conturate în Master Plan. Astfel, ruta Făgăraş - Sighişoara a fost eliminată, iar conexiunile rutiere în zona Transilvaniei au fost redesenate pentru o mai bună conectivitate cu autostrăzile contruite, în execuţie sau care sunt proiectate, respectiv (Sebeş - Turda, Câmpia Turzii - Tg Mureş – Iaşi şi Sibiu - Braşov.
 
Pe unde trecea Autostrada Transilvania
Lucrările la Autostrada Transilvania, executate de Bechtel SUA, au început în 2004 la secţiunile Suplacu de Barcău - Borş şi Câmpia Turzii - Cluj Vest. Contractul de execuţie a fost reziliat în 29 mai 2013, interval în care doar tronsonul dintre Câmpia Turzii şi Cluj a fost  finalizat şi dat în folosinţă. Conform planurile de atunci, Autostrada Transilvania urma să aibă patru benzi şi o lungime de 415 kilometri, 300 de poduri, pasaje şi viaducte, 73 pasaje peste autostradă şi 19 noduri rutiere. Proiectul a fost împărţit în 8 secţiuni, însă lucrările au început de la coadă spre capăt: 1A, Braşov - Făgăraş - 48,81 km, 1B, Făgăraş - Sighişoara - 53,37 km, 1C, Sighişoara - Ogra - 58 km, 2A, Ogra - Câmpia Turzii - 37,19 km, Câmpia Turzii - Cluj Vest - 52,55 km, 3A, Cluj Vest - Mihăieşti - 25,5 km, 3B, Mihăieşti - Suplacu de Barcău - 75,48 km şi 3C, Suplacu de Barcău - Borş - 64,5 km. Din 2004 şi până în prezent, de tronsoanele care traversează judeţul Braşov nu s-a mai amintit nimic.
 
+0 -0

Comentarii

Cristian

2015-07-03 06:07:21


CNADR este cu capul in nori si din Bucuresti nu cunosc situatia de pa teren Dn-uri cu parapeti de protectie rupti sau ruginiti,denivelari si gropi periculoase,pericole de accident etc.si acum finanteaza studii pentru autostrazi care nu sunt planificate,probabil aceste studii sunt dedicate unei firme a apropiatilor.

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie