Curs BNR

1 EUR = 4.9758 RON

1 USD = 4.6712 RON

1 GBP = 5.7677 RON

1 XAU = 354.4765 RON

1 AED = 1.2719 RON

1 AUD = 3.0068 RON

1 BGN = 2.5441 RON

1 BRL = 0.8970 RON

1 CAD = 3.4040 RON

1 CHF = 5.1247 RON

1 CNY = 0.6449 RON

1 CZK = 0.1969 RON

1 DKK = 0.6669 RON

1 EGP = 0.0971 RON

1 HUF = 1.2603 RON

1 INR = 0.0560 RON

1 JPY = 3.0182 RON

1 KRW = 0.3387 RON

1 MDL = 0.2597 RON

1 MXN = 0.2740 RON

1 NOK = 0.4241 RON

1 NZD = 2.7592 RON

1 PLN = 1.1519 RON

1 RSD = 0.0425 RON

1 RUB = 0.0500 RON

1 SEK = 0.4281 RON

1 TRY = 0.1433 RON

1 UAH = 0.1174 RON

1 XDR = 6.1419 RON

1 ZAR = 0.2447 RON

Editia 8169 - 24 apr 05:45

Cine-i până la urmă vinovat? Poliţia care a verificat, Primăria care a comandat, Comprest că a executat?

Autor: Radu COLŢEA

Publicat la 07 decembrie 2022

Învăţătura de după carambolul celor 17 păgubiţi de pe Pasajul de la Dârste: pregătiţi-vă maşina de iarnă şi adaptaţi viteza la condiţiile de drum

Cine-i până la urmă vinovat? Poliţia care a verificat, Primăria care a comandat, Comprest că a executat?

Firma braşoveană Comprest SA, care asigură deszăpezirea străzilor din Braşov, nu se consideră responsabilă pentru accidentul în lanţ din 4 decembrie, în jurul orelor 08.30, de pe pasajul de la Dârste. Mai exact, marţi, 6 decembrie, directorul operatorului de deszăpezire, Alexandru Tănase, a precizat că au fost respectate toate normativele şi procedurile stabilite împreună cu Primăria municipiului Braşov.  
„În această perioadă se află în derulare Planul de măsuri stabilit de autoritatea contractantă (Primăria municipiului Braşov, n.r.) pentru sezonul de iarnă 2022-2023. Astfel, în dimineaţa zilei de 4 decembrie, echipajul operativ a executat intervenţia zilnică pentru prevenirea şi combaterea poleiului, care a constat în împrăştierea de fondant chimic, în amestec cu inhibitor de coroziune. Această intervenţie s-a realizat în jurul orei 06.00, aşa cum rezultă din înregistrările sistemului de monitorizare GPS, puse la dispoziţia autorităţilor. Acţiunea s-a desfăşurat în acord cu prevederile normativului tehnic AND 525/2013 care stabileşte intervalul orar 03.00-07.00 pentru efectuarea acestor intervenţii specifice de verificare a stării drumului şi prevenţie”, a precizat Tănase.

Nicio sesizare înainte de accident
La ora producerii accidentului, directorul Comprest a menţionat că temperaturile în  municipiul Braşov erau pozitive şi se circula în condiţii de ceaţă densă şi chiciură, ce impuneau atenţie sporită şi reducerea vitezei în zona podurilor şi sensurilor giratorii.
De altfel, starea pasajului, în dimineaţa zilei de 4 decembrie, nu a trezit vreo suspiciune poliţiştilor. „Nicio solicitare de intervenţie din partea unităţilor de patrulare ale politiei rutiere ce monitorizează traficul rutier nu a fost formulată în dispeceratul societăţii înainte de ora 8.15 - ora probabilă a accidentului)”, a menţionat Tănase. Ba mai mult, acesta a menţionat că echipajele Poliţiei au verificat starea drumului înainte de producerea accidentului.
„Reamintim, totodată, că timpul de intervenţie la solicitarea autorităţii contractante este de 30 de minute de la primirea cererii de acţionare, timp de reacţie pe care înţelegem să îl respectam cu stricteţe în toate situaţiile, motiv pentru care s-a organizat de mai mulţi ani o bază de sprijin în zona străzii Zizinului. Considerăm, aşadar, că operatorul de salubrizare a efectuat toate demersurile necesare pentru menţinerea stării de viabilitate a căii de rulare, împrejurare confirmată de agenţii de poliţie care au verificat zona înainte de producerea accidentului”, a mai spus Alexandru Tănase.  

Ce recomandă reprezentantul Comprest
Nu în ultimul rând, directorul operatorului de deszăpezire a ţinut să readucă în atenţia şoferilor „importanţa adaptării vitezei la condiţiile meteo, în special în zonele cu risc sporit de producere a accidentelor - semnalizate corespunzător - respectiv sensurile giratorii şi podurile, dar şi necesitatea de verificare a stării tehnice a autovehiculelor şi prezenţa cauciucurilor de iarnă pentru orice deplasare”.
Directorul Comprest a făcut aceste declaraţii după ce luni, 5 decembrie, Inspectoratul Poliţei Judeţului Braşov a anunţat că a sancţionat Primăria Braşov pentru că nu a asigurat „starea de viabilitate a părţii carosabile”, fapt ce a condus la un accident în lanţ în care au fost implicate 17 vehicule, dintre care o ambulanţă. Tot luni, reprezentanţii Primăriei Braşov au dat de înţeles că vor recupera banii (minimul prevăzut de lege, adică 3.045 lei, conform unor surse) de la operatorul de deszăpezire.
Pe de altă parte, reamintim că în 24 noiembrie, când a inspectat baza materială a Comprest, pentru a vedea dacă operatorul este pregătit pentru iarna 2022 – 2023, primarul Braşovului, Allen Coliban, a anunţat că „având în vedere prognoza meteo, am redus cu 50%, în această perioadă, numărul de utilaje mobilizate, astfel încât să reducem şi cheltuielile de la bugetul local. Se poate interveni în orice moment cu cel puţin 43 de utilaje, putem suplimenta până la numărul maxim de 86, avem un stoc de peste 2.000 de tone de material antiderapant în mai multe staţii de încărcare, astfel că, din punctul ăsta de vedere, suntem pregătiţi pentru a face faţă iernii care urmează”.

„CÂND INTRU PE POD, ŞTIU CĂ S-AR PUTEA SĂ FIE POLEI”
Reamintim că pilotul Titi Aur, expert în conducere defensivă, a explicat chiar în ziua carambolului de ce astfel ce accidente se întâmplă cu precădere la începutul iernii şi ce trebuie să ştie şoferii când pleacă la drum pe astfel de condiţii meteo.
„Primul lucru: pe pod apare poleiul mult mai repede, mult mai uşor. Când suntem în jurul temperaturii de zero grade, apare poleiul, mult mai uşor, mult mai repede decât pe asfaltul normal. Pentru că pământul are inerţie termică mare şi când vine frigul din aer nu reuşeşte să îngheţe apa de pe asfalt. Dar podul fiind mult mai subţire, şi bate vântul şi pe dedesubt, se răceşte mult mai repede şi la minus un grad, minus 2 grade apare gheaţa neagră. Acest lucru se învaţă la cursul de conducere defensivă. Din păcate nu şi la şcoala de şoferi”, a explicat el.
„Al doilea lucru care s a întâmplat acolo a fost, să zic, efectul de turmă. Adică dacă ceilalţi merg atât de tare şi ceilalţi merg atât de aproape faţă de maşina din faţă, înseamnă că pot. Ei nici măcar nu s-au gândit la asta, pentru că nimeni nu i-a instruit, nimeni nu le-a spus nicăieri despre efectul de turmă”, a adăugat Titi Aur.
„Când intru pe pod, ştiu că s-ar putea să fie polei. Asta înseamnă că reduc viteza, că sunt mai atent, eventual testez puţin aderenţa. Pun piciorul pe frână când nu am pe cineva chiar în coasta mea sau foarte aproape şi îmi verific aderenţa, pentru că pedala de frână îmi transmite dacă am sau nu aderenţă. Dacă pedala de frână tremură puţin când apăs pe frână, înseamnă că una sau mai multe roţi au fost la limita blocării. Asta înseamnă că eu, şoferul instruit, ştiu că acolo am aderenţă mică, reduc viteza foarte mult, măresc distanţa faţă de maşina din faţa mea. Asta înseamnă că mă gândesc la ce fac”, explicat Titi Aur. „Maşina este o armă, dacă nu ştiu să o stăpânesc. Maşina produce victime şi atunci eu, cel de la volan, trebuie să fiu responsabil”, a adăugat el.

+1 -7

Comentarii

'Vivi'

2022-12-07 15:08:54


'Când e vorba de calcat accelerația toți putem și suntem fixați pe ea. Dar natura ne arată că suntem slab pregătiți și credem că mașinile noastre sunt cele mai tari. Exista conducere preventiva dar cui să i spui asta . Celor care nu știu decât să motiveze , că se grăbesc sau mai grav nu au văzut. Șoferi nepregătiți dat și tupeiști. Mai sunt și alte cărți în afara de a sta pe platformele ,, așa zis de socializare\"\". Bravo Titi Aur , știi exact fenomenul dar cei care sunt ignoranți fac miștouri. Atât p\n\n\n\n\n'

'Willy'

2022-12-07 08:25:51


'Asa ca in concluzie, conduceti preventiv. Coliban nu are nici o vina. Eu nu inteleg pe ce criterii a dat politia amenda. Se pare ca amenda a fost data abuziv. Ceva tipic dealtfel pentru organe.'

'Raoke'

2022-12-07 07:49:32


'Conducere „defensivă”? Ce mascare mai e si asta? Nu, este conducere ”preventiva”. PREVENTIVA. Ca nu ai de cine te apara pe sosele ci trebuie sa fii prevazator, nu?'

'viteza'

2022-12-07 07:24:34


'Pe podul de la Darste se circula mereu cu viteza (in special de cei care intra in Brasov). Daca mergeau toti cu maxim 50 km/h (viteza de localitate) nu mai avea loc acest carambol.'

'Rammstein'

2022-12-07 06:18:23


'De vină e Titi Aur !...'

Adaugă un comentariu

(nu va aparea pe site)
loading

Din aceeași categorie